Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under januari 2009

Av Anna - 14 januari 2009 13:18

Idag får det bli ett kort inlägg. Måste lägga all energi på att tentaplugga. Insåg nämligen att tentan var imorgon och inte fredag vilket jag trott. Så nu blir det till att panikplugga hela dagen och natten. Tur att jag upptäckte misstaget i alla fall annars hade jag ju missat tentan. Har lite smått panik men det ska nog gå vägen får jag hoppas.


På fredag ska vi registerar vårat företag. Vi ska ta hjälp av Idehuset som finns har på skolan. Känns väldigt spännande! Vi får hoppas att vårat företagsnamn godkänns av bolagsverket.


Må gott där ute

Av Anna - 14 januari 2009 00:24

Nu är jag tillbaks i Luleå. Möttes av ett postberg när jag kom innan för dörren. Ett utav breven var från Gotlands kommun. Vi har beställt ett livsmedelspaket därifrån med information och ansökningshandlingar om livsmedelshantering. Det var inget litet "paket" må jag säga utan en hel mapp med papper och blanketter. Det är nästan så man ångrar sig när man ser att som ska fyllas i.


Förrutom att flytta diskmaskin måste vi göra en vattenanalys samt göra ett egenkontroll program och en HACCP. Förrutom det ska man fylla i en ansökan på 7 sidor. Undrar hur mycket papper som ska fyllas i för  brandskyddet.


Natti natti!

Av Anna - 13 januari 2009 11:55

Ringde miljö och hälsokontoret idag för att ta reda på lite mer om vad vårat kök är godkänt för. Har varit lite orolig för att det inte är godkänt eftersom diskmaskin är väldigt skumt placerad. Den är nämligen placerad i köket och i ett hörn som är direkt i anslutning till serveringsluckan. Jag förstår inte riktigt hur det var tänkt, när det byggdes.


Det var en väldigt trevlig och hjälpsam kvinna som svarade. Hon sa att köket var godkänt om diskmaskinen flyttades. Den måste stå i ett separat diskrum.  Vi hade ju hoppats på att inte behöva göra några större förändringar i år. Men nu verkar det tyvärr bli så att vi måste göra det. Vilket känns lite jobbigt. Jag hoppas att vi kan komma på någon bra lösning annars är cafeet i fara.


Av Anna - 12 januari 2009 21:44

En liten bild på dagens brickfynd! Riktigt tjusiga! Inga röda skolmatsalsbrickor i plast inte..

Av Anna - 12 januari 2009 20:03

Vi var på centralbadet och firade mamma som fyllt år idag. Vi var där på SPAfrukost och åt en väldigt god frukostbuffé innan det blev dags för bad oxh relax. Riktigt trevligt! Rekommenderar det varmt!



Sen har jag fyndat brickor också. Cissi tipsade ju mig häromdagen om fina brickor ute i Ropsten. Åkte dit idag och som tur var fanns de kvar! Riktigt fina och somriga. Köpte 25st, det var allt jag lyckades få mig med. Brickor väger tydligen en del, blev helt svettigt av att kånka dem från butiken till T-banan. Hade velat köpa fler egentligen. Har bet en annan kompis att gå dit i veckan och köpa resten.Hoppas de finns kvar!


Tusen tack för tipset Cissi!




Av Anna - 11 januari 2009 13:22

Om några timmar är det dags för mig att lämna Gotland för den här gången. Det känns lite tråkigt! Jag hade verkligen behövt vara nere på ön nu. Men nu blir det norr igen. Fast först mellanlandar jag två dagar i Stockholm. Imorgon ska vi på SPA med mamma som fyllt 50år. Nice!


Idag var vi varit och köpt en fin bäddsoffa som vi hittade på annons. Så nu finns det åtminstone 2 gästplatser i sommar :)


Vi tycker det är jättekul att ni följer vår blogg. En kompis, Cissi, ringde till mig och sa att hon sett snygga brickor i stan. Supergulligt! Kul att ni engagerar er i vårt projekt. Tack för alla kommenterar och tips!




Av Anna - 10 januari 2009 23:25

Nu har snön smält igen och det är rena isbanan ute. Men se så fint det var bara för någon dag sen :) Ett helt otroligt vackert och vintrigt Visby. Helt underbart för mig som älskar snö. För er som inte varit i Visby mpste jag säga att det är en helt ljuvlig stad med trånga gränder och vackra hus. Det är en stad som bara måste ses.


Ni som ville se bilder på huset för hålla er till tåls lite. Vi vågar inte lägga inte bilder riktigt ännu. Men så snart är helt klart med köpet så lovar jag att det ska komma massa bilder på vårt vackra hus.

Av Anna - 10 januari 2009 19:37

Idag har vi varit ute och tittat på skolan igen. Det blir sista besök för imorgon åker jag tillbaks mot Stockholm. Vi hade ritningarna med oss och har ritat in uttag, element, ventilation, brandvägar, rökdetektorer och larmsystem. Sen har vi kollat vilka dörrar som är brandklassade också. Det visade sig att nästa alla var av brandklass 30, det är bara nån dörr som måste bytas. Däremot måste vi fixa nya lås till många av dörrarna.


Vi har också varit uppe i cafedelen och mätt lite. Tror att jag trots allt vill bygga en serveringsdisk och kanske göra om lite köket för att få bättre arbetsyta. Men så fint det kommer bli!


Det finns en sån ro i huset. Det är supermysigt att bara sitta uppe i det stora huset och titta ut genom de stora fönsterna.  Joakim har kört med sin radiostyrda helikopter i en utav salarna idag, inte alla som kan det i sina hus.


Igår försökte vi oss på att göra ett utkast till hemsida via Google site. Vi hade skrivit in alla text och lagt upp lite bilder men allt försvann. Så typiskt och irriterande.





Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards