Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2013

Av Anna - 27 februari 2013 17:01

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen. Vi njuter till fullo av sol, skidor, afterski och god mat.

Av Anna - 24 februari 2013 08:19

   

Ni vet ju vid det här laget att mitt hjärta klappar lite extra för norra Sverige och den härliga fjällvärlden. Därför blev jag lite extra varm inombords när jag kom i kontakt med c/0 GERD i Jokkmokk som tillverkar och säljer ekologisk hud- och hårvård med inspiration från fjällvärlden. Blandannat finns en härlig bastuskrubb med björklöv från pärlälvsdraget, ett ljuvligt blåbärsschampoo och en välgörande handkräm med hjortronfröolja. Att produkterna dessutom har riktigt snygg och tidslös design gör ju inte det hela sämre.


Jag kan nu stolt presentera en liten tävling där 3 personer får chansen att få testa på varsin valfri produkt från C/O GERD.



Tävlingen pågår till och med tisdagen den 5/3 och såhär gör du för att tävla:


1 LOTT om du lämnar en kommentar här på bloggen med följande uppgifter.
- den produkt från c/o Gerds hemsida som du önskar vinna.
- kontaktuppgifter (exempelvis mailadress eller länk till din blogg) så jag kan nå dig om Du blir vinnare.
- lämna uppgift om hur många lotter du deltar med. Har du svårt att kopiera bilderna ovan kan du testa här.


För extralotter se nedan.



+ 1 LOTT om du länkar från din blogg till detta inlägg, använd ovan bild. Har du ingen blogg kan du istället maila fem av dina vänner och tipsa om tävlingen, skicka då en kopia till mig.

+ 1 LOTT om lägger till dig som följare av min blogg.


Man kan alltså delta med maximalt tre lotter.

Lycka till!

Av Anna - 20 februari 2013 22:22

 

Det stundar sportlov här på ön och på fredag drar jag iväg till fjälls för lite härlig skidåkning. Det är Hovfjället i Värmland som vi ska styra vår kosa mot. En liten, trevlig och mysig skidanläggning där jag tillbringade några sportlov som liten. Sist vi var där minns jag att lillebror lärde sig åka slalom och att vi hade honom i en sån där skidlina. Nu är 20 år och susar nog fram fortare än både mig och syrran i pisten.


Jag ser framemot lite miljöombyte och några härliga dagar med sol och snö.

På lördag drar jag igång en liten tävling här på bloggen med tema fjäll, så håll utkik.

Önskar er alla en riktigt fin vecka!



Av Anna - 17 februari 2013 19:59

   

En kollega och god vän till mig bakar ofta matbröd som alltid blir fantastiskt vackra. Hon överträffar verkligen sig själv varje gång och inspirerade mig idag till ett litet söndagsbak. Annars är just matbrödsbak inget jag ger mig på så ofta.


Hittade ett recept på kalljästa valnötsfrallor som jag tyckte lät enkelt och gott. Dessutom blir det perfekt som matsäckbröd inför den stundande fjällresan. Degen jäste fint och frallorna såg fantastiskt fina ut när jag skulle plocka ut dem från ugnen. Men sen kom problemet, det var helt omöjligt att få loss dem från bakplåtspappret. Så det hela slutade med att jag har 12 frallor utan botten och en 12 frallor med pappersförstärkt botten.

Elin, snart är det dags för en matbrödskurs hos dig tycker jag ;)

För fler söndagsbilder kika in på Fabriken.

Av Anna - 17 februari 2013 14:31

Att rött är en favoritfärg här hemma är ju ingen nyhet. Så när den rostfria elvispen gick sönder i höstas visste jag precis vad jag skulle önska mig. Elvispen från OBH Nordicas Chilliserie har nu hittat hem till vårt röda kök. Tack för den fina presenten!


 

Av Anna - 16 februari 2013 11:31


 

I början av juni är det traditionsenligts dags för vår lilla arbetshelg här på ön, kallad Löyd pa ladingen. Det är gotländska och betyder "Folk på vårkanten", vilket är precis vad det handlar om. Vi bjuder ner släkt och vänner till oss och erbjuder mat, boende och lite trevligheter mot att de ställer upp med sin arbetskraft. För ju fler man är ju lättare och fortare går ju som bekant arbetet. Att det dessutom blir extra trevligt är en bonus. Under våra tre tidigare Löyd pa ladingen har vi hunnit med att måla staket, måla paviljongsbyggnaden, måla fönsterfoder, tvätta fasader, rensa runt grunden och dessutom haft himlans skoj. Det har blivit besök i fina raukområden, promenader längs vackra stränder, citypuls i Visby och en försmak av den härliga gotländska sommaren.


I sommar äger Löyd pa ladingen rum 7-9juni och för några dagar sen skickade vi ut årets inbjudan. Vi ser framemot några härliga dagar i början av sommaren och hoppas på många glada deltagare.


Här kommer lite bilder tidigare års Löyd pa ladingen:

       

 



Av Anna - 14 februari 2013 15:15

    

Så här på Alla hjärtans dag har Fabriken återigen färgtema och vad passar då egentligen bättre än att visa kärlekens färg, röd. Det är en färg som jag verkligen gillar och som återfinns som en röd tråd i nästan alla delar av vårat hem.  Röda sängkläder, röda krukor, röda lampor, röda köksprylar, röda mattor och rött porslin. Dessutom var vi djärva och satte in ett helrött kök från IKEA. Många var tveksamma och avrådde oss men som vi fullkomligt älskar Rött är varmt, uppiggande och energigivande. Rött är rätt med andra ord!


För fler härliga färgtemainlägg, kika in på Fabriken.

Av Anna - 11 februari 2013 20:24

    

Imorgon är det fettisdagen och många av oss kommer säkerligen äta en semla eller två. Om du vill överraska med egna semlor och inte riktigt har tid med jäsdegar så är dessa semmelcupcakes ett bra alternativ. Lagom stora och med en riktigt mycket kardemummasmak. Vill du göra egen fyllning hittar du mitt recept på semmelfyllning här.


SEMMELCUPCAKES

15 stora eller 20 mindre
3 ägg
2,5dl socker
75 g smör
3/4 dl mjölk
3dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk  stött kardemumma malen.


Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och häll på mjölken. Rör ner i äggsmeten tillsammans med de torra ingredienserna. Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i 200 grader ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler.  Vispa grädde. Skär en trekntig bit ur toppen på varje muffins och fyll med mandelmassa. Spritsa på grädde och lägg tillbaka ”locket” sikta över florsocker och njut.

Lycka till!


Å nej, detta har inte blivit en bakblogg men just nu händer inte mycket på renoveringsfronten härhemma!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards