Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under juli 2012

Av Anna - 23 juli 2012 20:16


     

Det blev en liten bloggpaus igen. Jag har nämligen varit i vårt vackra norr och hälsat på fina vänner. Norrland bjöd på blåbärsplockning, härliga loppisar, picknick på solvarma klippor, nyfångad fisk till middag, vedeldad bastu och bad i spegelblanka sjöar. Nu är jag tillbaks på Gotland igen men om två veckor bär det norröver igen för att fira min 30årsdag! Norrrland i mitt hjärta!

Av Anna - 17 juli 2012 10:06

   

Den hårda gotländska vintern och rosenbuskarnas växtkraft har gjort att vår fina gärdesgård/gotlandstun delvis har rasat sönder! Joakim tyckte att det var en bra idé att ägna måndagen åt att försöka resa upp och fixa till det som gått sönder! Å, fint blev det!


Av Anna - 16 juli 2012 13:42

När regnet håller sig kan man ju passa på att baka något gott och stoppa i frysen. Under kategorin recept hittar ni massor av smarriga grejer. Eller vad sägs om saffransvåfflor, laktritsdrömmar, violpannacotta, tunnbröd, citronbiskvier, rabarberbullar eller varför   inte den gotländska specialiten saffranspannkaka?


Av Anna - 15 juli 2012 10:43

 

Sommarens eviga regnande har nu även hittat till ut till den gotländska ön. Fast mig gör det inte så mycket jag är nämligen i pysslartagen. Igår var jag på loppis och hittade en massa virkade dukar som inte kostade mer än några kronor. Av dem har jag tänkt göra en lampa, precis som jag tidigare gjort med pappersnöre. Har sett några modeller av sådana lampor och länge tänkt att det där måste jag testa.


Häromdagen fyndade vi också billigt garn i tygaffären i Hemse och mina fina systeryster har lärt mig ett nytt sätt att virka på! Det härligt blåa garnet ska bli en sjal har jag tänkt!


Vad har ni för er i sommarsverige?


Av Anna - 13 juli 2012 11:15

 

Såhär under sommaren får jag ofta förfrågningar om mina smultronställen på den gotländska ön. Självklart delar jag med mig av mina bästa gotlandstips. Håll till godo:


Äta:

Surfers- på en liten bakgata nära Stora Torget i Visby ligger denna lilla pärla. Skön stämning och gudomligt god mat med influenser från Kina och Sichuan. Plockmat och goda drinkar. Men boka bord för det är väldigt poppis bland Visbys åretruntboende

Café Krönet- här fikar du eller tar en drink med Visbys bästa utsikt. Gott fika och enklare mat på kvällar. Här kan du njuta av solnedgången alla fina sommarkvällar.

Berså butik och café- intill toftavägen strax innan Tofta strand ligger finns ett gammalt kapell som inrymmer både finfin inredning och riktigt gott fika. Väl värt ett besök!

Hamnkrogen i Herrvik- om ni frågar mig så är det lilla fiskelägret i Herrvik en liten pärla i sig med sina fina fiskebodar och vackra läge. Att de dessutom går att äta riktigt goda fiskrätter på den pittoreska hamnkrogen gör inte saken sämre!

Rute stenugnsbageri- Mysigt, charmigt och gulligt fik och bageri som gör gudomligt goda kardemummabullar.

Grå Gåsens Lada- I det härliga samhället Burgsvik på Sudret ligger Pensionat Grå Gåsen där tv-succén Så mycket bättre spelas in. I deras trevliga lada serveras underbart goda lammburgare och annan högklassig mat. En riktigt favorit hos oss!

Joda Bar-Alldeles intill inre hamnen i Visby ligger JODA BAR som serverar stan största och godaste nachotallrikar. Trevlig uteservering och vällagad mat.

Glassmagasinet- Det gäller att inte ha beslutsångest när man besöker glassmagasinet. Här finns nämligen över 150 olika sorters glass att välja på. Mina favoriter är saffran/honung samt delicatobollsglass!


Shoppa:

Sommartid kryllar det av lokala hantverkare, gårdsbutiker, loppisar och ateljeer som håller öppet för just dig. Var man än åker brukar man se skyltar och flaggor som vajer och välkomnar en in på gården.
Här kommer några tips från mig:

Ladan i Hemse- öns bästa inredningsoutlet med fantastiska priser och underbara prylar

Berså butik i Tofta-säljer vacker och noga utvald inredning

Garage1 i Visby- finfin inredning till fantastiska priser

La Vie-trevlig present och inredningsbutik i Visby innerstad

Idyllien- alldels invid Stora Torget ligger denna idylliska butik som säljer hudvårdsprodukter, godsaker och fina grejer.


Bada:

Över hela ön finns vackra och långgrunda stränder. Våra favoriter är Ekeviken på Fårö samt Hertastranden vid Burs (stavas ibland Hörte eller Herte).

 

Fina platser:

Närsholmen- det känns om man kommer ut på en afrikansk savann. Fin fyr och i juli blommar blåelden och gör hela halvön blått

Furillen- här ligger ett stort och påkostat hotell med fantastiska omgivningar i ett gammalt industriområde.

Fårö- Ingen Gotlandsvistelse utan ett Fåröbesök. Vackert, kargt och massor av raukar.

Holmhällar- Fint promenad område med raukar med södra delen av ön

Burgsvik- sudrets pärla med vackra hus, en trevlig hamn, guteformsmöbelfabrik, kalkstensfabrik och mumsigt fika på Folkeryds klassiska café.

 

Sen vill jag ju såklart tipsa om vårt eget lilla Guesthouse på södra Gotland. Enklare boende i fina omgivningar.

 

Vill ni har flera gotlandstips så kika gärna in på den eminenta sidan Gotlandstips

 

 

 

 


 



Av Anna - 11 juli 2012 21:28


  Det är lite dålig aktivitet här bloggen just nu! Jag har fullt upp med annat och har svårt att hinna med. Hursomhelst har vi idag haft besök av ytterligare ett reportageteam som har fotograferat och skrivit om vårat hem. Alltid lika roligt och inspirerande!


Jag hade pyntat med blommar och stylat upp en liten sommarfestdukning i köket! Ska visa er lite bilder imorgon!

Av Anna - 8 juli 2012 10:48

     

Nu är vi hemma igen efter många mil på gotländska vägar. Vädergudarna har bjudit på ömsom sol ömsom regn. Sista natten i tält bjöd på ett riktigt åskoväder och hela Gotland blev strömlöst. Vi låg och lyssnade på åskknallar, hårda vindar och hällregn som smattrade på duken innan vi insåg att vi snart skulle bli dygnsura och kastade in allt i bilen och for till en kompis mitt i natten. Lite spänning i tillvaron är ju aldrig fel...


Annars har vi har badat i Ekeviken på Fårö, åkt båt ut till Östergarnsholme på spegelblankt hav och promenerat längs fina stränder. Vi har ätit gotländska jordgubbar från gårdsbutiker runtom på ön, vi har mumsat kardemummabullar på Rute stenugnsbageri och vi har ätit vedugnsbakad pizza på Carlssons på Fårö. Vi har sett sälar, kaniner, får, hästar, kor och rävar. Vi har sovit i tält, lagat mat på stormkök och haft det riktigt avkopplande!


En riktigt skön semester på andra ord!


Av Anna - 2 juli 2012 10:39

  

Nu tar vi några dagars ledighet och njuter av sol, vind och salta bad! På återseende!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards