Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2010

Av Anna - 30 december 2010 21:58

Tänk vad tiden går fort ibland. Imorgon är det den allra sista dagen på 2010 och vi går in i ett nytt spännande 2011. Men innan vi välkomnar det nya året känns det roligt att få summera 2010. Det har varit ett spännande och händelserikt år och vi har hunnit med massor:


Byggen och renoveringar:

  • Det 50kvm stora golvet i det nya köket har rivits, slipats, lutats, hårdvaxats.
  • Ett nytt stort kök har byggts på övervåning. Vilket innebär byggande mätande, sågande samt vatten- avlopp- och eldragning.
  • Det gamla lärarrummet har fått en påbörjad makeover med målade väggar, fondtapet och borttagen plastmatta
  • I uthyrningsdelen har alla korridorer, hallar och det gemensamma köket målats i vitt.
  • Familjrummen har fått rumsdelare och nya soffor har införskaffats
  • Fasaden på gaveln och baksidan av huset har skrapats och målats
  • Fönster har kittats och målats
  • Gunnebostängelset har tagits ner och allt staket (närmare 400m) har målats i falurött
  • Egna lampor har tillverkats till kök och entre
  • Utemöblerna har målats
  • Fasaden på uthyrningsdelen har tvättats

Roliga händelser under året

  • Att vi hamnade med i den fina guideboken "Café Gotland"
  • Det fina reportaget i Expressen Söndagsbilaga den 21/11
  • Löyd pa ladingen (En härlig och festlig arbetshelg i glada vänners lag)
  • Semestern på Lofoten i början på juni
  • Att vi hade fullbokat hela sommaren
  • Att snön låg vit på marken hela vintern
  • Julmarknaden i Herrvik
  • Bröllopet i Malmö i slutet av augusti
  • Att Guteskolan kom på studiebesök
  • Middagen på Creperiet
  • Alla värmande ord om vårat fina boende
  • Alla goa och härliga gäster

Mindre roliga händelser 2010

  • Stopp i avloppet
  • Avloppsröret som sprack
  • Takläckan
  • Frusna vattenledningar
  • Råttor i komposten
  • Sopsortering i massor efter gästerna

Tack för ett härligt 2010! Välkommen 2011!

 

 

Av Anna - 28 december 2010 22:02

    

När jag och mina syskon varsmå hade vi en härlig granne som varje jul gav oss en del ur Rörstrands julservis. Nu har vi tillsammans ett helt dussin med kuvert som åker fram varje jul. Otroligt härligt att kunna duka med detta vackra porslin porslin. Annars gick dukningen i år i julens röda färg!

Av Anna - 28 december 2010 20:56

Hoppas ni haft en skön julhelg! Själv har det varit skönt med lata dagar, god mat och mys med nära och kära. Igår var hela familjen ute på Sandhamn och njöt av ljuvlig mat, härligt spa och en vacker båttur. Härligt!


Jag slötittade i mammas Jotexkatalog häromdagen och hittade ett tyg som jag tyckte var så fint. Magnolia hette det och fanns i grått, gult och grönt. Hör och häpna när det sedan fanns med på Jotex julrea. 29kr/m! Galet bra!


    


Av Anna - 23 december 2010 14:31

När jullugnet infunnit sig ordentligt kan det vara mysigt att varva ner med en riktig bra film. Ikväll på SVT2 22.35 har ni möjlighet att se en av mina favoritfilmer "Kautokeinoupproret".

 

Filmen baseras på en verkligen händelse från norra Sverige och är en otroligt vacker skildring av. I filmen medverkar bland annat Mikael Persbrandt och Michael Nyqvist. Filmen fick mycket beröm för de fina naturbilderna!


    


Den 8 november 1852 är en mörk minnesdag för samer. Dagen då en grupp samer gick till angrepp mot det norska samhället, representerat av en handelsman, en länsman och en präst i bygden Kautokeino. Revolten kom att få ett tragiskt slut.

I århundraden har vidderna i Nord-Norge bebotts av samefolket och deras renar, men utvecklingen har kommit ikapp dem och i handelsstaden Kautokeino styrs allt av handelsmannen Carl Johan Ruth. En av de samiska grupperna, ledd av samekvinnan Elen, vägrar att betala ut en skuld till Ruth som uppstått under orättvisa förhållanden. Ruth tar makten i sina egna händer och arresterar större delen av samhället på Elens sida. När Elen går till rätten med tvisten, beslagtar Ruth dessutom renhjordarna, deras enda livnäring. 57 kvinnor, män och barn kvällen den 7 november ger sig av med rasande steg mot staden och möts där av handelsmannen Ruth, länsmannen Lars Johan Bucht och prästen Fredrik Waldemar Hvoslef.


En film väl värd att se!

God jul på er!


Av Anna - 21 december 2010 19:51

Måste bara få bjuda på en  bild från dagens härliga skidtur i Svaide på Gotland.  Sagolikt vackert landskap! Man skulle nästan kunna tro att man är norr om polcirkeln igen!


  

Av Anna - 20 december 2010 22:42

Iår blir det ingen jul på Gotland för min del! Efter den högtidliga skolavslutningen på onsdag styr jag kosan mot  Stockholm.  Det blir jul och nyårsfirande i huvustaden innan det bär hemåt till ön igen. Skönt att komma iväg även om jag kommer att sakna mitt fantastiska kök! Jag ser dock framemot IKEA besök då det ska införskaffas lite textilier till köket. Har fastnat för textilen SARALISA:

 




Det är helt galet med snö här på ön. Jag trodde aldrig att jag skulle få pulsa runt i nästan midjehög snö på tomten. Tänkte ta lite bilder idag men det hade mörkna allt för mycket innan jag kom hem idag!  Får se om jag hinner fixa några bilder imorgon bitti.

Av Anna - 19 december 2010 22:10

Tänk att det redan är fjärde advent! Härom på ön har det snöat hela dagen. Så otroligt vackert med snöflingor som sakta faller och bäddar in landsskapet! Idag har jag haft riktig julmys med julbak och paketinslagning. Här kommer en liten sneakpeak på årets paketskörd!


   

Av Anna - 19 december 2010 11:27

Trevlig fjärde advent på er. Nu närmar sig julen med stormsteg. Idag blir det lite julbak samt paketinslagning här i huset. Kvällen avslutas med en julkonsert i kyrkan med fantastiskt duktiga gruppen "Mina flickor".


Häromdagen fick jag en lite tidig julklapp. Jag hade nämligen turen att vinna ett fantastiskt vackert smycke    från VÅGA. Tack till Mari med bloggen Nordingården och till den mysiga livstilsbutiken Nordljus.


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards