Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna - 7 oktober 2012 20:30

     

Några kuddfodral blev det inte denna helg men jag har hunnit med en hel del annat. Idag har jag tagit in och planterat om mina pelargonier, höstpiffat på verdandan och tagit hand om säsongens sista plommon. Det blev två sorters marmelad en med kardemumma/ingefära och en med vanilj och valnötter. Helt galet gott! Tusen tack för tipset Susanne!


Vi har också hunnit njuta av det dina höstvädret på promenader och cykelturer. En riktigt skön helg med andra ord!


Av Anna - 7 oktober 2012 15:47


JaJag har läst någonstans att man kan få amaryllisen att blomma från år till år. Amaryllisen är min absoluta favoritjulblomma och därför vore det ju roligt om jag kunde få mina amaryllislökar som står i sovrumsfönstret att blomma om till jul. Men hur sjutton gör man? Jag har försökt läsa mig till det hela men blir inte det minsta klok.


Är det någon av er som har några tips att dela med er av till en totalt trädgårdsokunnig person som jag?

Av Anna - 6 oktober 2012 19:39


  

Lakritsfantast som jag blev jag alldeles till mig när jag fick se att Delicato i samarbete med Fazer lanserat en chokladboll med bitar av salmiak och överdrag av turkisk peppar. Den måste ju liksom bara testas! Give it to me!


Vad tror ni om denna variant eller har ni rent av redan hunnit testa? Flipp eller flopp?


Är man ingen lakritsälskare finns även en variant med toffekulor och ljust chokladöverdrag.


bilder från delicato.se





Av Anna - 5 oktober 2012 18:36

 

När vi bestämde oss får att flytta ut till vår skola på heltid i höstas tänkte jag att det skulle bli en massa extra tid till pyssel på vardagarna. Att jag skulle hinna måla, sy eller fixa lite på kvällarna på efter jobbet. Så har det inte riktigt blivit och många av mina tilltänkta höstprojekt ligger ännu bara påbörjade i pysselskåpet. I helgen har jag dock tänkt försöka hinna med att sy nya kuddar till soffan. Köpte ett mossgrönt manschesterliknande tyg på rea för några veckorna sedan och nu är det sannerligen på tiden att de just nu gulgröna soffkuffarna får nya höstigare fodral.


Vad hittar ni på i helgen?

Av Anna - 4 oktober 2012 09:07

 

Det har väl inte undgått någon att är kanelbullens dag idag. Något som jag verkligen tycker det är värt att fira. För visst är det något särskilt med kanelbullar? Klassiska, hemtrevliga, barndomsminnesframkallande och otroligt goda.


Idag bjuder jag därför på ett riktigt kanontips, Göra bulldegen och baka ut den i en  stor sockerkaksform istället för i små bullformar. Då fixar man snabbt en stor och snygg kanelbulle och gästerna kan ta hur stora eller små bitar de vill. Jag brukar toppa denna variant med lite härligt syrlig glasyr. Mums!


Har du ätit någon kanelbulle idag?

mat · Pyssel · recept · tips
Av Anna - 3 oktober 2012 19:30

        

Igår var jag och en kollega på en mysig höstkransbindarkväll på ljuvliga Berså i Tofta. Efter en kort genomgång av lite kransbindarteknik fick vi sätta igång vårt kreativa skapande. Maria på Berså och den duktiga floristen Jennie hade dukat upp ett helt bord med vackra blad och föremål från vår just nu så färgsprakande natur. Där fanns bland annat härligt orangea nypon, gröna och gula pumpor, knallröda chilifrukter, murgröna, små vitlökar, rosaskiftande kärleksört, skirt lila ljung, mörkgrön mössa och blad i alla de färger och former. Min krans blev en riktigt färgrik och höstig variant med vackra lönnlöv som bas.  

Jag hann också med att göra en sirlig rosmarinkrans med krondillsdekoration som ska få bli en ljusdeskoration. Dessutom bjöds det på en fantastisk fikabuffé med mumsig hallonpaj, ljuvliga chokladbiskvier och färska fikon. En mycket trevlig kväll med andra ord!



Av Anna - 1 oktober 2012 19:30

 

Hösten börjar ta ett ordentligt grepp om oss. Mörkret drar in, kylan kommer krypandes och skogen fylls av svamp, färgranna löv och vackra bär. Jag välkomnar oktober månad och bjuder på en ny vegetarisk månadsmeny. Hoppas ni hittar inspiration till nya maträtter och ett grönare leverne ;)


Jag har fått förfrågan om jag kan lägga ut recepten här bloggen. Alla orkar jag inte riktigt skriva ut men är det något särskilt du är intresserad av så skicka mig ett mail.


Har du någon vegetarisk favoriträtt att dela med dig av blir jag väldigt glad!

 


Månadsmeny oktober

 

Ugnspannkaka med äpple och kanel

Majssoppa

Mozzarellapaj med marinerade oliver

Wrap med stekt halloumi, böngroddar och bönröra

Fylld paprika med apelsin och chili

Kikärtscurry med couscous

Djungelgryta

Vegetarisk linslasagne

Mandelbollar med potatis, svampsås och rårörda lingon

Vegetariska faijtas

Spenatenchiladas

Indisk gryta

Indisk linssoppa

Fylld aubergine med couscous

Thaigryta

Vegetarisk pyttipanna

Pastapesto med brytbönor, tomater och oliver

Kikärtsoppa med gremolata

Spansk tortilla

Broccoligratäng

Kikärtsbiffar

Spaghetti med quornfärssås

Hemgjord pizza

Cowboygryta med linser och jordnötsmör

Matvetesallad med pistage och tranbär

Ceasarsallad med qournfilé

Quornbullar med potatismos och rårörda lingon

 

 

 

 




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards