Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Prima pannacotta på mjölk

Av Anna - 27 januari 2012 20:43

Pannacotta är en utav mina absoluta favoritdessert. Enkel, lätt att variera och sagolikt god. För något år sedan hittade jag ett recept på pannacotta gjord på mjölk istället för grädde. Det har blivit en riktig klassiker hos mig. Inte bara för att det spar in på en del kalorier utan för att den blir så otroligt krämig. Den behöver dock lite längre tid i kylen än varianten gjord på grädde.


Idag delar jag med mig av min violvariant som också blir mitt bidrag till Söta sakers utmaning:

 

Violpannacotta med lakritsströssel 4port

3 gelatinblad
1 vaniljstång
4 dl mjölk (3%)

3 msk strösocker

1 msk violessens (som man gör shot på)

4tsk lakritsströssel


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp mjölk, socker och vaniljfrön. Dra kastrullen från värmen och låt blandningen svalna något. Blanda ner violessensen och smaka av. Rör ner gelatinet så att det löser sig. Häll mjölkblandningen i fyra glas. Ställ att stelna i kyl minst 3 timmar.
Strö över lite lakritsströssel precis innan servering!


 
 
Postadress Torslanda

Postadress Torslanda

27 januari 2012 21:40

Åh det här ska jag komma ihåg. Visste att det var möjligt.

Grattis till duktiga elever.

ha en fin fredagskväll!

http://www.postadresstorslanda.blogspot.com

 
Linda

Linda

27 januari 2012 22:19

Vilket bra tips! Tack.

http://alltochelleringet.blogspot.com

 
Hanna - Whiterainbow

Hanna - Whiterainbow

28 januari 2012 09:26

Åh med mjölk, de måste jag testa. Panacotta är en stor favorit hos mig med, och denna smaksättning med viol och lakrits lär ju inte vara fyskam den heller :)

Kul att du gillar bloggen :))

http://whiterainbow.se

 
Lina - Hus & Bus

Lina - Hus & Bus

28 januari 2012 11:46

Vilket bra tips med mjölk istället, det ska jag prova nästa gång!

http://husochbus.webblogg.se

 
Helene Langborg

Helene Langborg

28 januari 2012 13:29

Nu har jag en ny tävling hos mig:

http://ullevidsdal.blogspot.com/2012/01/tavling-vad-vem-vilken.html

Kram Helene

http://ullevidsdal.blogspot.com

 
Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

29 januari 2012 12:12

Men grattis till dina femmor, gud så roligt:) Ja, jag kommer från norr. Född i Östersund men uppvuxen i Umeå med omnejd. Flyttade ner till Västkusten för 22 år sedan pga kärlek:) Ser att ert badrum sakta går framåt, visst är det kul?
Kram Annika

http://villaskogsbrynet.blogspot.com

 
Anna

Anna

29 januari 2012 15:40

Yummy! så bra att man kan laga den lite enklare. Jag får inte tag i alla ingredienser till panacotta där jag bor.

klem Anna

http://hjemkarahjem.blogspot.com

 
Linn - lantligt med (stort) L

Linn - lantligt med (stort) L

5 februari 2012 19:25

Åh det hade jag ingen aning om att man kunde göra det på mjölk! Det ska jag Verkligen lägga på minnet och testa nångång :)
Tror du det fungerar lika bra att använda gelatin i pulverform som gelatinblad?

Lät himla gott det där med viol och lakrits :)

/Linn

http://lantligtmedstortl.blogspot.com

 
Ingen bild

Mathilda

6 februari 2012 13:48

Jag älskar viol! Men om man ska göra pannacottan med gelatinpulver, hur mycket ska man ha då?

 
Ingen bild

Mimmi

18 september 2013 07:04

Jag provade att göra den (fast med citronskal istället för violen) och det blev verkligen inte gott enligt mig. Alldeles för tunn i smaken, jag är 15 år och min mamma tyckte likadant. Mycket bättre att göra med grädde. :)

Ps. älskar din blogg annars

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards