Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2011

Av Anna - 29 december 2011 22:56

Det blev en tur in till Visby idag! Joakim fick massage och bio utav mig i julklapp och det var bokat till idag. Vi såg Stig-Helmer story! En söt film men inte i klass med sällskapsresorna. 

 


Häromdagen klickade vi hem en ny från netonnet. Vi har ju fortfarande en ful gammal tjockTV. Men nu är vardagsrummet är så nytt och fint ville vi skaffa en plattTV. Den modellen som vi bestämde oss för fanns i både vitt och svart och svart utförande. Jag lyckades övertyga Joakim om att en vit TV är så mycket snyggare.

 


Eftersom vi sålde vår nuvarande TVbänk igår så ville vi försöka hitta en ny i stan idag. Vi hade sett en i JYSK:s reklamblad men den såg väldigt plastig ut i verkligheten. Istället fastnade vi för Yale som just nu var nersatt till 1000kr. Fint fynd tycker jag. På Rusta sprang vi också på två fina stora ullmattor, en i svart och en i beigevit. Nedsatta från 699kr till 199kr. Me like!



Imorgon bär det av till Stockholm. Vi får hoppas att vindarna avtar lite.

Av Anna - 28 december 2011 16:52


Joakim och jag har försökt att rensa iordning bland lite renoveringsprylarna idag! Vi har ju ett helt rum (klassrum) fullt av målarburkar, färgpytsar, slippapper, spackel, lister, tapeter och annat. Jag tycker det är jobbigt bara att gå in rummet. Men att genomföra en rensning är ingen lätt uppgift. Men medans jag trampar på gasen vill Joakim dra i bromsen. Jag vill kasta och han vill spara. Vi har en del gamla möbler också som jag ville bli av med så att vi kunde köpa nytt istället. Till slut lyckades jag allafall få lägga ut lite gamla möbler på Blocket och inom loppet av bara några minuter så var prylarna sålda. Hur är ni? Slänga eller spara?


Igår tog vi en ledig dag ihop och styrde kosan mot Furillen på norra delen av ön! Här hittar jag massvis med inspiration! Ni kan ju gissa vad drivvedsväggsidén kom ifrån!

    



Av Anna - 26 december 2011 13:46

Det sägs att det här med videobloggning är 2012 års stora trend. Det är nog inget för mig men idag tänkte jag i allafall bjuda på ett litet filmklipp från vårat hem. Även fast jag visar en del bilder kan det vara svårt att skapa sig en bild av hur det ser ut. Så nu tänkte jag ge er alla chansen att följa med på en guidad visning... Synd att vi inte gjorde detsamma innan renoveringen för det är en otrolig förändring. Håll till godo!


Av Anna - 25 december 2011 18:47

God fortsättning på er alla! Vi hade en riktigt mysig julafton med Joakims släkt igår. God mat, trevligt sällskap, jultomte, julgröt och ett och annat paket. Precis som det ska vara.

Idag bjöd vi hem släkten på juldagsfika här hos oss. Det bjöds på fruktsallad och tryfflar. Sen piggade jag upp några köpespepparkakor med lite kristyr och en nonstop och fick till små söta rudolfar.



Ha en fin kväll! 

Allmänt · jul · tips
Av Anna - 24 december 2011 12:22

Vill bara tillönska er alla:

 

 

EN RIKTIG GOD OCH FRÖDJEFULL JUL!!!!!    

 

 

 

Av Anna - 23 december 2011 16:33

Dan för dopparedagen och den riktiga julkänslan börjar infinna sig så smått! Skinkan är griljerad, sillen inlagd, julklapparna inslagna och granen klädd. Det blev en liten och nätt gran i år men jag gillar den skarpt!

 


Vill ni ha ett sista tips inför julbordet så tycker jag ni ska testa denna julig coleslaw! Vacker så det förslår och underbart god till skinkan.

  

 Julig coleslaw

300g rödkål som strimlas med en osthyvel

1 rött juläpple i tärningar

ca 3 msk frysta lingon

3 msk finhackad rödlök

3 msk majonäs

1 msk stark senap

3 msk creme fraiche

1 tsk socker

salt/peppar

Blanda alla ingredienserna i skål. Coleslawen blir extra god om den får stå och dra i kylen över natten!


jul · mat · recept
Av Anna - 22 december 2011 21:15

Öppnade mailboxen idag och möttes av en glad nyhet:


Hejsan,

Till alla som deltagit i Ät mer gryns recepttävling:

Som ni säkert vet så är tävlingen avslutad och vinnarna utsedda och meddelade.

Tack för alla fina bidrag!

Tyvärr har vi dock upptäckt att ett tekniskt fel hos Matklubben gjorde att alla bidrag inte registrerats som de skulle.

Det rörde sig om 14 bidrag.

När vi upptäckte detta lät vi juryn titta igenom de tillkomna bidragen och utvärdera dem precis som alla tidigare.

Bland bidragen hittade juryn ett som de tycker förtjänar en (delad) andraplats. 

Så vi har nu alltså lagt till och delar ut ytterligare ett andrapris. Detta går till  Anna Lund . Grattis!


Andra priset är 3000kr i presentcheckar till ett restaurangbesök! Inte illa!


mat
Av Anna - 21 december 2011 15:16

När jag tittade ut genom fönstret imorse låg det faktiskt ett tunnt, tunnt lager med snö över vägar och tak! Det är verkligen lycka för mig och en extra bra start på mina elevers jullov!


    

Igår gjorde jag och Joakim lite tryfflar. Jag tycker det är ett sagolikt gott julgodis som ju faktiskt går att variera i det oändliga. I år blev det polkatryffel, citron/saltlaktritstryffel samt en tryffel med apelsin och rom. Vissa rullade vi förhand och andra lät vi helt enkelt stelna i små knäckformar. Ikväll ska vi göra lite mozartkulor men sen får det nog räcka med julgodis för i år. Mina tryfflar gör jag genom att blanda och värma följde på svag värme. Den perfekta tryffelsmeten om ni frågar mig.


Tryffelsmet grund

200 g kvalitetschoklad 70%
1 dll vispgrädde
2 msk honung
1 msk smör


Vad har ni gjort för julgodis i år?

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards