Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Inlägg publicerade under kategorin Gotlandstips

Av Anna - 18 september 2011 15:30

Tack till er alla som grattat mig till finalplatsen i Årets Hemmakock 2011. Jag blir så glad för erat stöd! Förra året hade vinnaren i omröstningen över 900 röster(!!!) så det känns svårt att knipa en finalplats den vägen. Får hoppas på kockjuryn istället. Vill du hjälpa mig till finalen så röstar du här.

Idag har vi plockat både äpplen och päron i trädgården. Päronen finns det verkligen otroliga mängder av. Trots att vi fyllde 4 stora papperskassar syns det liksom inte ens. Jag tycker det känns så tråkigt att bara låta frukten och bären gå till spillo och kan bara inte se hur de ramlar ner och ruttnar till mos på marken. Det liksom skriker i mig att jag måste ta till vara på det men jag vet inte vad jag ska göra med 100 kilo päron och 100kg plommon. Jag tror att det är något jag har med mig sen barnsben. När jag var liten plockades det både äpplen, hallon, vinbär, potatis och en massa annat i trädgården på landet och det fick sedan bli till sylt, saft och mos som räckte året om. Mysigt och något som jag verkligen uppskattar att jag fått med mig. Åtminstone nu när jag är vuxen. När jag var tonåring kunde jag däremot inte förstå varför man skulle odla och plocka potatis när den fanns att köpa så billigt på ICA ;)

När jag påbörjade min lärarutbildning i Luleå läste vi alla en kurs i hållbar utveckling. Man kunde välja på en teoretisk eller praktisk variant av kursen. Jag valde den praktiska delen och den bestod bland annat av att vi arrenderade en liten gård med får, ankor, höns och kaniner. Vi slog hö till djuren, tog vara på det som trädgården bjöd, malde mjöl och bakade tunnbröd i bagarstugan, fiskade och rökte strömming, födde upp kycklingar, spann ull och stickade kläder, konserverade frukt och torkade svamp och en massa annat. Det var nog den roligaste och lärorikaste kursen jag läst och man önskade nästan att man fick leva så resten av livet. Kanske var det där allt började...

Igår hade vi en dag off! Styrde kosan mot Herrvik och begav oss ut på havet och till Östergarns holme. En sagolik vacker sensommardag på en sagolikt vacker plats.

Av Anna - 19 juli 2011 11:59

Alldeles intill vårat hus har duktiga keramikern Ingela Söderström sitt mysiga krukmakeri vid namn Raune Krukmakeri! Hon gör skålar, ljustakar, fat och koppar í härligt pastelliga färger som gör vem som helst glad. Gammelrosa, turkost, silver, citrongul, ljusblå och härliga lila är bara några av de härliga fägerna som finns att välja på. Jag har fastnat alldeles extra för hennes skira skålar med vackert mönster och för några veckor sedan när jag var inne hos henne frågade jag om hon kunde göra en röd skål till mig. Igår kom sedan ett mejl att skålen var klar och idag var jag förbi och hämtade den. Med hem fick också två fina flingsaltskålar följa!

Ingela är annars mest känd för sina originella och spöklika ljusstakar. Riktigt häftiga tycker jag! Kika gärna in på hennes hemsida för att se mer.

Av Anna - 17 juli 2011 21:56

Har haft fina vänner på besök här på ön i några dagar. Vi har turistat och haft det gott på härliga Gotland! En tur norröver hann vi med första dagen. Då besökte vi Kyllaj, Furillen, åt våfflor i Lergrav, spelade minigolf i Fårsösund och tog en promenad till Fårsösunds Fästning. Vi har också hunnit med hästhoppning i Visby, mumsiga galetter på Creperiet i Hablingbo, Verdus Veranda, saffranspannkaka på Etelhems krukmakeri och marknadsshoppning i mysiga Burgsvik. Häromdagen åkte vi också förbi en loppis strax bakom ICAbutiken i Havdhem. I det gamla stationshuset där finns det nämligen prylar till tusen. Huset är fullt från golv till tak och bilderna nedan talar nog sitt klara språk. Mycket skräp är det så klart men man kan också hitta många roliga och udda prylar!

Av Anna - 5 juli 2011 19:03

Titta vilka vackra blommor vi fick av några hyresgäster som bor hos oss just nu. Det är så man blir varm i hjärtat. Alltid lika roligt när folk trivs och är nöjda med vårat boende här. Den familjen som vi fick blommorna av bodde här även förra året och stortrivdes redan då!

Annars hade vi a day off idag. Vi struntade i målning, renovering, färgskrapande och andra måsten   och tog istället bilen till Ekstakusten. I det trevliga fiskelägret Djupvik blev det pastasallad på bryggan innan det bär av mot Joakims föräldrar i Fröjel. Där blev det fika och poolbad med två söta syskonbarn.

Nu blir det Allsång med bästa Måns!

Av Anna - 30 juni 2011 22:07

Det bästa med att ha vänner/släktingar på besök är att man verkligen tar sig för att göra saker. Jag har länge tänkt att jag skulle åka till Stånga där det nämligen skulle finnas en handelsträdgård med bara pelargonier. Efter att vi badat på härliga Herta på förmiddagen passade vi på att ta vägen förbi Stånga och strax nedanför kyrkan låg Sutarve Handelsträdgård. Väl värd ett besök för både blomentusiasten och den ointresserade. Här kryllar det fullkomligen av pelargoner i alla former, färger och modeller. Till och med den totalt ointresserade blompersonen blir imponerad av denna fantastiska samling med över 3000 olika sorters pelargoner. Med hem fick två hängpelargoner i lila följa.

Kvällen avslutades bra den med! Grillning, cheesecake och trubadurafton på verandan.

Av Anna - 28 juni 2011 22:26

Ända sedan jag flyttade till Gotland har jag tänkt att jag ska göra ett besök på den vackra ön Stora Karlsö och idag blev det besöket äntligen av. För er som ska besöka Gotland framöver vill jag varmt rekommendera denna dagsutflykt. Båten ut till ön avgick från Klintehamn på förmiddagen och väl ute möttes vi av underbar natur med lummig skog och branta klippkanter. Stora delar av ön är fågelskyddsområde eftersom nästan 60% av Europas sillgrissslebestånd (40 000!!!! fåglar) häckar här. I dagarna är häckningsperioden över och de nykläckta ungarna ska kastas ut i det verkliga livet genom att kasta sig ut för bergskanten. Just nu pågår ringmärkning av fågelungarna och igår kväll var det hela 427 ungar som gett sig ut på sin första flygfärd. Ön bjöd också på ett stycke kulturhistoria med fyrar, fiskeläger och vackra gamla hus!

Av Anna - 27 juni 2011 21:38

Vi har haft en sagolikt fin dag på ön idag. Blåelden blommar för fullt och färgar alla strandängar alldeles himmelblå. Det finns så mycket fint att upptäcka här på vår fantastiska ö. Därför vill jag dela med mig av våra smultronsställen. Under förra sommaren gjorde jag en liten affisch med våra bästa Gotlandstips som jag satte upp nere i uthyrningsdelen. Idag åkte vi en av dessa turer med våra fina släktingar som är på besök.

Överraskas av Östra Gotland

Först styrde vi kosan ut till Närsholmen som faktiskt kallas för den gotländska savannen. Martallar, enar och blommande strandängar gör att miljön ser allt annat än svensk ut. Därefter följde vi vägen ut till den lilla semesterorten Ljugarn och besökte Folhammars raukområde. I Ljugarn finns det också flera trevliga restauranger och fik som är väl värda ett besök. Idag blev det lunch på Bruna dörren där man kan avnjuta fantastiskt goda pizzor på en trevlig innergård fulla av rosenbuskar. Efter Ljugarn bar det av mot Östergarnslandet och vi tog den lilla stenvägen ut på Sysne Udd där blåelden blommade för fullt. Ute på udden finns också en mysig fiskebutik där man kan köpa färsk fisk och rökta räkor. Sedan fortsatte färden mot den lilla fiskehamnen Herrvik med sina fina strandbodar och den trevliga Hamnkrogen som serverar underbara fiskrätter. Passa också på att gå upp på Grogarnsberget och beundra utsikten och den fin Östgarns holme.

Hej!

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland