Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under augusti 2012

Av Anna - 30 augusti 2012 19:34


 

Salmbär är det gotländska namnet på en variant av blåhallon som det växer rikligt av här på vår fina ö. I dikesgrenar och vägkanter här ute på landsbygden dignar det nu av alldeles precis lagom mogna bär. Salmbär används till olika delikatesser och framförallt i den klassiska salmbärssylten som serveras till landskapsrätten Saffranspannkaka. Säkerligen ett härligt semesterminne för många av er.


Jag tycker salmbär är ett fint och lite trolsk namn på denna vackra lilla växt!


Tusen tack för alla era goa kommentar om vår finalplats i Sveriges charmigaste hem. Ni är för bäst!

Av Anna - 29 augusti 2012 16:21


Nu kan jag äntligen berätta något som jag velat avslöja för er redan då jag fick beskedet för några dagar sedan.  Vårt hem är en av de 10 finalisterna i den stora inredningstävligen Sveriges charmigaste hem. Jag är så glad och stolt att jag nästan skulle kunna spricka. Vilken ära väljas ut bland över 400 charmiga hem.






Idag nollställdes räkneverken på sidan och det bidrag med högst betyg kl 17.00 den 27 september tar hem titeln Sveriges charmigaste hem 2012. Konkurrensen är stenhård och vill du hjälpa mig så lägg röstar du här.

 

Jag bjuder på en liten bildkavalkad för att fira det roliga beskedet!



















           




Hoppas du gillar vad ser och fick massvis med inspiration. Vill du rösta på mitt bidrag så gör du det här.

Av Anna - 26 augusti 2012 19:46





150 meter maskeringsstejp senare står min lilla björkskog i trappen klar. Det krävdes både tålamod, ork och lite finurlighet för att lyckas tejpa och måla i den höga trappen full av vinklar och vrår. Jag är nöjd med resultatet och tyckte det blev personligt och annorlunda. Precis som jag gillar det. Att måla på fri hand är annars något som jag inte så gärna ägnar mig åt. På högstadiet deklarade min bildlärare klart och tydligt min totala avsaknad och känsla för färg och form. Vore roligt att visa henne mitt hem nu.        

Av Anna - 26 augusti 2012 09:38

 

Så här på söndagsmorgonen kommer ett litet tips på hur man kan lyxa till helgkaffet på ett enkelt sätt. Jag tycker ibland att det är gott med smaksatt kaffe. Ni vet sånt som smakar irish cream, apelsinchoklad, kardemumma, hasselnöt eller vanilj . Det känns liksom lite extra lyxigt och påkostat.

För några år sedan kom jag på att detgår att göra smaksatt kaffe själv genom att helt enkelt tillsätta någon mald krydda tillsammans med kaffet med kaffefiltret innan bryggning. Hos mig är favoriten kardemumma och kanel. Men jag har också testat kakao, pepparkakskrydda och vanilj med gott resultat. Det är ju egentligen bara fantasin som sätter gränserna. En matsked brukar vara lagom till 4 koppar.


Testa vetja!

Ha en skön söndag!



Cafe · DIY · mat · Pyssel
Av Anna - 25 augusti 2012 20:08

Jag är sannerligen ingen bokmal! Att jag läser en bok tillhör ovanligheterna och att jag sträckläser en bok är ytterst sällsynt. Häromdagen damp det dock ner en bok i brevlådan(som tack för deltagande i en undersökning) som genast fångade mitt intresse. Jag började läsa igår och har inte kunnat släppa boken ur sikte sedan dess. Boken som fångat mitt intresse heter 3096 dagar och är en självbiografi skriven av Natascha Kampusch. Hon rövades bort på väg till skolan som 10 åring och hölls i fångenskap hos sin förrövare i över åtta år innan hon lyckades fly. I boken skildras hennes upplevelse och kamp av tiden som bortrövad och utsatt för både psykisk och fysisk terror. Natascha skriver direkt från hjärtat och det är otäck, vidrig men samtidigt intressant och fängslande berättelse.


Har ni några bra boktips att dela med er av?

Av Anna - 23 augusti 2012 18:22


 

Ena delen av trappans väggar har nu målats i den grålila färgen Storm! Det blev riktigt bra och bröt av fint mot det vita lackade listerna. Men att måla även andra sidans väggar i samma färg tyckte jag skulle bli för mörkt. Från början hade jag bara tänkt måla den i vitt men under en promenad häromdagen fick jag en rolig idé. Kanske har jag blivit extra inspirerad under min vistelse i norr till min alster i trappen. Hursomhelst så påbörjade jag häromdagen målningen utav björkstammar. Jag är långt i från klar men här kommer ett litet smakprov.


Ha en fin kväll!

Av Anna - 21 augusti 2012 16:54

Här kommer ett litet tips för er som bor eller befinner er på Gotland just nu. Strax norr om Visby längs med väg 148 har Iittala en liten säsongsöppen ouletbutik där man kan fynda fina varor från Iittala, Höganäs, Rörstrand, Arabia, Fiskars och Hackman. Nu lider sommaren mot sitt slut och därför rear man ut stora delar av sortimentet till halva reapriset. Butiken stänger den 26/8 men fram till dess kan man göra många fina fynd. Jag var där igår och det fanns fortfarande en del godbitar kvar. Eller vad sägs som den klassika Kivilyktan för 50kr eller en läcker Marimekkoskål för en hundring?







Tusen tack för alla kommentarer som ni lämnar på bloggen! Just nu har jag problem med vår internetuppkoppling i huset och har därför svårt att surfa runt och kommentera på era bloggar. Men snart ska det vara löst!

Av Anna - 20 augusti 2012 19:46

  

Idag började jag jobba igen efter ett långt och härligt sommarlov. Innan jag gick på ledighet hade jag massvis med planer på vad som skulle göras med huset. Men denna sommar har vi inte fått mycket gjort.Vi körde på rätt hårt under våren med nytt badrum, putsning och tapetsering av hallen, bygge av nytt verandaräcke, målning av trapp och golv, rivande av innertak, väggmålning, rivning av plastmatta, slipning av golv och lutbehandling. Så hårt att energin och inspirationen liksom tog slut.


Visst har vi jobbat lite i sommar men inte mer än vi velat och orkat. Jag har målat framsidan på vår paviljong och målat lite fönsterfoder. Jag påbörjade fortsättningen på fönsterrenoveringen men orkade bara med 3 fönster. Vi har verkligen behövt göra annat för annars hade vi nog gått in i den klassiska renoveringsväggen. Under våra 3 år med detta hus har vi jobbat nästan all vår lediga tid med att bygga, renovera och fixa. Nu börjar vårt egna boende stå klart och vi vill njuta lite av det vi skapat. Men sakta börjar renoveringslusten komma tillbaka i min lilla kropp. Så pass mycket att jag idag köpte en burk med väggfärg.


Kommunalt mintgröna väggar ska bli kyligt grå i nyansen Storm. Från början var jag inne på rött men kulören paprika påminde alldeles för mycket om jul och tomtar. Vad som ska målas återkommer jag med!


Ha en fin kväll!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards