Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under januari 2013

Av Anna - 31 januari 2013 20:23

 

Idag är det den sista janauri och Fabrikens tema är just en moodbooard över månaden som snart är till ända. För mig innebär januari alltid en nystart. Ut med det gamla och in med det nya. Jag rensar gärna bort och säljer onödiga prylar, byter ut julens blommor mot krispiga tulpaner och knoppande grenar. Jag frossar i  C-vitaminrika frukter som piggar upp i vintermörkret och bidrar till att hålla vinterförkylningarna borta. Det blir nya tag med träningen efter alltför mycket gott under julen. Och, sist men inte minst öppnar vi upp bokningen för sommarsäsongen på vårt Guesthouse här på ön.


För fler januarimoodboards kika in på Fabriken.

Av Anna - 30 januari 2013 22:07

 

Köpta hamburgare och halvfabrikat i alla ära. Men inget går liksom upp mot hemgjorda och smakrika vegoburgare. Perfekt att servera med egenjorda hamburgerbröd och goda tillbehör eller varför inte en matvetesallad, klyftpotatis eller råris. Här är vårt favvorecept..


Bästa vegoburgarna

4port

 

3msk olivolja

1 hackad stor gul lök

2 pressade vitlöksklyftor

1 tsk malen spiskummin

400g kikärtor på burk, sköljda och avrunna

100g linser på burk, sköljda och avrunna

1 msk tahinipasta

2 msk hackad persilja

1 uppvispat ägg

50g ströbröd

100g smakrik riven ost

100g fetaosts

 

Stek den hackade löken lätt i en stekpanna. Lägg i vitlöken, spiskummin och låt fräsa ytterligare några sekunder. Lägg kikärtorna och linserna i en matberedare och kör tills det är grovhackat. Ha i lökblandningen,tahinipastan och persiljan och kör igen tills blir en slät röra. Vänd försiktigt ner ägget, ströbrödet och osten. Salta och peppra. Forma därefter till hamburgerbiffar och vänd dem i lite vetemjöl. Stek på medelvärme tills de är gyllenbruna på båda sidor!

 


Av Anna - 29 januari 2013 19:17

   

Jag räknar mig sannerligen inte till skaran som har gröna fingrar och gillar att påta i trädgården. Den mest lättskötta blomman brukar vissna ihop, eller vattnas ihjäl efter en tid i mitt sällskap. Så att jag vågade mig på att köpa ett litet citrusträd i form av en kalamondin och att den dessutom överlevt i snart 8 månader måste vara något slags rekord. Nu under vintern har den fått stå svalt och ljust och jag har duschat den med vatten då och då, vilket den verkar ha mått ganska bra av fram tills nu. Det är nämligen så att den börjat tappa sina blad och ser ganska gänglig ut. Så min fråga till er är helt enkelt om ni vet vad jag ska göra för att den ska piggna till igen?


Jag är tacksam för alla er tips!


Av Anna - 28 januari 2013 18:24

 

Vintern och kylan håller fortsatt sitt grepp om vårt avlånga land. Så soppor, grytor och andra varma rätter lockar oss fortfarande. Sportlov innebär pasta och bra matsäcksmat och till alla hjärtans dag vill man kanske lyxa till det lite extra, i vårt fall med världens godaste vegetariska hambugare. Här kommer vår vegetariska månadsmeny för februari.


Vegetarisk månadsmeny för februari

 

Kokosdal med linser och grönsaker

Burgare med linser, kikärtor, cheddar och lök

Vinterminestrone

Rostade grönsaker med misodressing

Broccolisoppa med svampquesadilla

Pasta med ärtpesto och bönor

Vegetarisk lasagne

Vegetarisk tacos

Linsröra bombay i pitabröd

Aubergine och zucchinigratäng

Tomatsoppa med risoni

Gul och grön zucchinipasta

Vintergryta med rotfrukter

Ugnsbakade sötpotatisklyftor med chutneyyoughurt och smörfräst bladspenat

Kikärtsgryta med äpple och tranbär

Ingefärstofu med morotsnudlar

 

 

Av Anna - 27 januari 2013 19:30

Lite skön söndagsfeeling med denna sköna låt som går på repeat just nu.. Passenger med Let her go!

Av Anna - 27 januari 2013 08:48

  Igår när jag visade er lite bilder från ett Gotland i vinterskrud var det många av er som skrev att ni gärna skulle besöka ön även andra tider på året. Gotland är ju en fantastiskt vacker och unik ö som har mycket att erbjuda även efter sommaren.


Bloggaren Tess kläckte då den smarta idén att anordna en bloggträff här på ön. Något som även jag länge funderat på och som jag tycker vore väldans roligt! Tänk att få träffas en helg, spåna idéer, vara kreativa och nätverka. Besöka mysiga caféér, vackra platser, någon trevlig gårdsbutik och keramikbod, flanera i Visby och uppleva ett Gotland när det är som bäst. Vi har ju gott om plats att husera gäster här på vårat Guesthouse och södra Gotland är en fin utgångspunkt för att upptäcka ön. En lunch på Så mycket bättre-stället Grå Gåsen, ett besök vid raukarna i Homhällar, finfin keramik på Fide Fajans, ett besök på Gutevin i Hablingbo, en ridtur på Änggårde, shopping på finaste inredningsoutleten Ladan i Hemse, ett besök på natursköna Hoburgen på Gotlands sydspets, brunch i vår härliga trädgård och massvis med fina och roliga möten.


Min fråga är nu om det skulle finnas något intresse för en bloggträff här på ön under våren eller försommaren? Det är absolut inte bindande på något sätt att anmäla sitt intresse. Jag är bara nyfiken så att jag vet om det är något jag ska spåna vidare på.



För fler söndagsbilder, kika in på Fabriken och inspireras.





Av Anna - 26 januari 2013 17:03

     

Kargt, vindpinat, vitt och vidunderligt vackert var det på Gotlands sydspets idag. Vem var sagt att Gotland bara är en sommarö? Den är väl värd att besöka alla årstider!


Av Anna - 25 januari 2013 18:06


   

Snart stundar semmeltider i vårat avlånga land! Jag har inte ätit någon ännu men ser framemot årets första mumsiga semla tillsammans med kopp kaffe. Semlor är verkligen ofantligt gott tycker jag. Extra mycket gillar jag den där krämiga mandelmasseröran mitt i semlan. Sån där som man får i köpessemlor från konditori alltså. Men den går faktiskt att få till hemma också. Att göra egen mandelmassa är inte svårt och man slipper en massa e-nummer, konserveringsmedel och andra tillsatser. Här kommer mitt recept på den ultimata semmelfyllningen:

 

Semmelfyllning till ca 8 semlor

1,5dl skållade mandlar

1 dl socker

3 msk vatten (mer vid behov)

1/2 riven bittermandel eller nån droppe bittermandelessens

1/2 tsk vaniljsocker

Skålla mandeln om den har skalet kvar annars blir krämen mer grovkornig. Lägg mandlar, socker, vatten, vaniljsocker och bittermandeln i en mixerbytta. Gärna med lock på för det skvätter väldigt. Mixa i ca 3-5min tills det blivit en relativt slät kräm. Smaka av och tillsätt eventuellt mer vatten om lösare konsistens önskas. Fyllningen håller sig i kylen i någon vecka men kan med fördel förvaras i frysen. Mumsfilibaba!

 

Har ni ätit någon semla ännu?


Cafe · DIY · mat · recept

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards