Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2011

Av Anna - 11 december 2011 17:30

Idag bjöds det på strålande väder här på ön och vi styrde kosan mot Ekstakusten för en promenad i solen. En riktigt slö och skön söndag har vi haft. Eftersom Joakim jobbar skift är det sällan vi har lediga helger ihop och när vi väl har det så är det oftast renovering som står på schemat. Så idag kändes det extra skönt att inte göra något speciellt alls. Efter promenaden åkte vi hem till Joakims barndomshem för att kolla till fåren och katterna som vi passar nu när Joakims föräldrar är på semester. När vi ändå var där passade vi på att gå på granjakt i skogen. Det var precis innan

det skulle skymma så det blev lite brått att hitta en gran. Efter en stunds letande hittade vi allafall en liten och nätt gran, precis som jag ville ha den.


 

Glöggminglet igår blev riktigt lyckat! Tack till er alla som kom och förgyllde vår lördag!


Trevlig advent!


Av Anna - 9 december 2011 16:20

Hej på er!

Visst är det härligt med fredag? Själv ska jag hem och förbereda morgondagens glöggmingel som vi ska ha ute hos oss. Vänner, kollegor och lite släktingar är inbjudna till en eftermiddag i julemysets tecken. Det ska verkligen bli så mysigt!


Jag tycker ju det är roligt att pyssla och fixa med mat och festligheter.Så här såg det ut på bordet vid glöggminglet förra året! En enkel och trevlig placering av lite kristyr och pepparkaka!


 

På menyn står:


Granatäppelglögg

Kallrörd äppelglögg

Saffransbullar med vit choklad

Saffransbiscotti

Pepparkaksbiscotti

Tryffel med rom och kaffe

Hårt tunnbröd

Julig coleslaw

Pepparkakor

Ädelostkräm med citrontwist

Heta nötter

Clementiner


Vad har ni för favorittillbehör till glöggen?



Av Anna - 7 december 2011 21:07

I fredags åkte jag till ÖoB för att köpa proppar, svart silikon eller något annat mindre roligt! I gången där färgen står höll jag nästan på att snubbla över en stor kartong som bara stod där. Jag kunde så klart inte låta bli att kika efter vad som fanns i. Det visade sig vara en riktigt stor och riktigt snygg taklampa. Perfekt över soffdelen i vårat nya vardagsrum tänkte jag och priset fick mig att slå till. 299kr kostade denna snygging som är 60 cm i diameter och har svart lite vävaktigt tyg utan på. När jag kom till kassan hittade jag dock en liten skada på innerskärmen och eftersom det var sista exemplaret fick jag ytterligare lite rabatt! Ibland gör man riktiga fynd!

    


Joakim har varit "ledig" i veckan och har hunnit sätta lampan på plats. Tyvärr var det lite dåligt ljus när han tog bilden och dessutom sitter plasten kvar! Men ändå! Ni som är uppmärksamma kan se att fodret runt fönstret åkt bort! De ska sätta drivvedslaserat foder istället!


Kram på er!


Av Anna - 5 december 2011 16:58

Tiden rusar på och efter jul är det dags för oss att påbörja badrumsbygget. Nu har vi dock inte tänkt göra allt själv, för en gångs skull, utan har anlitat en snickare för vissa delar av jobbet. Badrumsmöbler, toalett och duschhörna är inköpta sedan tidigare. Vi fyndade på Gustavsbergs årliga rea i slutet på sommaren. Härligt!


Däremot är vi inte riktigt på det klara med vad vi ska ha för kakel eller klinker. Utbudet på badrumsutställningar på Gotland är ganska litet och vi har svårt att hitta inspiration. Från början hade jag tänkt mig ett svart mosaikgolv med stora vita plattor på väggarna.Vi blev dock avrådda från svart golv eftersom det är så mycket kalk i vattnet här på ön.


En kollega till mig har gjort ett annorlunda och snyggt golv av gotländsk kalksten som jag tycker är riktigt häftigt! Vad har ni för golv och väggar i era badrum? Stora plattor eller mosaik? Alla tips och idéer mottages tacksamt!


Här är förresten en bild på det ursnygga armbandet från Hidden Stars som jag hade turen att vinna. Texten blev till slut några strofer ur Winnerbäcks " Min älskling har ett hjärta av snö"

 



Av Anna - 4 december 2011 14:42

Har rensat ur lite gamla kartonger som mina föräldrar hade med sig i somras när de kom ner till. Mycket skräp har man sparat på men en och annan goding hittade jag också. Till exempel denna fina bok: Husmoderns hemkurer och goda råd från 1935. En riktig raritet med goda om råd precis allt. Hittade ett litet avsnitt som handlade om hemmet och dess inredning. Riktigt underhållande. Bland annat kan man läsa följande:


I sovrum bör helst endast vara dörr och ett fönster, så att säng eller sängar kunna få en lugn plats utan störande dager.

I en barnkammare, kan det gärna vara glada färger på möbler och väggar. Rött är en färg, som barn tycka om, och rödlackerade möbler passar bra i en barnkammare.

Dock hemmet består icke allenast av möbler. Det är atmosfären där, som är huvudsaken. Ett hem bör under dessa tider med nervslitande oro vara den lugna hamnen undan alla stormar och inge en känsla av trygghet och vila...

     


I mina lådor hittade jag också en sexualupplysningsbok från 1944. Nu åter till städningen.

Av Anna - 4 december 2011 10:43

Kesella har ju länge varit rådande om man önskar sig saftiga lussebullar. Nu har jag dock hittat ett sätt som gör bullarna snäppet bättre. Nämligen att kalljäsa dem. Mina bullar fyller jag sedan med vit choklad. Har du inte testat det så rekommenderar jag det varmt. Smarrigare lussebullar får man leta efter.

 


Igår var det stora bakardagen här hemma. Förrutom lussebullar blev det chokladtryfflar med rom och kanel samt hårt tunnbröd. Så mysigt! Idag väntar städning av vårat "renoveringsrum". Ingen rolig men en väl behövlig uppgift. I snart två års tid har vi fyllt rummet med målarfärgsburkar, överblivet kaklet, nedmonterade lysrör och massa annat skräp så nu är det på tiden att vi röjer upp. Jag gillar inte när saker ligger i en enda röra utan gillar ordning och reda. Dessutom tycker jag om att slänga saker till skillnad från Joakim som vill spara på allt! Så det gäller att passa på att röja när han är borta :)

 


Ha en trevlig 2:a advent alla ni fina!


Allmänt · jul · kök · Pyssel · recept
Av Anna - 3 december 2011 21:00

 

Jag har som tradition att göra egen glögg varje år. Det blir så otroligt gott och inte alls sådär sötsliskigt som vanlig köpesglögg kan bli. Dessutom är det ju så himla enkelt. För två år sedan blev det Fläderglögg med apelsin, förra året bjöds det på Äppelglögg och i år blir det en Granatäppelglögg.Det kan göras både med eller utan alkohol. Vi har bjudit in nära och kära på ett glöggmingel är ute nästa lördag och då blir det provsmakning. Mumsigt!

Självklart delar jag med mig av receptet:


Granatäppleglögg ca 1,5 liter

2 paket Finneröjda granatäppledryck koncentrat

1 kanelstång

1 liten bit torkad ingefära

ca 10 kryddnejlikor

1 msk pomeransskal

1 liten bit vaniljstång

ca 3 bitar stjärnanis

10 kardemummakapslar eller ca 1 tsk kardemummakärnor.


Häll över granatäpplekoncentratet i en glasflaska. Stoppa ner kryddorna i flaskan och sätt på korken. Låt denna flaska stå i kylskåp minst två dagar, gärna längre. När det är dags för servering silar man helt enkelt av kryddorna och kokar upp koncentratet tillsammans med 7 dl vatten om man vill ha den alkoholfri eller med en flaska vitt vin (75cl) om man önskar alkoholhaltig dryck. Svårare än så är det inte!








jul · kök · mat · Pyssel · recept
Av Anna - 3 december 2011 20:24


Så här i juletid är det många företag och bloggar som arrangerar egna julkalendrar med finfina vinster. Jag vill bara tipsa om några utav mina favoriter...


OBH Nordicas blogg- har lottas det varje dag ut fina vinster från deras eget sortiment. Allt från köksmaskiner till värmefiltar.


Design day by day- Fiskars Swedens blogg där det varje dag tävlas ut fina varor från Höganäs, Iitaala, Rörstrand och Hackman.


It´s a house- Här får vi följa den otroliga förvandlingen av ett gammalt hyreshus. Varje dag bjuds det på olika fina vinster från olika företag.


Trendenser- Här bjuds det på en lucka varje dag fram till jul med finfina priser.


Designtjejen- Har olika sponsorer som är värd för dagens lucka och otroliga priser väntar.


Husligheter- lottar varje dag ut fina priser från olika företag.


Style and and fun stuff- bjuder på en bakinspirerad julkalender med massvis av roliga vinster.


Deltar du i någon nätbaserad julkalender?







Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards