Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna - 15 oktober 2012 19:38

Helt stiltje är det inte på renoveringsfronten här. Även om vi inte har några stora projekt på gång så händer det lite grejer ibland. Igår målade vi till exempel klart väggarna i trappen upp till övervåningen. Jag påbörjade målningen i slutet på augusti men blev liksom aldrig klar eftersom det är så galet högt i tak. Att stå på en stege i trappen känns lite väl riskabelt för min smak. Men min lilla oppfinnarjocke till sambo lyckades dock komma på en lösning igår och således fick väggarna färg!


Färgnyansen som vi målat väggarna med heter storm är är ganska mörkt grålila. Jag tycker den bryter av fint mot de vita lackade trädetaljerna och den ljusgrå trappan men Joakim är inte lika övertygad. Men bra mycket bättre än smutsgrön är det ju i allafall!

 


  

Av Anna - 14 oktober 2012 17:11

 

Trotsade regnet och tog mig ut på en långpromenad. Skönt att bara få trava på och rensa tankarna ibland.


I dikeskanten på promenadvägen hittade jag denna vackra växt. Tycker det ser ut som en liten julgran i miniatyr. Har ingen aning om vad det är och har aldrig sett något likande. Men vacker var den så den fick följa med hem. Som den biologilärare jag faktiskt är har jag försökt nyckla fram den olika floror men inte hittat vad det kan vara! Kanske vet du?


Uppdatering: Tack Inger, och ni andra! Visst är det en sparris jag hittat! Hade ingen aning om att de var så vackra.


Av Anna - 13 oktober 2012 13:44

     

Regnet smattrar mot takfönstrena och mörkna moln seglar fram på himmelen här hos oss. Fast jag tycker faktiskt det är riktigt mysigt att bara få kura inne i värmen och lyssna på härlig musik. Vi har en riktig rensarlördag här hemma idag. En sån dag när man tar tag i sådant som aldrig annars hinns med. Som att rensa strumplådan på omaka och trasiga strumpor, plocka i ordning och torka ur köksskåpen eller röja upp i tvättstugan. Skönt att få sånt gjort tycker jag!


Bjuder på några bilder från vårat vardagsrum så här på lördagen. Jag är lite extra förtjust i den lilla fotografiväggen bakom sofforna. Det är egentligen en anslagstavla som fått sitt kvar eftersom vi inte ville riva sönder väven på väggen. Vi har sedan målat den och låtit den få fungera som ram runt våra fjällfotografier. Så enkelt och så snyggt!


Nu ska jag ta tag i kuddfodralen så att sofforna blir kompletta!

Ha en fin lördag!


Av Anna - 12 oktober 2012 18:13

 

De stora korsvirkesfönstrena i vårat sovrum bidrar till ett vackert ljusinsläpp och skapar en slön harmoni i rummet. Det har verkligen blivit det lugna och vilsamma rum som ett sovrum ska vara. Idag när jag kom hem och höstsolen sken in genom de gula kastanjeträden utanför kändes det lite extra fridfullt därinne.


Väggen intill sovrummet är byggd förra hösten. Den är alltså nybyggd fast i gammal stil. Tyvärr är den väldigt svår att återge på bild och går egentligen mer åt det grå hållet än på bilden. Den är byggd i råspont och målad med drivvedslasyr vilket ger en känsla av att den är gammal, sliten och väderbiten.  Å fönstret, som är ett gammalt ladugårdsfönster, har vi satt in för göra rummet ljust och ge väggen lite karaktär!

 


Nu ska det sys här i huset!

Av Anna - 11 oktober 2012 18:56

Idag är det hösttema på Fabrikens torsdagstema som jag hoppas kunna få hänga på framöver. Hösten är en årstid som jag börjat uppskatta mer och mer. Krispigt, härlig, kylig luft och hela naturen brister i en fantastisk färgexplosion som lyser upp i mörkret. Rött, orange, gult, brunt och grönt, grått och svart. Tog en liten tur på tomten och botaniserade bland det som vi bjuds att vila ögat på just nu. Detta är vad jag hittade:

         



Visst är det trist med gråa, blåsiga och regniga dagar men då får man en anledning att bara kura inne med te, film eller en god bok!


Vill ni se fler härligt höstiga moodboards så kika in på Fabriken.

Av Anna - 10 oktober 2012 20:15

 

När vi besökte Kiruna i somras passade vi på att åka på guidad tur i den stora järnmalmsgruvan. En häftig och annorlunda upplevelse. Det är fortfarande svårt att ta in att det finns över 200mil bilväg där i underjorden och att det 700m meter nere i berget serveras dagens lunch på en stor lunchrestaurang.


Hursomhelst fick alla besökare ta med sig en påse järnmalm, en påse pellets och en provborrskärna efter besöket. Jag kände inte större behov av dessa saker men Joakim tycker ju allt är bra att ha. Vi fick tipset att järnmalmen och pelletsen skulle fungera fint som blomnäring och visst gjorde den det. Pelargonierna blommar som aldrig förr!



Av Anna - 9 oktober 2012 19:02

Minns ni när det bara fanns gröna eller möjligtvis blå stövlar att välja på? Nu är ju gummistövlar rena innegrejen och det finns hur mycket snyggt som helst att välja på!  Häromdagen klickade jag faktiskt hem de röda stövlarna ovan från zalando homepage. Tycker det är roligt med en liten färgklick gråa och regniga dagar och priset var ju kanon. Dessutom fraktfritt och fri retur vilket gillas skarpt!


Vilka är din favorit?

 

Logo 125x125

höst · tips
Av Anna - 8 oktober 2012 18:42

 

Jag hade den stora förmånen att få två fribiljetter till Hem och Villamässan som går av stapeln i huvudstaden nu till helgen. Dessvärre har jag inte möjlighet att gå själv så därför tog jag chansen att glädja min föräldrar genom att ge dem biljetterna. Jag hoppas de får en trevlig mässdag och kanske får mamma chansen att träffa sin favorit Anders Öfvergård alias Arga Snickarn.


Visst är det en härlig känsla att glädja och överraska varandra.


Jag har förresten fått lite frågor angående min höstkrans. Jag har helt enkelt buntat ihop fina lönnlöv i buketter och bundit fast dem med bindtråd. Löven kommer ju att torka och bli bruna men jag tycker det är nästan lika vackert ändå!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards