Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2012

Av Anna - 30 december 2012 12:39

Vi hade ju beslutat att inte ge varandra några julklappar detta år

Istället styrde vi går kosan mot Islandshästkonsult på Bärby gård

Med Hruni, Gloi, Araykur och Stjärna gav vi oss ut på en vintrig ritt

Det blev trav och tölt men kanske mestadels skritt

Efter turen bjöds det på mumsig lunch  i deras fina lada

och efter en stund en den vara poolen vara alla riktigt glada.


Av Anna - 28 december 2012 21:30

 

På juldagskvällen klev vi på färjan som skulle ta oss till Estlands vackra huvudstad Tallinn. Precis om Visby är det en välbevarad gammal Hansastad med egen ringmur, vackra byggnader och mysiga gränder. Nästan som hemma men andra ord. Fast färjepriset var betydligt billigare. För dryga 650kr/pers fick vi två nätter i hytt på färjan samt en natt på ett fyrstjärnigt spahotell vid hamnen i Tallinn. Vi har strosat i gränderna, tittat på marsipanmålning, badat och bastat på det finfint spa, fikat på den anrika Kalevkafe, besökt julmarknaden på Stora torget och varit på vinterträdgården högst upp på stans fashionabla varuhus. Vi har shoppat marsipante och valnötskaffe, ätit makalöst god mat på Resturang Nero (en av Estlands 50 bästa restauranger), tittat på stepdanceshow och druckit goda drinkar i baren på båten. Vardagslyx med andra ord och Estland och Tallinn leverade storartat. Ett besöksmål som jag varmt rekommenderar er.

Resor · tips
Av Anna - 28 december 2012 19:58

God fortsättning på er!

Hoppas ni haft en riktigt mysig jul tillsammans med era nära och kära. Jag är precis hemkommen från några dagars vistelse i ett vintrigt Tallinn och därför kommer här lite sent omsider mitt bidrag till Fabrikens dukningstema.

     


Detta år fick det bli en grön och naturinspirerad juldukning hos oss. Grankvistar, enekvistar, vita hyacinter och stjärnanis fick utgöra dekorationer på det linneklädda bordet. Servisen är den klassiska Tomtejul från Rörstrand som vi syskon samlat på sedan vi var små.  Vi hade en snäll granne som alltid gav oss alltid varsin ny del till jul. En vacker och tidslös servis tycker jag.


De gröna glasen är från min pappas farmor och passade fint till de gröna dekorationerna. Jag minns att vi alltid drack ur dem när det var fredagsmys när jag var liten. Servetten la jag vid sidan av tallrikarna och dekorerade med den grankvist och stjärnanis. Egentligen hade jag tänkt mig ett par gröna linneservetter som jag vet att vi haft hemma men när jag inte hittade dem fick vanliga vita duga gott!


För fler fina dukningar kika in på Fabriken.


Ha en fin helg!




Av Anna - 23 december 2012 22:07

Nu är granen klädd.

Av Anna - 22 december 2012 10:25

  Vill bara passa på att skicka en liten julhälsning till alla mina läsare.

Tack för all den gljädje och inspiration ni skänker mig här och via era egna bloggar.

Tack för era fina bilder, tips, idéer och hjälpsamhet.

Ni är fantastiska allihopa!

Nu lämnar vi vår vintriga ö och styr kosan mot fastlandet för julfirande med släkt och vänner.


En riktigt mysig och fridfull jul önskar jag er!


jul
Av Anna - 20 december 2012 21:01

Ett vackert förpackat paket är som en gåva i sig. Vackert i mina i ögon är paket om är enkla och gammeldags utan för mycket krusiduller. Gärna  brunt papper, hampasnöre och med ett fint lacksigill. Det lilla kortet på får gärna vara en etikett med snirklig stil. Detta år fick dock mina paket en annan men ändå enkel stil med ettt fint röd/vit randigt pappe och de små lacksigillen är klistermärken som jag hittade på ICA. As simple as can be!


Mer för paketinspiration kika in på Fabriken

Av Anna - 19 december 2012 22:16

 

När jag letade inspiration till måndagens julpyssel på skolan ramlade jag in på bloggen Skapligt Enkelt. Bland alla roliga tips och idéer hittade jag tipset att göra egna julgransprydnader genom att låta vanliga nabopärlor smälta i en pepparkaksform. Genialiskt, billigt och enkelt, det blev en given succé. För bästa resultat bör man olja in formen lite och välja former utan alltför mycket krusiduller och former. Bäst blev hjärtna, rundlar ocj stjärnor...

DIY · jul · Pyssel
Av Anna - 17 december 2012 20:28


   

Vi har haft julpyssel med eleverna på skolan idag och mitt bidrag var denna vackra julstjärna som faktiskt är riktigt enkel att göra. Dessutom är det enda som behövs 6 A4-papper, ett limstift, en sax och en häftappart.

Vill du göra din egen läckra julstjärna så finns det en mycket pedagogisk beskrivning här.


DIY · jul · Pyssel · tips

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards