Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under september 2012

Av Anna - 22 september 2012 11:08

   

Som en härlig harmoni beskrivs vårat hem i reportaget om Sveriges 10 charmigaste hem som syns i Expressen Leva&Bo idag. Jag är glad och stolt över det hem vi skapat och njuter verkligen över att vara hemma. Ett varmt tack till jag rikta till er alla som röstar och peppar oss så här i sluttampen på tävlingen!


Idag får vi besök av Joakims familj och hans morföräldrar. Jag har bakat rödbetsbröd som står på jäsning, en plommonpaj och ska snart ge mig i kast med en rödbetsoppa. Blir det lite tid över i eftermiddag ska jag sy lite nya höstiga kuddar till vardagsrummet. Fyndade fint tyg i Hemse idag! Men nu blir det en promenad i det höstiga vädret i jakt på lite vackra löv!





Av Anna - 21 september 2012 20:15

   

Ja, så heter vägen vi bor på. Jag har länge envisats med att skriva Rone skola som postadress men det verkar inte vår brevbärare uppskatta. Då och då får jag små klisterlappar på breven där jag uppmanas att ändra adressen till Rone Roes 203. En väldigt vacker adress det med tycker jag.


Eftersom vår vackra skola saknar husnummer kunde jag därför inte låta bli att köpa dessa fina emaljerade nummerskyltar när jag såg dem på Garag1 i Visby idag! 25kr/st är ju som hittat!


Imorgon är det förresten ett stort reportage i Expressen Leva&Bo om alla finalister i tävlingen om Sveriges charmigaste hem. På torsdag avgörs det hela. Läget känns ganska kört just nu r men det är roligt att ha blivit utvald. Jag ser framemot att se bilderna  imorgondagens tidning.


Ha en fin fredag!

Av Anna - 17 september 2012 18:23

 

1903 stod den färdig, den vackra gamla folkskolan i Rone som numera inrymmer vårat hem. Det flesta spåren från skolåren har vi suddat bort med hjälp av renovering men en del avtryck finns fortfarande kvar. Så som skylten med ordet speciallärare som finns på dörren brevid vårat sovrum. Därinne finns också det härligt blåa femtiotalsköket som användes av skolsystern på skolan innan det blev till just speciallärarrum. Det har suttit skyltar på nästan alla dörrar men många har tyvärr försvunnit bort i byggdammet.


Ett annat spår från skoltiden är att det på fönstret i hallen och på många andra fönsterkarmar finns blyertskladd från skoltrötta och omotiverade elever. Det är svärord, envisa tryck med udden eller kärleksförklaringar till någon klasskamrat. På nedervåningen av huset finns fortfarande rastsignalen inkopplad och en whiteboardtavla i renoveringsrummet påminner om skolstarten hösten 2009 då skolan precis lagts ner.

 


Till jul firar Rone skola och vårat hem hela 110år och de ska så klart firas!

Av Anna - 16 september 2012 17:01

Visst är det något speciellt när det dyker ner ett vykort eller ett riktigt brev bland reklamen och räkningarna i brevlådan? Jag blir alltid lika glad när någon skänkt mig en liten extra tanke och skickat ett kort.


Häromdagen skickade jag själv iväg ett gäng tackkort för mitt 30års firande. Posten har en suverän funktion på sin sida som heter Riktiga vykort där man kan ladda upp en bild (eller välja bland massa fina motiv), lägga till en text och adressera kortet direkt på siten. Kortet trycks sedan i A5-storlek och anländer mottagaren dagen efter till det förmånliga priset 15kr/kort. Billigare och enklare kan det knappast bli! Perfekt för personliga tackkort, bröllopskort, julkort eller bara en semesterhälsning! Suveränt, Posten tycker jag!

 

Så här såg mitt tackkort ut. Kollaget har jag gjort via det nätbaserade redigeringsprogrammet  picmonkey som erbjuder massor av roliga funktioner

 

 

Av Anna - 15 september 2012 19:48

 

Skördetiden är här och i vår trädgård dignar det av frukt och bär. Fina gråpäron, saftiga stenkyrkeäpplen, delikata björnbär och söta victoriaplommon. Just plommon har vi kopiösa mängder av, jag ljuger inte om säger att nog skulle kunna ge ett plommon till varenda person på den här ön.


Äppelpaj, björnbärssylt och plommonchutney har det blivit! Har tänkt koka lite äppelmos med! Päron äter jag med glädje och lite frukt har jag också givit bort! Men det finns massvis kvar. Jag tycker det känns tråkigt att låta dem ramla ner på gräsmattan (även om det säker gör herr igelkott och alla småfåglar glada) så jag tar gärna emot era bästa recept!


Ha en skön lördag!



Av Anna - 12 september 2012 21:47

Som ni vet är vårt hem utvalt som finalist i tävlingen om Sveriges charmigaste hem som nu pågår för fullt. Här kommer vår kärleksförklaring till vårat älskade hem.


Rösta          

Vi drabbades av kärlek vid första ögonkasten när vi såg vårt vackra hus på hemnet hösten 2008. En sådan stark förälskelse att jag lämnade mitt älskade norr och flyttade 100 mil söderut till Gotland. Det blev en stor kontrast på många sätt. Från en liten studentlägenhet på 25kvm där det bara att vara ringa till vaktmästaren om något gick sönder till ett eget hus på inte mindre än 200kvm per våningsplan. Skola hade det varit fram till 2008 så huset var liksom inte färdigt för att bo i. Under våra 3 år med detta hus har vi lärt oss massor och kärat ner oss ännu mer. Vi har slipat trägolv, målat väggar, byggt kök, kaklat, skrapat fasader, satt in dörrar, byggt nya väggar, slipat paneler, putsat, knackat kakel, kittat fönster, lagat läckande tak och tagit hand om avloppsrör som spruckit. Visst har vi tvekat ibland men kärleken består. Rummens utformning och inredningsstilen har fått växa fram allt eftersom. Vi hittar stor i inspiration i vår vackra natur och gärna med influenser från både norra Sverige och härliga Gotland. Här samsas brädväggar, renhorn, lammskinn och björkslanor och skapar en härlig harmoni. Basen i alla rum är grått och vitt och därefter fyller vi på med härliga färger som piggar upp ordentligt. Vi gillar återbruk och att skapa nytt av gammalt. Sänggavel är en lastpall, 3 björkstammar blev till en lampa och av gamla brädor kan man bygga en nya vägg i gammal stil! Nu är vi i princip klara med det översta våningsplanet som inrymmer vardagsrum, kök, sovrum, badrum, tvättstuga och hall. Om vi vinner tävlingen om Sveriges charmihgaste hem skulle pengarna gå till att göra iordning hallen och entrén och verandan på nedervåningen. Det första man möts av när man kommer in i ett hus är säger ju mycket om hemmet i sig och åratal av barnspringande har satt sina spår i den gamla entrén! 

 

Kampen tätnar och vi behöver alla röster vi kan få. Det är bidraget med högst betyg den 27/9 som vinner. Just nu tickar vårat betyg neråt, så hjälp oss gärna. Vill du rösta fram oss till vinst så klicka på länken nedan och ge oss sedan 5 stjärnor genom att klicka på den högra stjärnan! Tack!

 

Rösta

Av Anna - 11 september 2012 18:45

 

Jag har ett nytt favoritpyssel här hemma som jag bara måste få dela med mig av. Nämligen det att göra egna doftljus. Det är verkligen busenkelt, roligt och blir otroligt fint. En perfekt gåbortpresent så här på hösten.


Jag använder mig av gamla ljusstumpar men det går naturligtvis bra att köpa ljusmassa på en färgaffär/hobbyaffär. Du behöver även ljusvekar samt  eteriska oljor som också går att köpa på ovanstående ställen. Ta sedan fram det du vill göra ditt ljus i. På bilderna ovan ser ni att jag använt mig av en gammal loppad kopp, mandelmussleformar i metall och ljuslyktorna GALEJ från IKEA. Du kan även använda en konserveringsburk med lock, en gammal glasburk eller en skål. Knyt sedan fast en veke i en penna/grillpinne och lägg horisontellt över glaset. Värm ljusmassan i ett vattenbad på spisen, addera några droppar eterisk olja, och häll ner i glaset. Låt svalna.

Lycka till!

Av Anna - 10 september 2012 21:18

   

Häromdagen damp den ner i brevlådan! Den häftiga köksklockan som jag klickade hem från

zalando homepage i förra veckan. Snabba leveranser och fri frakt gillas skarpt! Nu är klockan på plats på väggen bakom köksbordet och jag fullkomligt älskar den. Gillar det lekfulla, färglada och dessutom var denännu snyggare i verkligheten än på bild. Inte alls sådär plastig som jag var rädd för att den skulle vara. Vi har fått mycket positiv respons på klockan av vänner som varit på besök vilket ju är kul.


Är du nyfiken på klockan eller vill höstpiffa hemmet med fina grejer kika in på Zalando

Home 300x250




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards