Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under november 2009

Av Anna - 30 november 2009 18:19

De senaste åren har det ju kommit en mängd olika varianter på lättglögg. Jag har provat rabarber, hjortron, vanilj, rönnbärs, blåbär, lingon och nu senaste Dufvenkrooks chili choklad. För er som inte testat den kan jag starkt rekommendera den. Inte alltför söt och med en häftig eftersmak.

Dufvenkrooks beskriver själva glöggen såhär:


Karaktär: Glöggen har en medelstor doft av klassiska
glöggkryddor och choklad. Smaken är halvsöt med
inslag av mörk choklad, knäck, pomerans och klassiska
glöggkryddor med en touche av chili i avslutet.

Serveringstemperatur: Kan serveras både kall och varm

 
 


Glöggen har lovordats i flera tidningar:
 
Dufvenkrooks Chili Choklad - Mycket bra!  Allers, Erik Ahlström  2009-11-19
Dufvenkrooks Chili Choklad - Het lättvinsglögg, favorit!  Hemtrevligt  2009-11-03  
Dufvenkrooks chili choklad - 4 solar!  Bengt Frithiofsson  2009-10-30
Har sett att Blossa har lanserat två nya lättvinsglögger med smak av apelsin och lingon. Är det någon som hunnit testa dem?
Av Anna - 29 november 2009 08:15

Jag är svag för livets goda. Älskar att baka och fixa så jag ser verkligen framemot årets julbak. Då ska det spelas julmusik och bakas och knådas så det står härliga till.


Det finns ju hur mycket gott som helst att

välja bland. Detta är mina favoriter som ska få förgylla årets julgodisbord.  



Lakritsknäck

Lingonfudge

Mozartkulor

Saffransbiscotti

Italiensk panforte

Kardemummatryffel

Pepparkakstryffel

Polkatryffel

Snöbollar med vit choklad och lime

Pepparkaksbiscotti

Blåbärstryffel

Konjakstryffel

Kaffetryffel

Saffranskola

Undrar hur allt detta ska hinnas med :)

Vad har ni för favoriter bland julgodiset?

Av Anna - 28 november 2009 16:44

Visst är det härligt att det snart är jul! December är en månad som alltid fylls med ljus, julbak, julmusik, pynt och mys med nära och kära.


I år blir vår första jul i huset och min första jul på Gotland. Det kommer bli en annorlunda men härlig jul. Mina föräldrar och mina syskon kommer ner över julhelgen och tillsammans med Joakims föräldrar ska vi fira en riktigt härlig jul här i skolan. Jag ser verkligen framemot att få laga mat, duka och pynta.


Idag åkte de första julpyntet fram. Dels har jag hängt upp stora julkulor i caféfönstrena. Det blev riktigt fint! Sen har jag såklart också tagit fram adventsljusstaken. Den har fått hänga med från min studenttid i Luleå men jag verkligen älskar den här staken.


Under vår strandpromenad idag passade jag på att plocka lite granris och som jag sedan pysslat ihop till en vacker krans att hänga på vår ytterdörr. Petade ner lite murgröna i kransen för att ge den en gotländsk touch.

.

  Det kommer att bli annorlunda att fira jul på Gotland. Jag som de senaste åren bott i norr är van att det är snö ute vid det här laget men v hittade blommande blommor på vår promenad idag. Vi har verkligen ett långt land


Trevlig advent till er alla! 

Av Anna - 28 november 2009 16:41

Idag är det exakt ett år sedan vi fick veta att vi vunnit budgivningen på huset. Tänk vad tiden går!




Av Anna - 22 november 2009 19:15

En av de absolut godaste sillarna jag någonsin ätit är Björnbärsill på Kebnekaise fjällstation. Har letat som en galning efter recept men inte lyckats! Undrar därför om någon av er därute sitter inne på den skatten!



Av Anna - 15 november 2009 18:22

            Min lilla bloggpaus har känts välbehövlig men nu tänkte jag försöka skriva lite om oss igen!


De projekt som vi tagit oss an nu under hösten är att renovera ett utav rummen på vindsplanet i huset. Det rummet som är längst upp till vänster på bilden


Tänken är att vi ska måla panelen som finns i rummet i ljusgrått, väven ovanför i vitt och taket i vitt. Dessutom ska vi riva bort plastmattan på golvet, där under gömde sig nämligen ett riktigt vackert trägolv med breda plankor. Det ska slipas och sedan vaxas i så att det blir lite vitare.


Än så länge har vi bara kommit till taket och väggarna. Vi har skruvat ur spikar, hyllor, anslagstavlor och annat till förbannelse känns det som. Därefter har vi plockat ner all  lysrörsarmatur och alla ljudsisolerande plattor som satt fastskruvade i taket. Nu har taket spacklats och slipats och ska nu målas.



Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards