Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2011

Av Anna - 12 februari 2011 16:20

Igår var vi på en mycket trevlig middag hemma hos en av mina goa kollegor. Det bjöds på en fantastiskt god vegetarisk lasagne och en mumsig chokladkaka med aftereighttäcke. Vi hade en himla trevlig kväll.


Planen för dagen var att jag skulle bege mig ut till Rone för att sy färdigt mina gardiner och kuddar så jag påbörjade för några helger sen men det fick bli en Visbyhelg istället. Ikväll blir det melodifestivalen med ett gäng härliga tjejer.


Renoveringen i rummet har fortskridit under veckan. Taket är nu redo för målning. Mellan det nya köket och rummet vi renoverar finns idag bara en smal liten dörr som är ca 50 cm bred. Vår plan är att byta ut den mot en pardörr i fransk stil. Vi har letat runt bland en massa bygghemsidor men inte hittat så många dörrar vi gillat. Just nu lutar det åt denna dörr som finns på det stora och fantastiskt billiga byggvaruhuset Bauhaus


Dörren heter Stockholm och kostar 3495kr


 


Av Anna - 8 februari 2011 09:42

På IKEA:s sida Livet Hemma arrangeras just nu en tävling om drömkök! Kika gärna in och inspireras av alla coola, läckra, moderna, lantliga och vackra kök. Vårt bidrag hittar du här. Genom att gilla och kommentera har du själv chans att vinna ett presentkort på 1000kr.


    

  


Ha en skön tisdag!


Av Anna - 6 februari 2011 18:28

Det känns sannerligen vårlikt ute just nu. Solsken, plusgrader, takdropp av smältande snö och bart gräs. En härligt spirande känsla. Har plockat in lite grenar från vår syrenhäck och de har faktiskt knoppats under veckan! Finns det något finare än att plocka in naturen i hemmet?

 


Helgen har annars gått i arbetets tecken. Joakim har spacklat och slipat taket i vårat nya byggprojekt. Två gånger har han fått gå över taket för att det ska bli någorlunda jämt. Jag har varit befriad från byggjobb i helgen men har istället suttit med bokföring och momsdeklarationer. Det känns skönt att kunna pricka av lite på sin lista!



Ha en skön söndagkväll!

Av Anna - 6 februari 2011 15:33

Just nu arrangerar IKEA en stor kökstävling på sin eminenta sida; Livet Hemma. Ladda upp en bild på ditt kök och beskriv varför det är just ditt drömkök så har du chans att vinna upp till 5000kr. Tävlingen pågår fram till den 23 februari då IKEA.se utser 10 finalister. Den finalist som får flest röster kommer sedan att vinna ett ett presentkort.

  


Jag har så klart lagt upp mitt kök på sidan. Mitt kök hittar du här! Rösta gärna fram mitt kök till ett av finalisterna!


Kram från ön!




Av Anna - 5 februari 2011 10:06

Äntligen är det dags igen för en av vårens stora begivenheter: Melodifestivalen!

Ikväll sänds ansnitt från min förra hemstad Luleå. Så inte minst av den anledningen ser jag framemot att titta på festivalen ikväll! I dagens delfinal är det bland annat Dilba, Danny och Pernilla Andersson som testar vingarna. Ser framemot en mysig TV-kväll efter dagens renoveringsjobb. Joakim ska spackla taket i vårat gamla sovrum och jag ska jobba med bokföringen!


Bjuder på ett enkelt, nyttigt och fantastiskt gott middagstips inför kvällen:



Vietnamesisk soppa med sting!


 

 100g platta risnudlar

4 salladslökar (alt purjolök)

1 liten rödlök
1 liten morot
1 burk böngroddar, 400 g
50 g rostade jordnötter
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1-2 thaichilipeppar eller jalapeno
100g skalade räkor


Koka risnudlarna enligt anvisningen på paketet. Låt rinna av i durkslag och spola igenom dem med kallt vatten.


Förbered alla grönsaker. Skiva salladslöken och rödlöken i tunna skivor. Skär moroten i smala, fina strimlor.


Krossa jordnötterna.
Häll vattnet av böngroddarna och skölj dem i ett durkslag.


Fördela risnudlarna i portionsskålar. Lägg ner salladslök, rödlök, morötter, böngroddar och jordnötter.
Hacka och kärna ur chilin.


Koka strax före servering upp buljongen med chilistrimlorna och låt koka 2-3 minuter. Lägg ner köttskivorna och lyft samtidigt bort kastrullen från värmen. Rör om.


Fördela sedan räkor och buljong i soppskålarna med jordnötter och alla grönsaker. Servera soppan direkt.

Av Anna - 4 februari 2011 20:41

När jag satt och gick igenom datorn idag så hittade jag en massa bilder från vårt stora köksrenoveringsprojekt. Bjuder på några bilder från vårt arbete under vinter och höst 2010. Vilken förändring rummet har genomgått!


Såhär såg köket ut när vi flyttade in:

    

Lite bilder från renovering av golv, väggar och tak

        

           

Köket idag:

       

  

     






Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards