Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under oktober 2011

Av Anna - 31 oktober 2011 17:50

 

Tack till alla er fina som varit med och förgyllt mina Stockholmsdagar. Med nyladdat batteri, härliga minnen och fullpackad väska anlände jag hem till Gotland igår.  Jag har haft ett par riktigt härliga dagar som fyllts med saker som jag gillar. Det har blivit en sväng på IKEA, fika och middagar med släkt och vänner, födelsedagsfirande för världens bästa farmor, en promenad på fina Djurgården, megaloppis i rakethallen, shopping, mysiga samtal och ett besök på Nordiska museet. Det sista nämda är verkligen ett museum som jag varmt kan rekommendera. Just nu är det en utställning kring samer samt en uställning om möbler genom tiderna. I muséebutiken hittade jag också till min stora lycka, vackra samiska skoband som jag letat efter länge. Eller åtminstone tror jag att det är det. Hursomhelst så blir är de fina!

 


Besöket på IKEA slutade som vanligt med en välfylld kasse. Nu har jag laddat inför kommande advents- och glöggmingel med fina servetter och pepparkaksdoftande ljus av märket TINDRA. De luktar så underbart gott! Ett julstämmninstips från mig!

 


Hade också turen att hitta fina zinksiffror som ska få sitta på adventsljusstaken jag tänkt göra. Dessa fanns dock inte på IKEA utan i nån liten pysselaffär som jag inte kan komma ihåg namnet på. Björkkrukorna från Lagerhaus som jag tänkt köpa visade sig dock inte vara så fina som jag tänkt mig, så de fick vara!


Hur har ni haft det sen sist?



Av Anna - 27 oktober 2011 09:56

 

Jag är ingen direkt läslus men en och annan bok brukar det ju slinka ner. Alldeles nyligen stiftade jag bekantskap med en ny deckarförfattare, Håkan Östlundh. Han skriver kriminalromaner som utspelar sig på Gotland och som verkligen bjuder in till spänning och dramatik. Hans första bok Släke utspelar sig dessutom i Ronehamn alldeles intill oss och det gör ju det hela ännu roligare. Huvudperson, kriminalpolisen Fredrik Broman, bor dessutom (i boken) i vår grannsocken. Mycket igenkänning med andra ord.


Håkan Östlundh har gett ut sex stycken Gotlandsdeckare och jag hoppas kunna läsa dem allihop! Gillar hans sätt att skriva på och dessutom är det ju extra spännande när man känner igen sig och kan göra egna bilder av miljön.


Här är ett litet urdag ur Släke:

Fredrik Broman, nyinflyttad kriminalpolis från Stockholm, tjänstgör sin första sommar på Gotland. Sent en kväll blir han uppringd av en äldre man som beklagar sig över att en Volvo med takbox står felparkerad vid en badplats. Den luktar konstigt också. Som släke - rutten tång.

Motvilligt och en aning illa till mods åker Fredrik ner till badet för att ta en titt på bilen. Den gamle mannen visar sig ha rätt. Det står en obehaglig lukt kring bilen. Det räcker med en snabb blick i den vita takboxen för att hitta förklaringen. Där ligger en död man, eller det som är kvar av honom: han ser ut som ett slaktat djur. Därefter är inget sig likt. En hektisk jakt på en brutal mördare drar igång. Kvälsstidningarnas löpsedlar förvandlar det gotländska sommarparadiset till "skräckens ö". Och för Fredrik och hans familj blir drömmen om Gotland en mardröm - de börjar förstå att det fasansfulla finns alldeles inpå knutarna.

 

Nu väntar IKEA....


Av Anna - 25 oktober 2011 17:01

Den här veckan är det höstlov här på ön. Vi lärare har jobbat fram tills idag men nu stundar faktiskt några dagars ledighet även för oss! Det känns fantastiskt skönt! För en gångs skull ska jag inte bygga och renovera hela lovet. Imorgon styr jag istället kosan med huvudstadet för att umgås med släkt och vänner. Jag ska strosa på stan, långfika på mysiga caféer, luncha med härliga vänner, äta brunch, fönstershoppa, promenera på djurgården och besöka lite roliga butiker. Det blir såklart också ett besök på IKEA för att kika in deras julsortiment. Sen vill jag så klart även besöka mina favoritbutiker Granit och Lagerhaus. Vad har ni för favoritbutiker? 

  

Bygglov behöver man faktiskt ibland för att hämta ny energi och nya krafter! Det ska bli såå härligt att komma iväg!

Stor kram på er!

Av Anna - 24 oktober 2011 21:43

Hej måndag!


Hoppas ni haft en fin dag i vårt vackra land! Fick en fråga på bloggen angående skillnaden på lasyr och bets. Jag frågade faktiskt killen i färgbutiken detsamma men han visste inte riktigt själv. Nu är ju inte jag någon färgexpert men detta är vad jag lyckats lista ut:



Bets

är en helt eller delvis genomsynlig lösning eller dispersion av färgamnen i ett

lösningsmedel avsedd att färga ytan utan att täcka den.

Bets tränger ned i underlaget och har hög transparens vilket ofta forstärker träets

ådring och struktur.


Lasyr

är en genomsynlig färg innehållande pigment med ringa täckförmåga.

Många gånger sa upplevs begreppen stå for samma sak och skapar mer förvirring än

det ger användaren en tydlig bild av vad som skiljer. Lasyren ligger kvar på ytan

och består av en svagt pigmenterad lösning

som men låter underlagets struktur och ådring delvis gå igenom.

Av Anna - 23 oktober 2011 21:12

Nu är väggen nästintill färdiglaserad. Den stålgrå betsen från Beckers blev lite för lila på väggen och jag fick tänka om igen. Efter mycket letande och påstridighet fick jag slutligen tag på drivvedsbetsen från Jotun. Det visade sig dock att det inte var en bets utan en lasyr. Säljarna i affären hade mycket jobb innan det lyckades lista ut vad det var jag skulle ha. Det var nämligen fler än jag som frågat efter drivvedsbets från Jotun men de har inga betsar i sitt sortiment. Däremot heter tydligen lasyr just beis på norska. Drivvedslasyren var dock lite mörk den med så jag blandade ut den med lite vit lasyr. Så här ser väggen ut just nu. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Måste dock köpa ytterligare en burk med lasyr för råsponten sög åt sig ganska så mycket och det räckte inte riktigt.


På insidan av väggen har vi satt gips. Det ska sedan tapetseras. Vad det ska bli för dörr har vi dock inte bestämt men vi funderar på att bryta av med en vit och ganska modern dörr!

   



Av Anna - 22 oktober 2011 19:20

Hej på er!

    

Såhär ser det ut från mitt perspektiv just nu! Joakim och pappa sätter upp det sista gipset på insidan av väggen och jag förbereder middagsmaten (Inget genusperspektiv här inte). Idag blir det jordärtskockssoppa med nybakt bröd samt äppelpaj med vaniljsås. Inte illa, men det förtjänar vi efter denna arbetsdag! Nu är faktiskt väggen snart klar. Gipset är uppe, likaså isoleringen och råsponten. Jag har också påbörjat målningen. Ni kan nog skönja det grå på bilden!


Nä, nu får jag jaga på karlarna! Ha en finfin kväll!

Av Anna - 21 oktober 2011 15:14

Ikväll kommer min käre far ner till ön och hälsar på! Mina föräldrar här näligen fattat tycke för en lägenhet som håller byggas i ett gammalt äldreboende i det hippa samhället Burgsvik på södra Gotland. För några år sedan la man ner äldreboendet och flyttade till nya lokaler och den gamla Sudergården stod tom ett par år innan ett par driftiga köpare köpte den.


Nu håller den på att förvandlas till en slags resort med lägenheter och gemensamma utrymmen med bland annat pool, biorum och stor härlig trädgård. De flesta lägenheter säljs i rått utförande och man får själv bygga kök och annat. Några lägenheter är dock redan färdiginredda i gotländsk stil! Sist vi var där och tittade hade man inte kommit så långt med varesig insidan eller det utsidan, så det ska bli spännande att se vad som hänt nu. Här är några bilder på BRF Ekebo. Jag har lånat dem från ERA Gotland

          

  


Av Anna - 19 oktober 2011 20:23

Joakim har jobbat på bra med väggbygget och just nu ser det ut så här. Det är så roligt att börja se ens tankar och ideer ta form på riktigt! Förhoppningsvis är all råspont uppspikad på fredag så att jag kan gå lös med färgen i helgen. Längtar tills dess!

 


I måndags hade vi sotaren på besök och han sa att skorstenen såg ut som ny, vilket verkligen glädjer oss! Just nu har vi nog med projekt ändå!


Hoppas ni har en mysig onsdags kväll!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards