Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under september 2011

Av Anna - 30 september 2011 20:38

Strax söder om Visby ligger LEVA Kungslador. Där finns ett msyigt café/restaurang/bageri med fokus på ekologi och riktigt mathantverk. Det bakas surdegsbröd i stenugnsbageriet och kryddorna till maten hämtas i den intilliggande örtagården. Där finns också en mysig gårdsbutik, keramiker och så LEVA husfabriker som erbjuder miljövanliga hus i härliga naturmaterial. Idag när vi skulle ut på promenad i solskenet passade vi på att kika in ett av deras visningshus. Jag tycker köket är såå läckert!

       


Av Anna - 29 september 2011 14:28

Just nu har två av mina favoritbloggare två otroligt fina utlottningar på sina bloggar. Först ut är härliga Hilla med My woodhome som lottar ut inte mindre än 5 finfina priser. Bland annat dessa otroligt coola ljusstakar som jag bara älskar. Tävlingen pågår till 30 september så skynda av tävla här:

 


Även Helena med bloggen Mormorsglamour bjuder på en utlottning av ett fantastiskt pris. Dessa bedårande vackra handledsvärmare som bara är så mycket jag. Om jag inte vinner tävlingen så kommer jag beställa ett par omedelbums. Tävlar gör du här och tävlingen pågår till 10 oktober!

    


Nu blir det en tur i svampskogen!


Av Anna - 28 september 2011 19:31

På fredag är det sista dagen att rösta på bidragen som tagit sig vidare i Årets Hemmakock 2011. Just nu ligger jag på en 7:e plats med 132p. Jag känner mig otroligt stolt och glad över det. Tack alla ni fina som röstat! Det bidrag med flest röster på fredag kommer att direktkvalificera sig till finalen på Hamburger Börs den 19 oktober. Utöver detta väljer en matkunning jury ut ytterligare 3 bidrag som får chans att tävla live. Spännande värre!


Du kan rösta på mitt bidrag här:


Jag är ledsen om det blir mycket tjat om tävlingen här på bloggen men den upptar mycket av mina tankar just nu. Annars längtar jag konstigt nog efter snö och kyla just nu. Men så tills den dagen kommer njuter jag av Sofia Jannoks fina stämma.

Vad lyssnar du helst på just nu?

Hoppas ni får en strålande onsdags kväll!

Av Anna - 27 september 2011 20:06

   

Vi har ju ett antal fantastiskt vackra stocksrosor vid vårat hus. De går i  skirt gammelrosa och i härligt lilaröda nyanser. Jag fullkomligt älskar dessa underbara blommor som står sig från början av juli till slutet av augusti sprider glädje i trägården. I somras plockade jag ur fröerna från förra årets frökapslar och paketerade i små fina påsar. Tanken är att sälja dem på julmarknaden i Herrvik senare i år. Om det är någon läsare som vill köpa en påse eller två så går det så klart också bra. Skriv en kommentar här eller maila mig. Jag tar 25kr påsen inklusive porto.


Sen har jag en liten fröbytesutmaning till er alla. Skickar ni en påse med era favoritfrön till mig så skickar jag en påse stockrosfrön tillbaks. Tänk vilken blomsterprakt vi kommer att få i våra trädgårdar framöver. Det är ju så roligt med att upptäcka ny vackra blommor. Är du på?


Ha en strålande tisdagskväll!


Av Anna - 26 september 2011 19:58

Joakim fick hjälp med sin bil av en kamrat med städfirma förra veckan och ville bjuda på lite fikabröd som tack för hjälpen. Han frågade snällt om jag inte kunde fixa något gott och inte skulle ju jag svara nej till att få baka. Det blev en långpanna med härligt seg amerikansk äppelkaka. Det finns ingen godare äppelkaka, jag lovar.


Sen blev jag inspirerad av The Shed att göra vackra chokladblommor. Så bedårande söta kakor att man nästan inte vill äta upp dem när de väl är klara. Mycket pyssel blev det, rena rama kakfabriken. Kavlande, stansade, kavlande, stansande, gräddande, gräddande, chokladpenslande och montering. Men kakorna blev

ofantligt vackra. Tack fina Tina för inspirationen!  

 


Jag är i final i Årets Hemmakock! Tack alla ni som röstat och röstar. Vill du hjälpa mig så gör det här.

Av Anna - 25 september 2011 20:04

Ni som följt mig vet att jag länge velat göra en klädhängare av björkstammar. Jag hade tänkt mig tre små krispigt vita och raka björkstammar från början men tyvärr är det ont om den varan här på ön. Så man får ta det man har helt enkelt. Idag plockade jag hade fram några grenar från trädet vi fällde igår. Borstade av dem ordentligt med stålborste och surrade ihop som en trefot. Resultatet ser ni här...

     

Enkelt och ganska snyggt om ni frågar mig! Vet dock inte om herrn i huset kommer bli lika förtjust när han ser skapelsen. Men han brukar vänja sig som tur är :)


Annars har det målats två dörrar idag och så har jag kittat några fönstrer i solen.


Vad har ni haft för er idag?  

Av Anna - 25 september 2011 11:08

Häromdagen låg det ett litet paket i brevlådan skickat från Kråkan med den finfina bloggen Lilla Kråkslottet. De håller på att förvandla ett gammalt stationshus i norr till ett vackert boende och bloggen är verkligen väl värd att följa. Men Kråkan pysslar inte bara med renovering utan är också en hejdundrare på att göra smycken och andra fina ting. Jag har länge funderat på att beställa något fint från hennes webbshop  En Massa Smycken och när jag såg detta fina smycke kunde jag inte låta bli. I love it! Den röda kedjan är så läcker!

      


Jag vill också rikta ett varmt tack till alla er som röstat på mig Årets Hemmakock 2011.  Ni är för goa! Just nu ligger jag på en 7:e plats och känner mig otroligt stolt. På fredag är omröstningen slut och därifrån går en person vidare. Sen är det ytterligare 3 som väljs ut av en kockjury så än är inte loppet kört. Röstar gör du här:

Du får mer än gärna tipsa om omröstningen via facebook och blogg.


Kram på er!



Av Anna - 24 september 2011 20:32

Vi har haft en riktig trädgårdslördag här idag! Först åkte vi till Gahms och handlade täckbark till trädgårdslandet som mina föräldrar så snällt rensade ur när de var här. Jag tänkte att 400l bark räcker säkert gått och väl men det var snålt tilltaget. Kanske får jag köpa ett par säckar till vid tillfälle. Fint blev det i alla fall och förhoppningsvis ogräsfritt också.

        

Därefter bestämde vi oss för att äntligen ta tag i trädfällningen av den björk som står vid vårat agtakshus. Björken har börjat ruttna nerifrån och vi var rädda att den skulle ramla ner under någon av de många höststormarna här på ön. Joakim skulle såga och jag fick hedersuppdraget att försöka dra trädet i rätt riktning. Ett inte helt lätt uppdrag eftersom de inte fick ramla på Joakim, inte på stenåldershuset och inte fastna i något av de andra träden på vägen ner.  Men det hela slutade bra och resten av eftermiddagen har vi ägnat åt att kapa träd och dra ris. Jag behöver ingen mer styrketräning denna helg vill jag lova.

              

Nu blir det kladdkaka med lakritstopping framför Tack för musiken som idag gästas av min favoritartist Lars Winnerbäck!


Vad har ni haft för er idag?

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards