Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under mars 2009

Av Anna - 28 mars 2009 17:39

Det kommer att vara "tyst" här på bloggen ett tag framöver nu. Imorgon bär det nämligen av mot Kebnekaise igen. Först ska jag ut på skidtur med övernattning i stuga och tält mellan måndag och fredag.Sen på lördagen kommer Joakim och ett gäng med 17st från studentidrotten upp till Kebne fjällstation. Då väntar 4 härliga dagar med randonné, isklättring, god mat och bastu. Ska bli riktigt härligt att komma bort ett tag och få ha tankar på annat än skolan en stund.


En stor kram till er alla och på återseende 8april!


För er som inte besökt vår hemsida kika in på www.aguesthousegotland.com


Av Anna - 27 mars 2009 15:14

Vi trodde ju att vi kommit över alla hinder för cafeét nu men icke sa Nicke. Sverige verkar vara fullt av byråkratiska lagar och annat. För att vi själva en ens ska få bo i skolan måste vi söka tillstånd hos byggnadsnämden.

Det är ju galet vad med regler oh förordningar det finns i det här landet. Ibland känns det nästan hopplöst!

Men imorgon är en ny dag!


Något som glatt mig väldigt i dag är att jag fick en fin award av Mita på http://rocotopeppers.bloggagratis.se/ Tusen tack för den!


Kram

Av Anna - 26 mars 2009 18:29

Sista helgen i juli månad spelas det KubbVM i Rone på sydöstra Gotland. Vårt hus ligger alldeles intill spelplanen så dessa dagar hoppas vi kunna locka mycket folk till boendet och till caféet och gårdsbutiken.


Ett par vänner till mig ska komma ner den helgen. Det blir perfekt med lite förstärkning då för jag kan gissa att det kommer vara fullt upp då :)


Det verkar vara en väldigt trevlig och aktiv som socken som vi flyttar till. Det finns många småföretagare och det verkar vara en härlig framåtanda. Bland annat finns Atelje Huskroken som färgar och säljer garner men också erbjuder hantverkskurser, sen finns Enggarde som erbjuder ridturer och sen finns det mängder av andra mindre företag som erbjuder hantverk och tjänster. 



Byautvecklingsgruppen har gjort en fin hemsida med mycket matnyttig information


www.rone.nu

www.vmkubb.com

www.aguesthousegotland.com






Av Anna - 25 mars 2009 12:36

Idag har vi varit i kontakt med Gotland Promotion för att se om de kan hjälpa oss med annonsering/publicitet. Vi har blivit tipsade om dem av flera oberoende företagare på Gotland. Så vi tänkte nog ge det en chans. Joakim pratade med dem idag och på måndag ska de komma ut till skolan och titta.


Den ansvarige där sa dock att vi nog måste söka tillstånd för boendet. Vi har läst i lagtexterna och för hotell/pensionat med upptill 5 rum så behövs inget tillstånd. Men lagtexter är knepiga att förstå sig på. Tillstånd ska skickas in till kommunen samt till polismyndigheten och som vanligt tar de ut en avgift för att registera och handlägga.

Så blir det till att läsa på om det också!


Hittade en rolig beskrivning av Guesthouse som verkligen stämde bra in på vårat ställe:


Bed and Breakfast (B&B) och så kallade guesthouse har hotelliknande boende, men de är ofta privatägda, mindre fastigheter och man delar många gånger boendet med värden och andra gäster, till exempel vid frukost och/eller andra utrymmen. De här etablissemangen finns båd i städer och på landet och marknadsför sig ofta som "quiet escape", ungefär "en rofylld tillflyktsplats". Det finns gott om sidor på internet som kan hjälpa resenären att finna det man behöver.


Av Anna - 24 mars 2009 11:10

www.aguesthousegotland.com


Joakim har ägnat helgen åt att tvätta fasaden på skolan. Resultatet blev riktigt bra, sån skillnad mot förr. Några grannar kom förbi och berömde arbetet, roligt!


Här i norr skiner solen på klarblå himmel. Jag försöker njuta av min sista härliga vårvinter häruppe. Börjar känna lite vemod över att lämna Norrland men det ska nog gå bra.



Av Anna - 23 mars 2009 15:04

Idag blir det smygstart på våffelpremiären här. Ska hem till en kompis på våffelfest och det ska bli riktigt skoj och väldigt gott.


Jag älskar våfflor, helst ska de servas med en klick grädde och hjortronsylt eller varför inte med creme fraiche, rödlök och lite rom.

Jag har haft lite funderingar på att sälja våfflor i vårt café i sommar men då med en gotländska touch; Saffransgrädde och salmbärssylt.


Nu är jag förresten äntligen klar med egenkontrollprogrammet och för er som drömmer om att starta café kan jag bara förvarna och säga att det är mycket pappersjobb. Mitt egenkontrollprogram är på närmare 30 sidor och utöver det ska vattenprov tas, ritningar tas fram och godkännas, riskanalyser skrivas och personal-, varu- och avfallsflöden beskrivas.

Vi skickar in våra papper ikväll! Håll tummarna för oss!



Av Anna - 22 mars 2009 15:02

Min dator kraschade ihop imorse. Så irriterande!!! Varför ska det alltid bli problem när man som minst behöver det?


J kommer upp nästa vecka och har lovat att fixa min dator då. Så tills dess får jag använda mig av USB-minnen och universitets datorer.


Just nu sitter jag på universitet för att skriva klart en ansökan och vårt egenkontrollprogram. J är ute i skolan och tvättar fasaden och hans föräldrar hjälper till med att måla i paviljongen.


Vi har lite bekymrade över hur vi ska synas så att vi får in ordentligt med bokningar. Blocket och diverse stugsidor har vi annonserat på nu men det går trögt med bokningarna. Att annonsera hos de stora turistföretagen har visat sig vara ganska dyrt. Nån som har några tips?


Kram på er!



Av Anna - 21 mars 2009 18:07

         www.aguesthousegotland.com



Nu sitter det reklamblad över Luleå stad

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards