Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under maj 2011

Av Anna - 31 maj 2011 21:18

Såhär i sommartider är en fräsch och syrlig citronpaj bland det godaste man kan äta om ni frågar mig. Här kommer därför mitt recept på världens bästa citronpaj. En paj som jag alltid får massvis med beröm för. Tror bestämt att jag ska slänga ihop en till helgens gäster.

    


Amerikansk citronpaj 8bitar

Mördegsbotten

115g osaltat smör

30g florsocker

130g vetemjöl

en nypa salt


Blanda ihop till en fin deg och tryck ut i botten på pajformen. Förgrädda på 175 grader i ca 15 min


Citronfyllningen

200g socker

2 stora ägg

saften och det rivna skalet av 2 stora citroner

2msk vetemjöl


Vispa socker och ägg pösigt! Blanda ner citronsaften, citronskalet och mjölet. Häll i pajformen och gräda i mitten av ugnen i ca 15-20 tills fyllningen stannat. Låt pajen vila i kyl någon timme innan servering och sikta över florsocker!Enkelt och fantastiskt gott!

Av Anna - 30 maj 2011 21:21

Under kristihimmelsfärdshelgen har vi bjudit ner vänner och bekanta till vårat årliga evenemang Löyd pa ladingen. Löyd pa ladingen är gotländska för Folk på vårkanten och är helt enkelt en arbetshelg hos oss. Vi umgås, äter god mat, snackar skit och jobbar med huset. För som bekant är det ju både roligare, trevligare och går snabbare att jobba ju fler man är som hjälps åt

.

Förra året var en riktigt lyckad helg och vi fick hjälp att förvandla staketet från tråkigt grå till fin röd. I år är planen att måla om entren på vårat stora hus. Därför ägnade Joakim söndagseftermiddagen åt      att tvätta rent fasaden med fasadtvätt och högtryckstvätt. Riktigt fint blev det och ännu finare blir det nog med lite färg.


Ha en fin vecka!

Av Anna - 29 maj 2011 15:09

Här på ön har det regnat idag och det är vi glada för. Dels för att växterna och blommorna behöver vatten och dels för att vi fick en anledning att hålla oss inne idag. Under hösten och början av våren påbörjade vi renoveringen av det gamla lärarrummet på ca 18kvm.

  • De gamla tapeterna revs ner och  alla väggar utom en målades i riktigt ljus grå. Den sista väggen tapetserades med en fondtapet i svart/guld.
  • Den gamla plastmattan på golvet revs bort  men eftersom trägolvet under var allt annat än helt fick vi lägga ny parkett istället för att återvända det gamla golvet.
  • Det gamla toalettskåpet i badrummet monterades ner och byttes ut mot spegel och lampa istället.
  • Det gamla trinettköket fick vara kvar men de fula rosa kakelplattorna gömdes bakom kakeldekor. Detsamma gjordes i badrummet
  • En snörlampa tillverkades till rummet
  • Alla lister målades i vitt
  • Nya gardiner syddes

Idag slutfixades det i rummet för det ska invigas nästa helg då vi

får fastlandsgäster på besök!

    

       

Av Anna - 27 maj 2011 16:23

     Foto: Cristina Jardim Ribeiro/SR Gotland


Som jag berättat tidigare gjorde jag radiodebut i Sveriges Radio Gotland idag. Fredagens morgonprogram ägnades åt den rådande husmorstrenden och jag var med i livesändning mellan kl 7.30-8.00 Då berättade jag om min passion för saftning/syltning, bloggen och visade upp lite av mina läckerheter. Med mig till studion hade jag den alldeles nyupptappade rabarbersaften, ramslökspesto och saffransinkokta päron. Jag visade också upp några cupcakewrappers som jag gjort av scrapark tidigare undr våren. Det var en trevlig, spännande och rolig fredagsmorgon i radiostudion.


Är du nyfiken på att lyssna på programmet går det att hitta här



Nu bär det av mot Rone!

Av Anna - 26 maj 2011 18:51

 

 Imorgon fredag mellan kl 7.30-8.00 har jag den stora förmånen att medverka i programmet Godmorgon Gotland som sänds i Sveriges Radio varje vardag. Jag ska prata om den nya husmorstrenden där unga människor som pysslar, saftar och syltar som aldrig förr. Spännande ska det bli! Jag har ju aldrig varit i livesändning förr så det gäller att hålla tungan rätt i mun.


För er som är nyfikna och víll lyssna går det att hitta SR Gotlands livesändningar här


Av Anna - 25 maj 2011 18:02

Här har det varit full fart idag. Jag har nämligen haft besök av mina fina elever. Vanligtvis håller vi till i Visby men idag gjorde vi en vårutflykt till södra delarna och besökte Uggarde Rojr och såklart min skola. Eleverna har länge fascinerats över att jag bor i en skola och det var roligt att få visa dem hur jag har det. Det är ju så härligt med barn eftersom de alltid är så spontana. De utbrast: Att jag hade världens häfigaste hus, att de ville ärva huset och att de tyckte att vi kunde ha skolan här varje dag istället.

Rone skola har ju blivit prisad för sin fantastiska skolgård med stora grönområden, en uppbyggd bronsåldersby och den fina trädgården. Även mina elever verkade njuta av omgivningarna. Det gungades gungbräda, spelades fotboll, klättrades i träd och lektes i vårat agtakshus. Dagen avslutades med hamburgargrillning och jag tror att alla var lika nöjda med dagen som jag!

Ikväll är jag kvar i Rone och pysslar med papperssnöret som anlände med posten idag!

Ha en fin onsdag!

Av Anna - 24 maj 2011 18:04

Eftersom jag fått en del förfrågningar kring hamburgerbröden tänkte jag dela med av det fantastiska receptet. Bröden blir fluffiga, saftiga och ofantligt goda. Dessutom är nyttigare än köpesbröden som är fullproppade med konserveringsmedel.  Gör gärna dubbel sats så kan de frysas in och tas fram på sommarens grillfester.

 


Det här behöver du för 8 hamburgerbröd:
250g vatten
50g mjölk
10g jäst
35g strösocker
2,5msk rumstempererat smör
525g vetemjöl

7,5g salt

Värm vatten och mjölk tills det är fingervarmt och rör ut jästen i  vätskan.  Bland mjöl, salt, socker och smula ner smöret. Blanda ner degvätskan i mjölet och knåda eller kör i assistent i ca 8 – 10 minuter. Degen är ganska kladdig men det ska den vara. Täck över degen och låt jäsa till dubbel storlek, ca 1h.


Stjälp upp degen på ett bord och dela den i 8 lika stora delar, ca 115 – 120g st. Forma varje del till en boll som du lägger på en bakplåtspapperförsedd plåt och plattar till lite. Låt jäsa till dubbel storlek igen.


Pensla bröden med lite matolja blandat med vatten och strö över lite sesamfrön. Låt torka några minuter. Sätt in plåten i en 200 grader varm ugn i ca 15 minuter eller tills de är gyllenbruna.

Av Anna - 22 maj 2011 22:17

Nu är vi sådär härligt kalasmätta efter ett mysigt födelsedagsfirande på kvällningen. Hamburgarna och tårtan gjorde stor succe och vädergudarna bjöd på strålande väder och en härlig grönska. Å, eget hamburgerbröd det kommer jag definitivt göra igen! Sååå gott!

     


Ha en skön vecka!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards