Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 22 november 2012

Glöggmingel med hemgjord glögg

Av Anna - 22 november 2012 21:07

 

Jag har alltid haft som tradition att bjuda in till ett glöggmys den 2:a advent. När jag pluggade i Luleå var vi ett gäng tjejer som träffades för att baka lussebullar och pepparkakor tillsammans och sedan avsluta kvällen med lite god glögg. Här på Gotland har det blivit till ett litet större glöggmingel där jag också gör min alldeles egna glögg och bjuder på diverse goda tilltugg. Det har varit allt från mascarponefyllda aprikoser, handtrillade chokladpraliner, fruktsallad, kalljästa saffransbullar med vit choklad, tunnbröd med julig coleslaw, knäckehjärtan, blåbärsfudge eller saffranspannkaka med salmbärssylt.


Att jag gör egen glögg beror på att jag inte tycker om starkglögg och dessutom tycker att de man köper färdiga är alldeles för kvamliga och söta. Här hittar ni recepten på tidigare års glöggvarianter, vad det blir i år återstår att se.


2009- Fläderglögg med apelsin och kanel

2010- Äppelglögg

2011- Granatäppelglögg

 

Kika in på Fabriken för mer härlig glöggmingelsinspiration!

Allmänt · jul · kök · mat · recept
 
 
Piazzan.blogspot.com

Piazzan.blogspot.com

22 november 2012 22:18

det lät inte dumt alls.....synd att man inte bor på Gotland...:)

Kram

http://www.piazzan.blogspot.com

 
Home Bohemia

Home Bohemia

22 november 2012 22:34

Hej,

Åhh så mysigt att göra egen glögg. Det har jag aldrig provat. I år ska jag nog göra det:) Tack för recepten!! Kram Maria

http://www.homebohemia.blogspot.se

 
Johanna

Johanna

23 november 2012 09:22

Oj så gott med hemmagjord glögg.
Ska absolut testa dina recept. Brukar mest göra vanlig själv.

Hallonlakritsen var rätt så god. Men väldigt söt.

Kram

http://Johannarenling.blogspot.com

 
Johanna / Fru form o fix

Johanna / Fru form o fix

23 november 2012 11:10

Jag provade att göra egen en gång med det blev sådär, ganska gott, men inte så glögglikt. Kanske hinner jag prova något av dina recept, fläder lät väldigt gott!

http://jdolk.blogg.se

 
creando

creando

23 november 2012 19:08

Och du bara spottar ur dig massa godheter sådär! Jag sparar ner det här inlägget som inspiration till kommande glöggpartaj här :)

Tackar!

http://creando-kicki.blogspot.com

 
Emma

Emma

24 november 2012 09:39

ÅH så mysigt! Glögg hör verkligen advent till:)

Ha en fin helg!

Kram

http://franminsidasett.blogspot.com

 
Eleonore- Kokoksutmaningen!

Eleonore- Kokoksutmaningen!

26 november 2012 20:04

ÅH så gott med hemgjord glögg, som jag längtar till första koppen på söndag :D

Så lite så, tycker det var en fantastisk idé med en tekalender! såg nu att jag missade deadlinen för att beställa en egen men jag håller tummarna för att ni kommer ordna den även nästa år :D

http://fikamed.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards