Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under januari 2009

Av Anna - 9 januari 2009 11:15

Sätt uppe halva natten igår och läste på kassaregister och korterminaler. Det är en ny lag om kassaregister som träder i kraft den 1 januari 2010. Då måste man ha ett certifierat kassaregister. Idagsläget är det inget företag som säljer några certifierade kassaregister verkar det som. Några påstår att det  går att uppgradera system men det känns ju lite korkat att köpa ett kassasystem som inte fungerar nästa år. Tänkte från börja köpa ett begagnat men tror inte att jag vågar det. Har i allafall hittat väldigt snygga kassor av märket SAM4S.


Sen är det här med korterminaler. Tror nästan man måste ha en sådan. Det är ju knappt nån som har kontanter på sig nuförtiden. Vi ska höra med banken idag. Såg nämligen igår att de hade ett bra erbjudande för sina kunder. Tyvärr verkar de flesta småföretagare tycka att kortterminaler är ett onödigt ont. Banken tar 2,8kr per transaktion plus en procent av köpesbeloppet. Så jag förstår nästan de ställen som tar ut en kortavgift vid små köp.


Imorgon blir det en tur ut skolan också. Vi ska gå igenom och mäta allt igen. Funderar på om jag ska bygga en disk till cafeet också. Just nu är det en traditionell lucka i väggen och det känns inte alltför roligt kanske. Tror att jag har blivit lite tantig också har nämligen fått för mig att jag vill ha pelargoner i fönsterbräderna i cafeet.


Av Anna - 8 januari 2009 22:24

Även idag har det varit en dag med mycket administrativt arbete, Vi har försökt läsa på vad som gäller för hotellverksamhet  och brandskydd. Mycket regler verkar det finnas men man undrar ju hur många hotell och vandrarhem som upprätthåller denna standard.


Sen har vi försökt läsa på om de olika bolagsformerna som finns. Det är inget lätt beslut att ta direkt. Man inser att man har väldigt lite kunskaper inom detta område och blir lite skrämd av alla nya ord. Vi har insett att vi behöver prata med någon sakkunnig för att få reda på vad som är bäst för oss.


Det har inte blivit så mycket skrivande om själva byggprojektet än. Jag hade ju tänkt lägga upp lite bilder och så. Men det får nog tyvärr vänta tills husköpet är helt klart. Det är lite knepigt ibland att köpa in prylar och starta företag innan allt är helt klart. Men vi kommer aldrig hinna med allt om vi inte sätter igång nu.


Det är mycket att tänka på som ni säkert förstår. Hjärnan går på högvarv mest hela tiden.


Imorgon åker vi som sagt ut till skolan igen. Ska ta ett foto då på ett otroligt vackert träd med murgröna som finns på tomten. Jag bara älskar det trädet.


God natt


Av Anna - 8 januari 2009 12:48

Bara namnet gårdsbutik tycker jag låter så charmigt och genuint. Det känns välkomnande på något sätt. Min tanke är att kunna ha en liten gårdsbutik samtidigt som cafeét i sommar. Tror det kan locka dit lite extra folk också.


Jag har redan tankar på ett sortiment som vi kan ordna fram med hjälp av släkt och vänner.

  • Honung
  • Hudvårdsprodukter
  • Lammskinn
  • Tovat hantverk
  • Stickat hantverk
  • Hantverk i trä
  • Hantverk i kermamik
  • Handjorda smycken
  • Rabarber från trädgården
  • Andra grönsaker på trädgården

Sen har jag tänkt göra en liten fotoutställning med bilder från Lappland och Gotland.


Någon som har någon annan bra idé saker att sälja i gårdsbutiken. Det kanske rent av är någon av er som är pysslig och vill knåpa ihop något fint.


Imorgon ska vi iväg till banken och prata om huslånet. Sen blir det nog en tur ut till huset på lördag igen. Vi ska ta med oss ritningar och försöka rita in mer exakt var vägguttag och liknande sitter.


Jag har förresten varit väldigt förutseende och redan nu köpt juldekorationer inför nästa år. Hittade superfina röda STORA  kulor som blir perfekta att hänga i cafefönsterna till advent nästa år :)





Av Anna - 7 januari 2009 19:31

Hej på er!


Kul att ni följer våran blogg! Det glädjer oss! Tänkte bara passa på att meddela att jag kommer vara utan internet några dagar nu. Så bloggen kommer nog inte uppdateras förrens på måndag.


De senaste timmarna har jag ägnat åt att försöka hitta brickor och brickställ. Vilket verkar vara omöjligt. Likaså är det med kaffebryggare och en kylmonter modell mindre. Någon som har någon bra ide om var man kan hitta dessa? Vi är också på jakt efter duschkabiner


 

Nu ska jag återgå till pluggandet. Har ju en tenta som väntar nästa vecka.


Må gott!



Av Anna - 7 januari 2009 16:26

Idag har jag ägnat mycket tid åt att skriva listor på allt som behöver göras med vårat projekt. Jag är ju något av en listfantast och ett kontrollfreak, så det blev ganska många och långa listor.


För det första är det mycket administrativt som behöver ordnas. Ett företag registeras och för att göra det måste vi veta vad företaget ska heta och vilken bolagsform vi ska ha det i. Inte helt enkelt beslut. Vi har funderat på ett namn i evigheter.

Sen måste man kolla upp vad som gäller med tillstånd för cafe och boendeverksamhet. Brandmyndigheten vill  nog säga sitt. Vi måste skaffa en hemsida, en logga och mycket mera


Sen ska de ju köpas in grejer till verksamheten. Vad behövs till cafeet, vad ska vi ha i rummen och vilken köksutrustning borde finnas i köken till rummen? Det är mycket att fundera på och ibland känns det som man tagit sig vatten över huvudet. Men oftast är det riktigt kul.


Jag har börjat inse att det kommer bli svårt att driva cafeet på egen hand i sommar. Det är mycket att stå i även om det inte kommer så mycket folk. Vi har ju inte heller råd att anställa någon till cafeet eftersom vi inte har någon aning om hur det kommer att gå i sommar. Jag hoppas att familj och vänner kan komma ner och hjälpa till nån vecka här och där. Plats finns det ju gott om och gotland är ju ett riktigt paradis på somrarna. Tanken är att ha öppet från midsommar och framåt.


Nu ska jag återgå till mina listor. Ha en bra kväll och välkomna till oss i sommar!







Av Anna - 6 januari 2009 16:58

Idag har vi varit och besökt skolan och vi har insett att det är en massa jobb att göra om vi ska få ordning så att det går att hyra ut till sommaren.

Nästan hela den byggnaden där vi tänkt hyra ut rum behöver målas invändigt och det visade sig att inga av "badrummen" var våtrumssäkrade. Visa dörrar hade inga lås och det måste ju såklart fixas. Kök finns men kyl och frys saknas och på en utav spisarna var inte fläkten inkopplad. Men till sommaren kommer vi förhoppningsvis kunna hyra ut 2 familjerum med eget kök, ett familjrum med delat kök och 2 dubbelrum med delat kök


Sen borde fasaden på huset tvättas och målas också men det får väl bli ett projekt framöver.


Har varit och tittat lite på cafedelen idag också. Tror det kan bli riktigt bra och mysigt där inne. Det är inte så mycket som behöver göras i rummet. Väggarna är helt Ok och det är ett fint trägolv och vackra gamla fönster. Däremot har de satt ut plastskivor runt serveringsdelen vid köket och dessa är riktigt fula. Jag hoppas verkligen att finns nån färg som fäster så att man kan måla över.


Jag lovade ju att lägga upp lite bilder från skolan men det får nog tyvärr  vänta lite. Vi vågar inte riktigt förrens vi vet att köpet har gått igenom.


Må gott!





Av Anna - 5 januari 2009 19:37

Fick en fin dessertbok idag! Alltid kul med lite ny inspiration. Fanns en himla massa goda pajrecept i boken.


Det finns ju så otroligt mycket goda grejer och jag ser verkligen framemot en sommar i cafeet. Ska bli så roligt att baka och fixa. Jag har tänkt mig en massa goda hembakade kakor och bakverk samt matiga och goa mackor.  Bland bakverk är jag väldigt svag för kardemummabullar och morotskaka. Sen ska det nog finnas en härligt kladdig valnötsbrownie och rabarberkaka på menyn också. Någon som har några smarriga recept att dela med sig av?



Av Anna - 5 januari 2009 11:46

Sådär, då har vi varit ner på Coop Forum och tömt en hel pall med stolar. Först köpte vi 40st till cafeet. När vi kom till kassan visade det sig att stolarna var 100kr billigare än vad som stod på skylten i butiken. Underbart! Då kunde vi inte låta bli att köpa 16 stolar till. Så nu har vi stolar både till cafe och till köken i uthyrningsdelen. Svarta stolar blev det. De fanns nämligen bara 4st vita. Tror det kan bli riktigt snyggt till ett par ljusa eller vita bord!


Vi firade vårat fynd med årets första semla. Mums mums!


Nu ska vi lämna Visby och ge oss av mot skolan. Återkommer med en rapport och lite bilder!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards