Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2012

Av Anna - 12 februari 2012 18:49

Imorgon är det slut på sötebrödsdagar för fröken Anna! Jag här nämligen bestämt mig för att anta denna utmaning för 6 veckor framöver. Jag är peppad som få. Så Wish me luck!


Av Anna - 12 februari 2012 11:19

Äntligen är det dags för kakling av badrummet. Det ska bli så otroligt spännande att se hur det blir i verkligheten.  Jag längtar!!!


Till golvet har vi valt granitkeramiken REPA Fossil Grey i storlek 10*10. Väggarna kommer att kaklas med Konradssons Proyecta (matt vit) i storlek 20*33 med undantag för kortsidan med snedväggen. Där kommer snedtaket att gipsputsas och målas i vitt och själva väggen kommer att kaklas med samma plattor som på golvet fast i storleken 60*30. Golvklinkern kommer att gå igen i en pelare i duschen med samma stora plattor. 


       

Av Anna - 11 februari 2012 19:52

Måle är ju såklart gotländska för att måla och det är precis vad jag gjort idag! Dörrfoder och dörrkarmen har fått vit lackfärg och den fula furudörren har laserats i vitt och sedan klarlackats. Nu får de torka över natten innan det är dags för nästa lager med färg. Som vanligt sprider vi ut oss över hela kåken när vi jobbar. Varför hålla till i ett rum när man kan vara i alla? ;)

     


Vi har också haft mina föräldrar på besök idag. De har ju som bekant köpt en lägenhet i Burgsvik på sydligaste delen av ön så de är också i byggartagen just nu.


Nu blir det pizza och mello för hela slanten.

Av Anna - 10 februari 2012 17:05

  

Tulpanerna på köksbordet har bytts ut mot några pigga och färgglada gerberas. Vacker blomma det med!


Jag har jobbat i dagarna två men känner mig fortfarande inte pigg från den här nedrans förkylningen. Seg som kola i skallen och matt i kroppen, så helgens känns efterlängtad. Målning av foder, dörrar och karmar står på schemat hos oss.


Vad har ni för planer för helgen?

Av Anna - 9 februari 2012 17:54

På en vägg i köket har jag skapat en plats för vackra saker jag gillar.  Där trängs ett par gamla turskidor från pappas ungdom, en samisk näverväska, fotograferier på fina fjäll och lite annat smått och gott! På de vita tavlorna har min syster textat några verser från en av mina favoritlåtar, Lars Winnerbäcks " Min älskling har ett hjärta av snö.  Häromdagen fick också björklampan sin givna plats invid soffan. Det blev pricken över i:et!

   

Av Anna - 8 februari 2012 10:58

    

Snart stundar semmeltider i vårat avlånga land! Jag tjuvstartade med årets första semla igår och det är ju så ofantligt gott. Extra mycket gillar jag den där krämiga mandelmasseröran mitt i semlan. Sån där som man får i köpessemlor från konditori alltså. Men den går faktiskt att få till hemma också. Att göra egen mandelmassa är inte svårt och man slipper en massa e-nummer, konserveringsmedel och andra tillsatser. Här kommer mitt recept på den ultimata semlefyllningen:


Semlefyllning till ca 8 semlor

1,5dl skållade mandlar

1 dl socker

3 msk vatten (mer vid behov)

1/2 riven bittermandel eller nån droppe bittermandelessens

1/2 tsk vaniljsocker


Skålla mandeln om den har skalet kvar annars blir krämen mer grovkornig. Lägg mandlar, socker, vatten, vaniljsocker och bittermandeln i en mixerbytta. Gärna med lock på för det skvätter väldigt. Mixa i ca 3-5min tills det blivit en relativt slät kräm. Smaka av och tillsätt eventuellt mer vatten om lösare konsistens önskas. Fyllningen håller sig i kylen i någon vecka men kan med fördel förvaras i frysen. Mumsfilibaba!

 



Av Anna - 7 februari 2012 14:46

När vi ändå har duktiga byggare på plats så är det lika bra att köra all in. Sedan länge har vi haft en skada på taket som nu äntligen ska åtgärdas. Takpappen är trasig och det har läckt vatten vilket gjort att träet under ruttnat. Hela dagen har byggkillarna stått ute på skyliften i vintersolen och rivit och bankat. Själv pågår fortfarande kurerande så jag sprang bara ut en snabbis för att föreviga det hela.

Av Anna - 6 februari 2012 17:29

   Tusen tack för alla fina kommentarer om min lampa! Roligt att ni gillade den.


För min del har ännu en dag spenderats i sängen med en hosta som vägrar ge med sig. Fy, vad det är tråkigt att vara sjuk. Speciellt nu när det finns så mycket att pyssla med. Idag dök äntligen vårat paket med golvvärmemattan upp och det måste läggas på plats redan ikväll. För imorgon ska våra duktiga byggare flytspackla golvet. Tur då att Joakims fantastiska  och oerhört händiga pappa ställer upp och kommer över för att hjälpa till. Vi är så glada att vi har så fina släktingar och vänner runt omkring oss.

 Kärlek till er alla!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards