Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Äppel päppel gör din egen äppelglögg

Av Anna - 13 oktober 2011 18:16

 

Än är det ju långt kvar till julen men jag tycker man kan dricka glögg även under höst och vinter. Nu när höstregnet smattrar och vinden viner runt knutar passar det faktiskt bra med lite värmande dryck. Varför inte ta med det på svamputflykten i skogen istället för te eller choklad?


Förra året när vi fick en massa äpplen gjorde jag världens godaste kallrörda äppeldricka. Den bevarande verkligen äpplenas friska och krispiga smak. Å, när julen sedan närmade sig kryddade jag upp den med lite glöggkryddor och fick en fantastiskt god äppelglögg som passade såväl varm som kall! Att ta med sig flaska hemgjord saft eller lite glögg är också en trevlig "ge bort"present. Detta blir också mitt bidrag till Söta sakers månadsutmaning. Drycken fungerar lika bra varm som kall och innehåller dessutom inte särskilt mycket tillsatt socker.


Kallrörd äppeldricka

3 liter skivade äpplen
  4 liter kallt vatten
1 dl socker per liter avrunnen saft
2 tsk citronsyra
1 tsk natriumbensonat

1 kanelstång


Tvätta och skiva äpplena och lägg dem i en hink.
Häll i vattnet, citronsyran och natriumbensonaten.
Rör runt lite och ställ sedan hinken mörkt och svalt i 3 dagar.
Sila av äpplena och rör i 1 dl socker per liter avrunnen saft.
Häll på flaskor. Kan med fördel frysas om man slår det i plastflaskor.


Glöggkryddning:

3 st stjärnis

1 delad vaniljstång

10 nejlikor

3 små bitar torkad ingefära

1 msk  pomeransskal

Lägg ner detta i äppeldrickan och låt dra minst ett dygn! Ta bort kryddorna och koka upp eller servera kallt med lite is.

 Mums!

Detta läckra laptopfodral fyndade jag på ÖB idag! Såå rött och snyggt!


 



 
 
Emmy

Emmy

13 oktober 2011 20:14

Åh... Låter ruggigt gott! Vi brukar köpa Kullamust, både derast must och glöggen som görs på musten. Det är så mycket fräschare än vanlig gögg. Så detta låter helt i vår smak. Kramis.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Mrs Sunshine

Mrs Sunshine

13 oktober 2011 20:27

Åh, det här ska jag absolut komma ihåg! Älskar glögg verkligen. Jättebra tips:-)
Otroligt fint laptopfodral dessutom...

http://www.mrssunshinecooking.blogspot.com

 
Stina

Stina

13 oktober 2011 20:30

Verkar jättegott det där.:-) Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Emma - Husmor Emm

Emma - Husmor Emm

13 oktober 2011 21:15

Klart man kan dricka glögg allaredan! Äppelglögg måste ju bara var så himlans gott :)

http://www.husmoremma.blogspot.com

 
Helena Ljunggren

Helena Ljunggren

13 oktober 2011 21:28

Glögg kan drickas alltid :D

http://www.helenaljunggren.com

 
Annika - drömmen om 11 barn

Annika - drömmen om 11 barn

13 oktober 2011 21:46

Hmm... denna dryck kanske man skulle prova på :D

http://nilssonpettersson.blogg.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

13 oktober 2011 22:01

Så gott med egen glögg och med äppelsmak låter det ju extra spännande och gott. Sen verkar det ju enkelt att göra också, bara bonusar:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Nelya

Nelya

13 oktober 2011 23:44

God kväll,
Åhh, vad gott med egen glögg! Tack för receptet, skall absolut prova :)
Tack för din hälsning hos mig.
HA en fin fredag!
Kram
Nelya

http://lavendeldockor.blogspot.com

 
Annika - drömmen om 11 barn

Annika - drömmen om 11 barn

14 oktober 2011 02:34

Jo jag ska absolut testa att göra den! :)

http://nilssonpettersson.blogg.se

 
Ingen bild

A House With A View

14 oktober 2011 06:31

Åh det där lät ju helsmaskigt!! Och ja, varför inte börja redan nu med lite glögg, passar ju bra kulna kvällar framför brasan :))Mysigt!

Jättefint fodral du fyndat!! Ang. din fråga så finns kuddarna på Ikea :)

Önskar dig en riktigt fin helg!!

Stooooor helgkramiz aka

 
tinatheshed@tele2.se

tinatheshed@tele2.se

14 oktober 2011 07:40

Låter mums, skulle göra gott nu när jag är så förkyld!

kram o trevlig helg

http://www.meandmyshed.blogspot.com

 
Emilia

Emilia

14 oktober 2011 15:52

Sv: jag köpte sån på ÖB, det var faktiskt du som gav mig idéen till det, men den var inte alls bra. Jag köpte Mixerman (tror jag att den hette) och jag hade i 6 gånger så mycket än vad man skulle och det smakade ingenting. Jag har testat på bordsvatten essence från ÖB med päronsmak och den är superduperbra. Är det samma som du använder eller vad heter den?

http://kondiskakan.blogg.se

 
Ylvali

Ylvali

15 oktober 2011 11:04

Oh vilken bra idé...dels om man har mycket äpplen och om man gillar glögg! Ska spara ditt recept.
Glögg är ju verkligen en höjdpunkt under det kalla vinterhalvåret.
Kram,
Yllet

http://yllenystanet.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards