Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2014

Av Anna - 26 februari 2014 16:32

 

Idag kom jag äntligen till skott och limmande ihop en tavla av Elmers gipsavtryck som vi gjorde i höstas. Då var han 3 veckor, nu är han 4,5månad. Stanna tiden!

Hursomhelst är jag riktigt nöjd med resultatet och vill du veta mer om hur jag gjorde avtrycken så kolla här.

Av Anna - 23 februari 2014 22:05

 

Jag har läst så mycket negativt om igångsättningar av förlossningar att jag till slut kände att jag ville dela med av min positiva upplevelse. Att bli igångsatt var det absolut sista jag ville vara med om. Särskilt efter att ha läst och hört på föräldrautbildningen att en igångsättning ofta blir utdragen, smärtsam och mest troligt slutar med snitt. Jag var livrädd när vi satt där i bilen på väg in till den avtalade igångsättningstiden. Men istället för en utdragen och smärtsam förlossning gick det fort och lätt. Så här gick det helt enkelt till när Elmer kom till världen.


Jag var beräknad till den 1 oktober men det skulle ju dröja ytterligare två veckor innan Elmer ville titta ut. På onsdagskvällen den 9:e oktober började jag känna av lättare värkar. De kom med ca 20min mellanrum och jag var stensäker på att nu var förlossningen äntligen på gång. Dagen efter hade jag min sista kontroll hos barnmorskan inbokad och jag tänkte att att den skulle jag nog inte behöva på gå på. På morgonen avtog dock värkarna så vi åkte in på den sista kontrollen och under dagen var jag sedan värkfri. Barnmorskan på mödravården sa att hon trodde att förlossningen skulle komma igång av sig själv men vi fick ändå en tid för igångsättning inbokad den 16 oktober. Något som jag verkligen hoppades på att få slippa.


På torsdagskvällen tilltog värkarna igen men med hjälp av alvedon lyckades jag sova på natten. Återigen klingade värkarna av under dagen och så här fortsatte det sedan under både fredagen och lördagen. På söndagen var jag både trött och ledsen efter flera nätter utan riktig sömn, så jag ringde in till förlossningen för att fråga om råd. Jag fick svaret att det inte var så mycket de kunde göra men att jag givetvis kunde få komma in för att få något att sova på. Jag ville ju dock inte sova utan var mest frusterad över att det aldrig drog igång och jag började tvivla på min förmåga att föda naturligt. Jag fortsatte att ha kraftiga värkar kvälls- och nattetid. På måndags- och tisdagskvällen hade jag värkar med bara 8 minuters mellanrum och varken alvedon, värmekuddar eller varma duschar var till någon större hjälp.


Trots att jag hoppats att Elmer skulle komma självmant så var nu den 16:e oktober kommen och strax före kl 7.00 på morgonen satte vi oss i bilen för att åka mot Visby. Vi hade fått en tid för igångsättning kl 8.00 och jag var så nervös i bilen att jag knappt visste var jag skulle ta vägen. Väl framme på BB blev vi mottagna av en sköterska som visade in oss i ett förlossningrum. Hon var varm och behaglig och jag kändes mig genast lugnare. CTG-apparten kopplades på. de tog mitt blodtryck och mätte min kroppstemperatur. Joakim packade in våra väskor och vi tog några sista bilder på magen. Vid 8.30 kom vår barnmorska in. Hon gjorde en undersökning för att kontrollera hur pass mogen min kropp var och det visade sig till min stora glädje att jag var öppen 4cm med buktande hinnblåsa. Hon tyckte då att det bästa vore att de spräckte hål på fosterhinnan för att få igång värkarbetet. Hon skulle kontrollera med förlossningsläkaren att det var ok och strax efter kl 9.00 kom förlossningsläkaren in och gav klartecken att spräcka hål på hinnan. De förberedde för värkstimulerande dropp genom att sätta en kanyl i armen något som är lättare sagt än gjort på mig. Tror det var en barnmorskestudent som efter ett tiotal försök till slut lyckades hitta ett kärl i armen. Strax före kl 10.oo spräckte man fosterhinnan och fostervattnet forsade ut. Fostervattnet var mekoniumfärgat och det trodde man berodde på att Elmer blivit stressad av alla värkar under veckan. Värkstimulerande dropp kopplades på men stängdes snart av då värkarbetet kom igång så bra av sig själv. Jag fick in ett ståbord och en värmekudde och tyckte att värkarna var väldigt hanterbara.


Strax efter 11.00 kom en bestämd liten mattant in och frågade om jag ville ha lunch. När jag frågade vad det var som bjöds meddelade hon att det serverades rotmos och köttkorv. Något som jag inte var så sugen på. Istället erbjöds jag yoghurt, nyponsoppa och en banan vilket jag tacksamt tar emot. Jag hade ju nästan inte fått i mig någon frukost alls på morgonen.


Vid 12.00 började värkarna kännas starkare och jag fick testa på lustgasen. Jag tyckte den fungerade bra och gav en lugnade effekt.  Det var skönt att tänka bort smärtan och koncentera sig på andningen. Jag satt och låg i sängen om vartannat och när värkarna intensiferades så ökade de på lustgaskoncentrationen. Men till slut kände jag att lustgasen inte hjälpte och trots att jag innan tänkt att det här med epidural verkade läskigt bestämde jag mig för att testa. I efterhand vet jag att jag under denna dryga timme mellan 13.00-14.00 öppnade mig från 5-10cm. En narkosläkare kom in och la epidural och jag upplevde det inte alls som smärtsamt eller obehagligt. När epiduralen var lagd ville barnmorskan att jag skulle stå på knä i sängen vilket jag också gjorde en stund. Snart började värkarna ändra karaktär och jag kände ett tryck neråt. Barnmorskan ville att jag väntade lite med att trycka men snart var det dags att börja krysta. För att få riktigt kraft fick jag dra dragkamp med ett lakan mellan mig och en sköterska. Jag minns också att hon frågade Joakim vad han ätit under dagen och propsade på att han skulle äta upp sin risifrutti så att han inte skulle tuppa av nu när det var nära.  Kl 15.44 efter ca 45 mins krystvärkar föds Elmer. Hans första skrik och känslan när han läggs på mitt bröst är obetalbar. Jag sys på plats, vinglar på bambiben in i duschen och sedan ligger vi bara där i sjukhussängen och tittar på vårt underverk. Vi bjuds på det traditionsenliga födelsefikat innan vi rullas på BB. De kommande dagarna på BB är helt magiska. Vi bara njuter av stunden, livet och vår älskade Elmer.


Trots att jag blev igångsatt hade jag en snabb och komplikationsfri förlossning. Det var skönt att vara på plats när det väl drog igång och jag uppskattade också att förlossningen blev lugn och kontrollerad. Så till dig som oroar dig för en igångsättning, gör inte det utan lita istället på kroppens förmåga att göra det den är skapt för att göra. Lycka till!


Av Anna - 17 februari 2014 16:49

Idag gjorde jag slag i saken och gjorde något som jag tänkt göra länge, nämligen hemgjord musli. Jag är så trött på alla färdiga musliblandningar som består av typ 95% havregryn och 4% russin och 10 hasselnötter. Nu har jag min egna musli som är fullproppad med pumpakärnor, valnötter, linfrön, kokos, torkade blåbär och körsbär samt smaksatt med kanel, kardemumma och vanilj. Mums!


Vill du göra din egna musli så är det superlätt. Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Strö därefter ut ca 2dl havregryn och ca 1dl av varje sort av nötter och frön. Du kan ta till exempel pumpakärnor, hasselnötter, mandlar, linfrön, sesamfrön, solroskärnor eller annat som du gillar. Strö över 1 msk kanel, 1 msk kardemumma och 1 tsk vaniljsocker. Blanda runt och rosta i ugnen i 20 min. Ta ut plåten ibland och rör runt så allt blir jämt rostat.  Låt muslin svalna. Häll upp på burk och blanda ner kokos och torkad frukt!

  

DIY · mat · recept
Av Anna - 14 februari 2014 16:38

 

Igår var vi och hälsade på några kompisar till oss fick en liten bebis förra veckan. Då passade jag på att pyssla ihop en liten miniblöjtårta som vi lämnade över till dem. Blöjor är ju verkligen något som går åt hos alla småbarnsföräldrar så det är säkert en uppskattad present.


Jag gjorde en väldigt enkel variant med rullade blöjor i två lager som sattes på plats med grillpinnar, gummiband och textilband. Även om den var enkel tycker jag den blev riktigt fin!

Allmänt · DIY · dop · Pyssel
Av Anna - 14 februari 2014 14:08

 

Vår lille solstråle är snart 4 månader gammal. Det är galet vad tiden går fort numera. 

Jag brukar ju inte lägga ut så mycket bilder på Elmer här men idag vill jag dela med mig av en liten kärleksfull hälsning från mitt hjärta!

Hoppas ni får en mysig dag!


Av Anna - 9 februari 2014 09:35

 

Gick loss med spritpennan på barnstolen och gav en ganska tråkig barnstol (IKEA Antilop) ett eget och personligt utseende. Ibland behövs det inte så mycket för att göra stora förändringar. Här blev det en barapapastol men det är ju bara fantasin som sätter gränserna. Varför inte Spöket Laban, Lilla Anna, Lilla My eller Mumin?

Skulle man ångra sig kan man ju bara ta bort det med t-sprit och skulle motivet bli lite matt är det ju bara att fylla i med spritpennan igen! Snabba pyssel är bra pyssel!

barnrum · DIY · kök · Pyssel
Av Anna - 9 februari 2014 08:31

 

Då var det dags att kora vinnaren av den hjärtekakan från Postkakan.se  Stort grattis till Anna som med sin fina motivering knep vinsten i tävlingen. Maila dina kontaktuppgifter till anna@aguesthousegotland.com så får du din vinst inom kort!

 

Stort tack till alla som ville delta i utlottningen och ett varmt tack till Postkakan.se för ett fint samarbete!

 

Av Anna - 8 februari 2014 14:11

 

Idag är sista chansen att tävla om en smarrig hjärtekaka från Postkakan. Ta chansen att överraska någon med denna gudomliga skapelse med mandelmassa, punschtryffel, aprikossylt och choklad lagom för 8-10pers och med ett värde av 216kr.


Tävlar gör du HÄR!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards