Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under april 2014

Av Anna - 27 april 2014 09:08

Nu är hon på plats här hemma! Underbart snygga och praktiska Lisel från det stora blågula varuhuset. Perfekt nu när Elmer börjat äta barnmat med stor aptit.


Av Anna - 27 april 2014 09:00

 

Vi har nyligen introducerat fast föda för Elmer. Han har visat sig vara en matglad kille som uppskattat allt han fått smaka på. Morot, palsternacka, jordärtskocka, potatis, banan, päron, kiwi, potatis, lax och mango har han slukat med glädje. Jag tycker det är viktigt att veta jag stoppar i honom och därför har jag gjort den mest av barnmaten själv. Visserligen är det ju smidigt med färdiga burkar men hur svårt är det egentligen att mosa en banan eller göra morotspuré. Dessutom slipper man onödiga konservingsmedel och tillsatser. Sen är det ju väldigt mycket billigare att göra egen mat också.


För er som gör egen barnmat vill jag återigen slå ett slag för Barnmatsburkens suveräna silikonformar. Jag tycker det är supersmidigt att göra en laddning puré, portionera ut i formarna, frysa in och sedan trycka ut matpuckarna och förvara dem i plastpåsar i frysen. De är enkla att ta fram, lagom stora och smidiga att ta med eftersom de är anpassade att gå ner i gamla barnmatsburkar i glas. Formarna finns i två olika storlekar, 25ml och 50ml, vilket också gör det enkelt att kombinera ihop en lagom stor måltid allt eftersom barnet växer och matintresset ökar. Formarna är dessutom fria från både BPA och ftalater vilket kanske inte islådorna som ofta används är.

barnmatsburken.se finns också massvis med enkla och åldersanpassade barnmatsrecept. Heja barnmatsburken säger jag och slår ett slag för hemlagat! Här nedan kommer ett recept på Elmers favoritpuré



Mammas mumsiga jordärts- och potatispuré

 Ca 2,5dl Lagom att fylla en smakportionsform med


3 små jordärtskockor

2 små potatisar

3 dl vatten

2 tsk rapsolja


Skala jordärtskockorna och potatisen och dela i mindre bitar.  Lägg bitarna direkt i kokande, osaltat vatten. Koka mjuk i ca 5-10 min. Häll av kokvattnet, spar lite. Mixa med mixerstav eller gaffel och späd med 1-2 msk av kokvattnet. Tillsätt 1-2 tsk rapsolja.


Detta färgglada inlägg för bli mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild!


Av Anna - 21 april 2014 12:50

  För ett par somrar sedan köpte jag ett gäng virkade dukar på en loppis. Tanken var att göra en lampa liknande dem som jag gjort med pappersnöre men dukarna visade sig vara för tjocka och lampan höll inte formen. Häromdagen kliade det dock i pysselfingrarna och dukarna fick nytt liv med den gamla metoden sockerstärkningen.


Jag kokade helt enkelt en sockerlösning med 1 del vatten och 1 del socker. När lösningen svalnat något doppade jag ner de virkade dukar och lät den suga upp lösningen. Därefter placerade jag duken över uppochnervända krukor och sedan fick de stå och torka i ca 2 dagar. Nu har jag 3 vackra och hållbara skålar eller blomkrukor till altanen i sommar!

DIY · Lampor · Pyssel
Av Anna - 15 april 2014 17:27

         

I dagens tidningsbilaga här på ön finns ett stort bildreportage från vårt hem. Det är alltid lika roligt att se hur reportage och artiklar blir i tryck! Reportaget finns att se på nätet för er som är nyfikna! Inte mindre än 18 bilder från vårt hem bjuds det på! Här är några av dem men för att se reportaget och bilderna i sin helhet! Kika in här:

Tack Eva HC Nyström för fina bilder och ett trevligt besök!

Av Anna - 12 april 2014 21:17

     

Gul är ju färg som förknippas med påsken mer än någon annan. Här i huset blir det dock en blå påsk detta år. Några turkosa fjädrar, billiga pappägg från ÖB, en liten hemmasydd ugglekudde och en kopp med blåsippor och scillor harmonierar fint mot det blå skåpet! Björkriset var nog det som var svårast att få till eftersom just björkar är sällsynta här på ön!


Detta får bli mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild, så kul att det är igång igen!



Av Anna - 12 april 2014 16:30

    

Det finns så många kreativa människor ute i vårt land och jag hyllar mer än gärna deras skaparkraft. Jag föll som en fura när jag så denna underbara bodie på Hempysslat till salu och beställde en hem en direkt. Tyget är så härligt lekfullt och färgglatt att det gör den suraste människan glad. Att bodien dessutom sys för hand av en duktig kvinna som kallar sig för Tittidesign och att tyget är i ekologisk bomull gör ju inte det hela sämre. Det fick bli min påskpresent till Elmer i år.


Kika gärna in på Tittidesign för att se allt fint hon syr till fantastiska priser. Jag får inget betalt för detta inlägg utan vill bara dela med mig av ett litet tips!


Av Anna - 6 april 2014 12:34

     

Det har gått ganska exakt 5år sedan jag bytte livsinriktning och vi fick tillträde till vår gotländska skola. Jag flyttade från en liten studentlägenhet på 25kvm till ett 800kvm stort hus utan erfarenhet av vare sig företagande, renovering eller husskötsel. Nu har vi blivit fenor på både fasadmåleri, fönsterkittning, badrumsbygge, köksrenovering och inredning. Många är ni som följt vårt äventyr här på bloggen och gett oss peppande ord på vägen. Det är vi så glada för! Varje lite ord, varje liten kommentar betyder massor för oss!


Många journalister har också visat intresse för vårt stora projekt. Jag har pratat både i Karlavagnen och i lokalradion. Å sen ska vi inte glömma den drös med tidningsreportage som gjorts om oss. Jag insåg att vi blivit ordentligt omskrivna när jag rensade bland sparade urklipp och tidningar tidigare i veckan. Det är en blandning av lokaltidningar här på ön, söndagsbilagor och inredningstidningar som har visat vårt hem och skrivit om vårt projekt. Så lite av en lokalkändis är man allt :)  Vi är väldigt stolta över det vi åstadkommit (om man nu får säga så på janteön Gotland)!

Av Anna - 5 april 2014 10:51

 

Det sägs att inget barn blir så väldokumenterat som just första barnet och det ligger nog mycket sanning i det. Fasligt fort går det och det gäller att hänga med i utvecklingen. I Elmers fall fick jag en bok av Joakim redan när jag blev gravid och där har vi dokumenterat hela graviditeten, sen blev det en "Första boken om mig" där jag fyller i Elmers framsteg. Häromdagen pysslade jag också ihop en fotobok om Elmers första halvår. Det är ju roligt att kunna gå tillbaka och minnas längre fram. Jag tycker det är jättekul att titta i min Första boken om mig och jämföra med Elmers utveckling!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards