Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under mars 2012

Av Anna - 31 mars 2012 15:05

Måste bara få dela med mig av ett ultimat pysseltips såhär i påsktider. Slog på TV:n när jag kom hem från jobbet häromdagen och blev fast en god stund. I det svenskfinska programmet Strömsö bakades det både pastelliga macarons och bjöds på härliga vårpysseltips. Ett tips jag verkligen fastnade för var dessa urfina "dinosaurieägg" gjorda i gips. Vackra bara som de är eller fyllda med härliga vårblommor.         

Som vanligt såg det så enkelt ut på TV. Bara att blanda till gips och hälla ner i en ballong som sedan blåses upp till varlfri storlek. Lika lätt var det dock inte i verkligheten. Mitt gips stelnade redan när jag rört ihop det. Bestämde mig då för att blanda det direkt i ballongen och då gick det något bättre. Väntar nu med spänning på att äggen ska torka till. Vill du testa så finns det en utförlig beskrivning här.



Av Anna - 30 mars 2012 15:45

  

Hej på er! Häromdagen blev jag utmanad av härliga Aka med bloggen A House With A View att dela med mig lite mer om själv. Jag är så glad att ni är så många som följer denna blogg att jag mer än gärna delar med lite av mitt liv. Ekorrhjulet snurrar på med jobb, jobb och träning i veckorna men äntligen har jag tagit mig i kragen och svarat.


Vad gjorde du för 10 år sedan?

Det var året efter studenten och jag hade en stora förmånen att få jobba på ABB i Västerås under 6 månader. Jag bodde också i min första egna lägenhet som var enkelt möblerad med möbler som jag fått av släkt och vänner. Hemifrån flyttade jag redan då jag började gymnasiet men då bodde jag hemma hos mormor!

 


Vad gjorde du för 1 år sedan?

Det är ganska komiskt men för exakt ett år sedan så stod jag på knä och skrapade fernissa på trägolvet som numera finns i vårat vardagsrum/sovrum. Precis vad jag gjorde igår också!

Fem snacks du gillar?

Jag älskar chips av alla de slag. Sourcream, lättsaltade, salt&vinegar eller varför inte mandelpotatischips. Kalamataoliver är inte fel det heller.


Fem sånger du kan utantill?

Jag har alltid gillat musik och att sjunga så jag kan nog en hel uppsjö med låtar. Sommarpsalm, Summar'n kummar, Dancing queen, Min älskling har ett hjärta av snö och Samboronbon för att nämna några.

 

Fem saker du skulle vilja göra om du var mångmiljonär?

Svår fråga! Ibland tänker jag att då skulle jag låta någon totalrenovera huset. Men frågan är ju vad man själv skulle göra då? Så jag får väl svara något klassiskt som att resa!


Fem dåliga vanor?

Smågodis, bakverk, nagelbitning och brist på tålamod. Det var i och för sig bara fyra men ändå!

     


Fem saker jag gillar att göra?

Snööö i massor, friluftsliv, att baka, att pyssla och att bygga och inreda.


Fem saker du aldrig skulle klä dig i?

Byxdress, magtröja, brynja, klackskor med höga klackar (med mina 180cm är jag tillräckligt lång ändå) eller platåskor.


Fem favoritsaker?

Mitt röda kök fullkomligt älskar jag! Är så glad att vi vågade! Jag gillar också vårat vackra hus, de gamla turskidorna som hänger på väggen, min björklampa och färska blommor.


Hoppas ni fått veta lite mer om mig! Det vore roligt att få veta lite mer om er där ute så därför utmanar jag följande bloggar att anta denna utmaning:


My woodhome

Ika kan själv

Lilla Kråkslottet

Limestone by the sea

Jag och vitt





Av Anna - 27 mars 2012 18:31

  

Joakim har elhyvlat golv och passade på att lämna efter sig en kärleksförklaring i dammet!

Av Anna - 26 mars 2012 17:21

    


Bilden har jag lånat från mediumcontrol.com som verkligen har såå mycket fint!

Appropå det här med grejer som ligger och samlar damm! Jag har länge varit på jakt efter ett renhorn som ska få pryda min lilla norrlandsvägg. Har sökt med ljus och lykta både på Blocket och Tradera men där säljs de oftast bara i småbitar. Så om du har något till övers så får du mer än gärna kontakta mig. Någon som vet var man kan få tag i ett?


Av Anna - 25 mars 2012 19:30

 

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Det här med att bo i ett renoveringskaos är inte min grej! Det är dammigt, skitigt, skräpigt och fullt med grejer överallt. Särskilt då Joakim ska spara på ALLT som plockas ner också. Jag vill bara slänga ut det på gården och åka till återvinningen direkt men Joakim ser nya användningsområden för allt som tas ner.  Vilket resulterat i att vi har ett helt rum samt källaren full av lysrörsarmaturer, tvättställ, lister, ljuddämpande takplattor, trappräcken, diskmaskiner, utrymningsskyltar, dörrar, toaletter, anslagstavlor, svarta tavlan, klädhängare, rostfria bänkar, metalllister, ihoprullade linoleummattor och beslag av alla möjliga slag. Så behöver du något är det bara att säga till!


Visst kommer vissa saker till användning ibland det ska jag inte neka till. Som när han satte fast luftvärmepumpen på de stålskenorna som lysrören hängt på. Eller när vindsluckan fick nygamla lister som tidigare suttit runt de ljuddämpande plattorna i hallen. Men det mest ligger det bara och samlar damm på hög. Jag är en slänga och han är en spara. Tur att man kan stänga dörren till rummet i allafall och skulle vi någon gång flytta då får han minsann ta hand om grejerna själv :)


Är du en spara eller slänga


Av Anna - 25 mars 2012 11:37

             


Dessa vackra rosentulpaner köpte jag med mig hem i fredags! Tulpaner kan jag bara inte få nog av. Det är vår för mig!


Idag ska jag fortsätta jobba med golvet i blivande hallen. Det återstår lite spikdragning och efter det ska golvet elhyvlas och fernissan i kanterna skrapas bort med värmepistol. Vi börjar ju få rutin på det här med att göra iordning trägolv och vet hur vi bäst ska få bort fernissan innan slipningen. Golvet kommer sedan slipas för att kunna grålutas och sedan behandlas med hårdvaxolja. Vill ni se våra tidigare golvjobb kan ni kika här.


Ett litet problem har dock uppstått. Vi hade ju tänkt slipa golvet redan nästa helg men det verkar omöjligt att få tag på en golvslip. Vi har tidigare hyrt slipen från Sudergolv i Hemse (400kr för en helg är verkligen billigt) men det visade sig att den var trasig just nu. Inte heller i Visby verkade det gå att få tag på en slip då de redan var uthyrda. Vi får hålla tummarna för att någon bokar av helt enkelt!

Av Anna - 24 mars 2012 19:10

Egentligen hade jag ju tänkt måla i helgen! Var till och med och handlade maskeringstejp och mer färg igår. Men sen kom vi på att det kanske inte är så smart att måla väggarna om vi sedan ska slipa golvet om några veckor. Det här med planering av renoveringen är kanske inte vår starkaste sida. Det är många gånger vi gjort saker omvänt och knasigt men det blir bättre och bättre.


Att riva upp en plastmatta är ju alltid lika nervöst eftersom man aldrig vet vad som finns under. Även om vi har haft tur alla gånger utom en. I kök, sovrum och vardagsrum fanns fina trädgolv under masoniten men nere i lärarrummet var det skarvat och flytspacklat så det blev till att lägga nytt golv istället. Idag har jag rivit plastmattan och masoniten i den blivande hallen och visst fanns det trägolv därunder. Jippi!


Imorgon fortsätter spikdragandet men nu tar jag kväll!

     


Av Anna - 24 mars 2012 08:55

Imorgon vankas det säkert våffelfester på många ställen i vårat avlånga land. Då är det ju som bekant Marie Bebådelsedag eller vårfrudagen som den också kallas. Vill ni testa något annorlunda och gott i år tipsar jag gärna om mina saffransvåfflor. Med mineralvatten i smeten blir de sådär härligt frasiga som våfflor ska vara. Solgula, smakrika saffransvåfflor är ren och skär glädje för öga som gom! Det blir också mitt bidrag till Söta sakers bakutmaning som denna månad är på temat personligt!

   Solgula, smakrika saffransvåfflor är ren och skär glädje för öga som gom!


 4 portioner

75 g smör + lite till gräddning
2 dl iskallt vichyvatten
4 dl vetemjöl

1pkt (0,5g) saffran
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop vichyvatten och mjöl och rör ner smöret. Rör till sist ner saffranet.  Låt gärna smeten stå i rumstemperatur i 20 minuter innan ni gräddar våfflorna. Servera med lättvispad grädde och rårörda björnbär!


Nu är jag nyfiken på hur ni helst äter era våfflor?



mat · recept · tips

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards