Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2013

Av Anna - 26 december 2013 11:41

   

Hyacinter och amaryllisar hör julen till för mig men i år fick jag stifta bekantskap med en ny vacker julblomma- Ardisian. Jag hade varken hört talas om eller sett detta danska julträd förrut men gillar det verkligen. Det sägs vara en lättskött blomma och jag tycker den är så vacker med sina röda bär. 

Nu är det julefrid som råder här i huset och så lite packning förstås. För snart bär det nämligen av mot Stockholm i några dagar!


God fortsättning på er!


Av Anna - 25 december 2013 13:38

 

Julen handlar ju mycket om traditioner och tidigare i höstas läste jag om en liten tradition som jag bestämde mig för att ta efter. Det var en mamma som berättade att hon varje 2:a advent lät sina barn välja en varsin egen julgranskula som sedan skulle hängas i granen den 23 dec. På julgransskulan satte hon sedan fast en liten tag med barnets namn och året på. Tanken var sedan att barnen skulle få med sig alla sina julgranskulor den dagen de flyttade hemifrån. En riktig mysig idé som jag nu tagit efter. Just den här julen är ju Elmer lite för liten för att kunna välja en egen kula men jag valde ut en lila och fin åt honom. Det ska bli kul att se vad han väljer själv nästa år!

Elmer · jul
Av Anna - 22 december 2013 22:22

 

Med nytillskottet Elmers hjälp vill jag passa på att önska er alla en riktigt god och fridfull jul. Vi blir kvar på Gotland denna jul och jag kan erkänna att jag aldrig längtat så mycket hem till Stockholm som just i år. Kanske är det för att jag själv fått barn som jag vill att julen ska vara precis som den var när jag var liten. Nåväl det blir nog jul detta år också.


Ha nu en riktigt mysig jul tillsammans och ta hand om varandra!

Elmer · jul
Av Anna - 21 december 2013 14:04

 

Under vinterhalvåret går det åt en hel del ljus hemma hos oss. Då blir det ju så klart också en hel del ljusstumpar kvar och jag tycker det är dumt att slänga dem. Tidigare har jag tipsat er om att göra egna doftljus av överblivit stearin men idag tänkte jag visa er att det enkelt går att egna blockljus.


Det enda som behövs är stearin, ljusveke (köps på färgaffär) och gamla mjölkkartonger. Man skär helt enkelt upp mjölkkartongen i lagom höjd, knyter fast lite ljusveke runt en penna/grillspett eller ett bestik och lägger över kartongen. Stearinet kan man sedan smälta i vattenbad på spisen eller i micron. Jag testade det sistnämnda denna gång och tyckte det var riktigt smidigt. Det är smart att hacka ner stearinet i mindre bitar innan så går det snabbare. Var dock försiktig och kör absolut inte på full effekt. Jag körde på ganska låg effekt i 2 minuters intervaller och rörde om i skålen dessemellan.  När stearinet sedan är flytande är det bara att hälla ner ljusmassan i mjölkkartongerna och låta svalna. Efter ett par timmar går det att skala bort kartongen och vips har man nya fina blockljus! Smart va?


DIY · jul · Pyssel · tips
Av Anna - 20 december 2013 13:33

 

Jag och Elmer har pysslat tillsammans idag. Det gäller ju att börja i tid ;)

Eller egentligen är det väl mest jag som pysslat för Elmer var inte helt samarbetsvillig.


Pysslet bestod hursomhelst i att göra personliga örngott med hjälp av Elmers fotavtryck. Babyfötter är ju bara så söta. Jag hade tänkt använda mig av hans handavtryck också men den idén gav jag upp innan jag ens försökt. Det räckte med att försöka göra ETT handavtryck i "Boken om mig själv" igår för att jag skulle förstå att det var en omöjlighet. Men efter lite kladdande fick vi till riktigt fina örngott som vi ska använda här hemma. Ett tänkte jag dock spara och ge till Elmer när han börjar bli vuxen.


Örngotten köpte vi billigt på Jysk och textilfärgen köpte jag på Hemse Krut- & Pappershandel. Den sistnämnda butiken är en affär som verkligen har allt. Jag blir lika glatt överraskad var gång jag besöker den.



Av Anna - 19 december 2013 10:25

Prints och olika budskapstavlor har varit oerhört populära på senare år. Häromdagen fick jag nys om Tagexdo där man helt gratis och med några enkla tangenttryck kan förvandla ord till vackra prints. Det går att välja färger, fonts och form på själva bilden som sedan kan sparas ner i valfri storlek. Skriver man sedan ut den på lite finare papper och sätter in i en ram har man en fin present till dopet, jubilaren eller käresten. Eller varför inte en julklapp.... En personlig present med favoritlåttexten, en fin dikt eller kanske favoritreceptet är ju alltid uppskattat.


Här är bara några exempel som jag lekt fram för att visa er.

       



Av Anna - 13 december 2013 08:50

 

Måste bara få dela med mig av ett litet presenttips så här i juletid. Min mamma fyller år på söndag och eftersom vi inte bor på samma ort tänkte jag att jag skulle skicka henne en liten present. Först funderade jag på ett blommogram men jag häpnades över de höga priserna. Att betala över 300kr för en amaryllis kändes inte riktigt aktuellt. Funderade då på ett chokladogram eller ett tårtogram men även där blir leveranskostnanden smer än vad själva grejen kostar. Då kom jag att tänka på att jag för längesedan skickat en postkaka till en vän och att detta blev väldigt uppskattat. Jag kikade in på postkakan.se och blev otroligt förvånad över hur prisvärd denna var jämfört med de andra alternativen.


Postkakan bakas sedan 16år tillbaka i ett konditori i Husum, då Posten utlyste en tävling om en kaka som skulle kunna skickas med posten över hela världen. Idag har sortimentet breddats med flera goda kakor som alla kan skickas som en trevlig hälsning via posten och anländer mottagaren dagen efter. Vad sägs om originalet Postnöt med smak av mandel, choklad och rom, Kola cocos med mjölkchoklad och kokos eller Citron med mazarinfyllning som smakar hallon och clementin. En riktigt god kaka med en personlig hälsning och som levereras direkt i brevlådan eller brevinkastet dagen efter kostar från 180kr inkl frakt. Kakan räcker till mellan 8-10bitar. En prisvärd och trevlig hälsning till någon man håller av!


Heja postkakan säger jag!

Av Anna - 8 december 2013 12:27

 

Frukt är ju som bekant också godis! Dessutom innehåller den massvis med c-vitaminer och antioxidanter som är viktigt att få i sig så här i vintermörkret. Inför kvällens glöggmingel pysslade jag ihop en liten fruktgran. Ett trevligt sätt att servera frukt på.


Julgransfoten är ett halvt äpple, stammen utgörs av en morot och sedan har jag bara stuckit fast olika fruktbitar med hjälp av tandpetare. Något för julbordet kanske?



DIY · jul · kök · mat · Pyssel

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards