Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under januari 2012

Av Anna - 31 januari 2012 18:06

Inte för att skryta men ibland är jag en riktig fena på att hitta lågprisföretag via nätet. När vi skulle beställa sängar till vårat Guesthouse så lyckades jag googla mig fram till Ana Bedding via nätet. Ett företag som jag själv aldrig hört talas om men som tillverkar sängar i södra Sverige och har stor fabriksförsäljning utan en massa mellanhänder. Vi köpte fina ramresårsängar i svart tyg och med kromade ben därifrån för runt 1000kr/st. Otroligt billigt och extra roligt är att vi varje sommar får beröm för våra sköna sängar.


Idag ramlade jag över ett liknande företag av en slump. Nämligen Swedmart. De säljer badrumsinredning och badrumsmöbler till riktiga kanonpriser. Dessutom är det snygg design helt i min smak. Vi ska beställa duschväggar och blandare därifrån och jag tror även att det får bli  en tvättställsmöbel. För hur läcker var inte denna? 2990kr för både badrumsmöbel, tvättställ och spegel. Det är ju som hittat! Visst är det lustigt att man hittar det man vill ha när man nästan gett upp!

  

Av Anna - 29 januari 2012 19:11

Nu tar vi paus för helgen med rivandet! Är ganska trött och mör i kroppen efter att ha knackat kakel, slitit bort väv och rivit ner ljuddämpande plattor från taket. Som om det inte vore nog har vi lastat av släpet och kånkat upp gipsskivor, våtrumsskivor och spånplattor upp till andra våningen. Därefter blev det till att lasta på släpet med allt som vi rivit ner. Tror jag kommer somna ovaggad ikväll och avundas inte sambon som snart ska iväg och jobba natt!


Taket är rivet. Väggarna likså och plastmattan är borta! Kaklet är beställt, golvvärmemattan på väg och imorgon kommer byggjobbarna.

   


Hoppas ni haft en fin söndag!

Av Anna - 29 januari 2012 14:16

Såklart!

En liten hälsning från oss så här på söndagseftermiddagen. Här går kofoten, tigersågen och hovtängerna varma. Nu river vi så det står härliga till! Har bara tagit en liten paus för våffellunch men nu ska armmusklerna snart få visa vad de går för igen!

     


Ha en fin söndag!

Av Anna - 27 januari 2012 20:43

Pannacotta är en utav mina absoluta favoritdessert. Enkel, lätt att variera och sagolikt god. För något år sedan hittade jag ett recept på pannacotta gjord på mjölk istället för grädde. Det har blivit en riktig klassiker hos mig. Inte bara för att det spar in på en del kalorier utan för att den blir så otroligt krämig. Den behöver dock lite längre tid i kylen än varianten gjord på grädde.


Idag delar jag med mig av min violvariant som också blir mitt bidrag till Söta sakers utmaning:

 

Violpannacotta med lakritsströssel 4port

3 gelatinblad
1 vaniljstång
4 dl mjölk (3%)

3 msk strösocker

1 msk violessens (som man gör shot på)

4tsk lakritsströssel


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp mjölk, socker och vaniljfrön. Dra kastrullen från värmen och låt blandningen svalna något. Blanda ner violessensen och smaka av. Rör ner gelatinet så att det löser sig. Häll mjölkblandningen i fyra glas. Ställ att stelna i kyl minst 3 timmar.
Strö över lite lakritsströssel precis innan servering!


Av Anna - 26 januari 2012 19:31

...och i Rone också för den delen.


Idag har Joakim träffat den andra hantverkaren för badrumsbygget. Han kändes bra, seriös och stabil och redan på måndag kommer bygget att dra igång. I helgen blir det till att ta fram släggan och riva med andra ord. Härligt, härligt!


Kvällen har annars tillbringats på radiohuset här i Visby. Där mina duktiga femmor tagit sig vidare till semifinal i Vi i Femman. Stolt och glad med andra ord!

Av Anna - 25 januari 2012 20:59

Hej på er!

Hoppas ni haft en fin dag! Här på ön har vintern och snön kommit med besked och kylan ser ut att hålla i sig! Lovely!

Vi fortsätter att planera och fundera kring badrummet. Imorgon kommer den andra byggaren ut till oss och känns det bra så kommer arbetet att dra igång redan i nästa vecka. Vi håller tummarna för att det kommer att fungerar. Hursomhelst funderar vi på det här med golvvärme. Vattenburen känns inte aktuell då vi inte kör pelletspannan hela året. El är ju det som återstår då, Igår fick vi upp ögonen för det här med golvvärmemattor. De är ju bara några millimeter tjocka och ska kunna läggas direkt i kakelfixet. Är det någon av er där ute som har erfarenhet av detta? Fungerar det bra? Är det prisvärt?


    

Av Anna - 24 januari 2012 15:45

Ibland är det inte så dumt att besöka även de mindre byggbutikerna i stan. Där hittade vi nämligen precis det kakel och de klinkers som vi ville ha. De handplockar sitt sortiment från Spanien och bland dessa hittade vi ett par riktiga finingar till suveräna priser. På väggarna blir det vit matt kakel i storleken 25*40cm. På golvet kommer det att bli 10'10cm plattor i granitkeramik som går åt det betonggrå hållet. Vi har också tänkt låta en bit av granitkeramiken komma igen i duschen. Det är ju inte helt lätt att fotografera inomhus i halvdåligt ljus men här kommer i allafall ett smakprov.

   


Av Anna - 22 januari 2012 18:03

Den här helgen har jag inte gjort något "vettigt" alls. Men så kan det väl få vara ibland. I fredags åt jag och Joakim middag på Surfers i Visby. Det är ett utav mina favoritställen här i stan och dessutom serverar de riktigt bra mat. Ett tips till er som ska besöka Gotland framöver.


Igår blev det en tur på stan för en fika med några trevlig kollegor och idag följde jag med de samma till Sandviken. Deras sambos är riktiga surfarfantaster och vi roade oss med korvgrillning medans de red på vågorna. Det har snöat hela dagen idag och nu är hela Visby klädd i vit skrud. Precis som jag vill ha det med andra ord!

     


Imorgon ska vi beställa kakel! För nu har jag bestämt mig :)

Ha en skön kväll!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards