Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under november 2011

Av Anna - 24 november 2011 15:58

  

För er som har glädjen att bo eller befinna er på Gotland i helgen vill jag ge ett litet evenemangstips. Nämligen julmarknaden i Herrviks hamn. Inte bara för att jag själv ska stå där utan även för att det är en otroligt fin och gemytlig marknad. Försäljningen sker i de vackra gamla fiskebodarna i hamnen som öppnas upp enbart för detta arrrangemang. Förra året hade precis den första snön fallit och hamnen låg verkligen i vinterskrud.

Välkomna till en liten personlig julmarknad i fiskbodarna i Herrviks hamn
Lördagen den 26 november 2011 kl 11-16
Försäljning av hantverk, kransar, keramik, tovade saker, hembakat, rökt kött, fisk, bröd

Kaffeservering i Skansen, Herrviks Hamnkrog har traditionsenligt julbord


Själv finns jag på plats för att sälja hemkokta marmelader, biscottis, julblommor och lite annat hantverk!

Just denna lördag är det många julmarknader här på ön och när man ändå är ute och kör så kan passa på att besöka julmarknaden i Gothem, Kräklingbo och Bläse.


Av Anna - 22 november 2011 19:06

Jag känner mig lite extra givmild så här i juletid och tyckte att det var dags för en liten giveaway här på bloggen! Hela veckan har jag sprungit ner till den lokala tehandeln Kränku för att se om de fått in julsortimentet än. Jag har nämligen gått och förälskat mig i deras lussete. Den sista påsen gjorde jag slut på i höstas så väntan har varit lång. 

     


Lusseteet som kommer från Johan&Nyström är ett svart te med smak av saffran, apelsin och chili och dekorerat med  bl a rosépeppar. Kombinationen av smakerna ger både hetta och friskhet till denna lyckliga blandning. Ett värmande te som har alla möjligheter att bli en framtida julklassiker. Perfekt på adventsfikat med en lussebulle och några pepparkakor!


När jag ändå köpte hem ett par påsar så  stoppade jag ner en extra till er fina bloggvänner.  Nu har du chans att tävla om denna påse genom att dela med dig av ett litet jultips. Jag drar en vinnare den 1/12 och behöver inte ha någon blogg för att vara med. Länkar du från din blogg så räknar jag det som en extra lott.


Tack alla ni fina därute. Bloggvärlden är fantastisk!


Av Anna - 21 november 2011 20:22

  

För ett tag sedan hade Mormorsglamour en liten bloggtävling där man kunde vinna detta urläckra armband från Hidden Stars. Jag tycker det är sjukt snyggt! Gillar verkligen enkla och lite maskulina smycken, och det som gör detta armband lite extra speciellt är att man kan välja egen text. En himla bra idé tycker jag! Hidden Stars har förresten massvis med fina och prisvärda smycken så kika gärna in hos dem.


Idag presenterades vinnaren och jag kunde knappt tro mina ögon när jag insåg att det var jag! Vilken glad överraskning! Tusen tack finaste Helena och Hidden Stars!


Nu återstår bara det här med att välja textstycke. Min idé var att välja några rader ur Lars Winnerbäcks låt Min älskling har ett hjärta som är en av mina absoluta favoriter. Eller kanske ska jag bara välja en massa vintriga ord eller olika ord för snö. 125 tecken får plats så ju gäller det att fundera och välja!


Kram från en glad turgumma!

Av Anna - 21 november 2011 16:20

Tack för alla goa och fina kommentarer om vårat hem! Det känns fantastiskt roligt att äntligen få skörda frukten av allt arbete! Jag går bara runt och njuter just nu.

Tänkte fortsätta mitt pysseltipsande genom att dela med mig av ett enkelt och roligt sätt att göra fina etiketter på. Dansukker har nämligen tagit fram en etikettmaskin där man kan designa sina egna etiketter i olika storlekar och utföranden. Just nu är det juledition på designen och det finns verkligen så mycket fint att välja bland! Perfekt till småkakorna, marmeladen, julgodiset eller den egna glöggen. Etiketterna kan man antingen skriva ut på självhäftande papper och sedan klistra på burken eller bara knyta runt burken som jag gjort

Riktigt fina tycker jag! Tack Dansukker!

   


Om du inte vill ha julmönster på dina etiketter finns den vanliga etikettmaskinen här  


Av Anna - 20 november 2011 15:20

Det börjar ta sig! Inte mycket kvar att göra på projekt sovrum/vardagsrum. Så nu flyttar vi in ordentligt, en otroligt härlig känsla efter att i två års tid flyttat runt i olika rum! Det som står på önskelistan är nya vardagsrumsmöbler. Björkfaneren gör sig inget vidare men får duga så länge. Här kommer i allafall lite bilder. Tyvärr var inte ljuset på min sida idag men håll till godo!

Sovrummet

Den gamla fönstret blev en härlig detalj i rummet! Som ett fönster ut mot omvärlden. Sänggaveln har jag gjort av en gammal lastpall. Takkronan är också ett hemmabygge som först hamnade i soptunnan men som jag började gilla mer och mer. Fåtöljerna stod tidigare i köket men fick ny plats i sovrummet. Julstjärnorna köpte jag när vi köpte skolan. De är verkligen så vackra i våra stora fönster.

 

    

Vardagsrummet

De vita sofforna stod förrut i vårat café men fick flytta upp till oss! Genom spegeldörren skymtar vårat röda kök. När vi renoverade rummet sparade vi en utav alla anslagstavlor och den blev en perfekt plats för mina bilder.  Soffbordet och TV-bänken vill jag byta ut så småningom! Den svarta fåtöljen är ett loppisfynd som jag tycker gör sig otroligt bra mot den ruffa och coola väggen!

     

Av Anna - 20 november 2011 08:59

 

Tjuvstartade julen lite genom att baka saffransbiscotti. Tanken är att sälja även dessa på julmarknaden nästa helg. Å när jag ändå var igång så passade jag på att göra en sats pepparkaksbiscotti också. Galet goda är de. Är du nyfiken på receptet så finns det här:


Annars är det städning och plockande som står på listan idag! Nu ska byggsakerna bort och julsakerna fram!

Vi hörs ikväll!




jul · Pyssel · recept
Av Anna - 19 november 2011 15:52

Det här med adventsljusstakar av blockljus är ju genialiskt! De vanliga ljusen hinner ju liksom brinna ner så fort om man vill ha staken tänd längre stunder. Tidigare i höstas köpte jag fina emaljsiffror på Åhléns och blockljus trodde jag i min enfald att det fanns hemma. Det visade det sig att det inte gjorde men istället hittade jag fyra klotformade ljus. Här är resultatet! Jag är väldigt nöjd!


 

Av Anna - 19 november 2011 15:28

I år har jag verkligen riktig jullängtan! Det är ju första året i huset med färdigt kök, vardagsrum och sovrum och jag längtar verkligen efter att få börja pynta. Till första advent kommer min bror och hans flickvän på besök och då vill jag att det ska vara sådär julmysigt ute hos oss.


Planen för dagen var att göra en krans till dörren samt göra iordning adventsljustaken av blockljus. Men som vanligt så skenar jag iväg. På ÖB hittade jag nämligen röda lattemuggar för en femma styck och tänkte att dessa kan bli kanonfina hyacintkrukor. Sagt och gjort. Med mossa från trädgården, lite vacker murgröna, granris och syrenkvistar (som tror det eller ej fått knoppar) så har det gjorts finfina julgrupper hela eftermiddagen. Jag tycker det är så vackert att plocka in naturen i hemmet! Eftersom det blev en massa fina blommor tänkte jag kanske sälja dessa julgrupper på marknaden i det lilla fiskelägret Herrvik nästa helg. Tror ni att det är något som går att sälja?

       

   




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards