Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under juli 2013

Av Anna - 26 juli 2013 19:23

   

Imorgon är det klassåterträff här i skolan. Inte min egen dock utan för ett gäng som gick här i skolan för en sisådär 55år sedan. Det ska serveras amerikansk citronpaj och kaffi samt bjudas på en liten rundvandring här i huset! Välkomna!


Av Anna - 21 juli 2013 17:01

 

I samband med artikeln i Expressen Leva&Bo på Landet fick vi dela med oss av våra bästa gotlandstips till alla sommarens gotlandsbesökare. Det resulterade i ett uppslag med en finfin karta där våra gotländska smultronställen fanns utmarkerade. Nu har vi kopierat upp kartan och satt upp den på rummen nere i vårt Guesthouse. Det är verkligen roligt att kunna presentera våra bästa gotlandstips på det viset! Under rubriken Gotlandstips här på bloggen hittar du mina små gotländska pärlor inom alla områden.



Av Anna - 17 juli 2013 20:10

    

Tänkte ge er en liten sneakpeak på det blivande barnrummet som ironiskt nog är det gamla speciallärarrummet. Nu kommer ju inte bebben behöva ett eget rum direkt men det är ju alltid kul att pyssla,boa och greja lite. Jag hade faktiskt hoppats på några svala och gråa dagar så att jag skulle få chansen att fixa och dona därinne. Bland annatt ska golvet målas och sen ska jag slipa och måla om en gammal kommod som ska få bli till skötbord. Vi har tänkt att använda diskbänken till skötbord och badbalja första tiden. Just nu är rummet mest fyllt med inköpta prylar men om det kommer en regnig dag ska jag försöka fixa iordning lite mer. Vad har ni för er dessa soliga och härliga dagar?

Av Anna - 15 juli 2013 22:09

     

Av de röda vinbär som fanns kvar i frysen efter gårdagens kakbakande gjorde jag lite saft nu på kvällskvisten. Oftast gör jag kallrörda/rårörda safter men den här gången ställde jag till med lite riktigt saftkokeri. För att ge saften lite extra syra och fräschör lät jag lite citron gå med i saftkoket. Röd vinbärssaft är en riktig hit solvarma sommardagar!


Röd vinbärssaft med citron

Röda vinbär

1 väl rengjord och skivad citron/kg bär

500g socker/liter avrunnen saft

Atamon (enligt förpackningen)



Fyll ca 3-4 cm vatten i botten på grytan innan du lägger i bär och citron. Koka ca 10 min tills bären saftar sig. Mosa bären med en "potatisstöt" eller kör med stavmixer i grytan för att hacka sönder bären.
Häll bärmassan genom en silduk. Om man inte har det funkar det att ta en fuktad kökshandduk (den blir sig aldrig mer lik i färgen så ta en som du inte är rädd om) i ett stort durkslag.
Låt bären rinna av ca 20 min eller tills de slutar droppa.
Tillsätt 500 g socker/liter saft, koka upp igen så sockret löser sig.
Tillsätt Natriumbensoat eller Atamon enligt anvisningarna på förpackningen. Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara i kylen!





DIY · mat · Pyssel · recept
Av Anna - 14 juli 2013 15:48

     

Hittade en burk frysta röda vinbär i frysen och bestämde mig för att slänga ihop en vinbärskaka till eftermiddagens fika. Den blev makalöst god. Kladdig, frasig, söt och syrlig i en underbar blandning. Det gör vi om igen!



Vinbärskaka, ca 8bitar


2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75g smält smör
2-2 ½ dl röda vinbär

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en springform, 22 cm. Jag bröade med kokosflingor. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna. Vispa till sist ner smöret. Häll smeten i springformen och strö över vinbären. Grädda antingen i mitten av ugnen för en torrare kaka eller i falsen under för en lite kladdigare kaka i 25 minuter.


Av Anna - 12 juli 2013 21:12

 

Fick ytterligare ett litet breakdown i veckan när jag insåg att flädern hunnit blomma över utan att jag hunnit göra någon saft. Men nu har jag bestämt mig för att testa på något annat som jag velat göra länge, nämligen älggrässaft. Dikesrenarna fullkomligt dignar av ståtligt älggräs så varför inte testa? Enligt beskrivningar ska saften smaka körsbär och det gillar jag ju skarpt. Jag får återkomma med mitt utlåtande när saften är klar om några dagar.


Av Anna - 9 juli 2013 16:48

     

Vi åkte in till den stora staden, Hemse igår som nu på sommaren fullkomligt vimlar turister, sommargotlänningar och glada semesterfirare. Tanken var att Joakim skulle få vara med och välja tyg till det babynest som jag bestämt mig för att sy. Jag tänkte mig ett prickigt eller kanske blommigt tyg men Joakim föll direkt för ett knallorange tyg. Det skulle passa så bra till allt det gråa sa han och jag lät mig övertygas. Igår kväll drog jag så fram symaskinen och påbörjade det lilla syprojektet, som inte var alltför svårt tack vare denna suveräna beskrivning. Vad skulle man göra utan alla dessa kreativa människor som är så rara och delar med sig av tips, mönster och pedagogiska beskrivningar? Ni är guldvärda.


Hursomhelst så är jag som ni kanske redan förstått inte nöjd med färgen på nestet och tycker det ser ut som en blandning mellan en flytväst,fjällpulka och Ragnsellsjacka. Det kanske är mina gravidhormoner som spökar men jag blev helt gråtfärdig av färgen på det färdiga nestet. Så idag åkte jag till Hemse igen och införskaffade nya kantband och troligen blir det till att sy ett nytt nest. Perfektionist som man är!

DIY · Gravid · Pyssel
Av Anna - 5 juli 2013 17:42

 

Än så länge kallar vi det lilla pyret i magen för "Bebben" och ibland när det är som livligast "Kicking Jack" men när det ser världens ljus om lite mindre än 3 månader ska det ju så klart få ett riktigt namn. Joakim föredrar franskklingande namn såsom Jasemine, Isabelle, Coralee och hör och häpna Efraim. Själv drömmer jag om ett gammalt svenskt gubb- eller tantnamn i stil med Sixten, Melker, Eskil, Cornelia, Sigrid, Näva eller Idun. Lätt är det då inte här med namn? Det som den ena tycker om gillar inte den andra. Från början var jag fast besluten om att ifall det blir en liten flicka ska hon heta Björk men det fungerar inte alls med våra efternamn, så det kanske får bli ett mellannamn istället.

Har du några favoritnamn att dela med dig av? Gärna gamla nordiska och lite naturromantiska namn.




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards