Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under augusti 2009

Av Anna - 30 augusti 2009 10:56

Nu är sommarsäsongen över och caféet stängt. Idag åker våra sista gäster hem och det börjar bli dags att summera allt. Det har varit ett minst sagt intensivt och händelserikt år. Tänk så mycket vi hunnit med på bara några månader.... Ni som följt mig vet ju hur mycket som faktiskt hänt.


Helgen har vi påbörjat en storstädning av den stora skolan. Vi försöker alltmer flytta upp till övervåningen och det är en himla massa grejer som ska sorteras och hamna rätt. Igår var det stor klädesrensning och idag väntar stórstädning av café och kök.


Sen ska det plockas björnbär, tvättas fasader, rensas ogräs och en massa annat. Sysslolös är man inte.

Av Anna - 25 augusti 2009 19:57

Jag köpte ringstommar och pärlot för ett tag sedan och tänkte börja göra ringar. Men fastnade på vägen då jag inte riktigt vet vilken typ av metalltråd man ska använda för att träpärlorna med. Tråden får ju inte vara för hård. Tar tacksamt emot tips!



Av Anna - 24 augusti 2009 17:10

Mycket har hänt sen sist. Jag hade en riktigt bra födelsedag. Den absolut bäst present var att jag fick jobb som idrottslärare här på ön.  Ett vikariat fram till jul, vilket känns fantastiskt roligt. Har haft mina första lektioner idag faktiskt.


I lördags var det fullt ös i caféet. Jag hade nämligen förmånen att via Atelje Huskroken få servera kaffe och dopp till 55 pensionärer i från Norrland. Det var fullt upp hela lördagen men det gick riktigt bra och de var väldigt nöjda med fikat. Det bjöds på citronpaj och hallonmuffins.


Idag har jag anmäl oss till Havdhem marknad som går av stapeln den 5 september. Vi ska försöka sälja honung, rimgsblomssalva och våra vackra sjalar samt göra reklam för vår verksamhet med uthyrning av festlokal för dop, kalas och så vidare!

Av Anna - 11 augusti 2009 15:32

Idag blir jag ett år äldre :) Dagen har firats med tårta och god mat! Imorgon styr vi färden mot Stockholm!

Av Anna - 8 augusti 2009 18:04

Operation trädgård pågår för fullt i sommarvärmen. Ogräs ska rensas och sedan ska det läggas täckbark mellan stengångarna.  Perfekt sysselsättning i hettan ;)


Köpte riktigt fina jordsgubbsplantor idag också. Soronta hette ena sorten och den andra Polka. Granngården sålde ut alla plantor för halva priset så jag kunde inte låta bli.


Vi har en rejäl björnbärshäck nere i bersån som fullkomligt kryllar av björnbär. Någon som har tips på vad man kan göra med dem? Sylt, marmelad eller liknade? För mig har alltid björnbär varit något väldigt exklusivt men nu fullkomligt vimlar det av det. Kom gärna med tips?

Av Anna - 6 augusti 2009 20:08

Tänk så skönt det kan vara att bara semestra på hemmaplan ibland!


Igår styrde vi kosan till Visby och medelstidsmarknadensom just nu huserar där. Lyckades åtminstone få med Joakim och hans kompis en stund innan de tröttnade. Köpte fantastiskt gott bröd där och sen gjorde vi ett besök i en utav väpnargångarna i ringmuren som man öppnat upp för allmänheten. Riktigt bra iniativ.


Sedan blev det en promenad i hamnen innan det var middagsdags på JoDa. Vi käkade otroligt goda nachotallrikar. Det var så välfyllda att vi var alldeles proppmätta när vi lämnade restaurangen. Den blev en sväng till på stan innan vi avslutade kvällen på glassmagasinet. 100 olika sorters kulglass. Det är ju nästintill omöjligt att begränsa sig.  För min del blev det saffran, kryddig rabarber och den nyfunna favoriten hallon/saltlakrits.


Idag har vi besökt stranden Herta (Hörte/Herte eller hur det nu ska stavas). Riktigt skönt att bara njuta av en varm och solig dag!

Av Anna - 4 augusti 2009 11:21

Igår blev det en liten minisemester här på ön. Vi styrde kosan mot Herrvik och tog sedan båten ut till vackra Östergarnsholme. Där blev det sol, bad och picknick. Det är så fantastiskt vackert där ute, så skilda naturtyper. Min favoritplats är den nyare fyren men dit lyckades vi aldrig ta oss igår. Halvvägs över ön var det alldeles för mycket vatten i markerna så det gick inte att ta sig över utan att blöta ner sig helt.


En annan fin plats på ön är den lilla grotta där vi brukar lägga till med vår lilla båt. Vattnet är alldeles kristallklart där och det känns precis som om man skulle vara i Grekland nånstans.


Det hände något märkligt igår också. Jag fick en blodigel på tån igår när jag badat. Riktigt äckligt faktiskt.


Kvällen avslutades med en pizza i Ljugarn och ett besök i raukområdet vid Folhammar. Ikväll hoppas jag få med mig Joakim in till medelstidsveckan.




Av Anna - 2 augusti 2009 22:47

Imorgon blir det ledig dag och utflykt till Herrvik. Förhoppningsvis blir det en tur med båten ut till Östergarn. Picknick och mys!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards