Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 4 november 2011

Av Anna - 4 november 2011 20:45

Joakim är ganska bortskämd vad gäller att få riktigt gofika här hemma! Jag gillar som ju bekant att baka och svänger mer än gärna ihop en kaka eller två. Får han välja själv är det dock citronbiskivier som står högst upp listan. Seg härlig botten med mandelmassa, syrlig citronsmörkräm och smält vit choklad som topping. Tänkte att jag skulle överraska idag och göra ett gäng men de blev allt annat än snygga. Köpte billig vit choklad på ÖB som bara blev grynig när jag försökte smälta dem. Nåväl, goda blev de i alla fall.



Jag experimenterade också med en variant där smörkrämen smaksattes med saffran. För mig är verkligen saffran en härlig vinterkrydda och detta är också mitt bidrag till Söta sakers bakutmaning som just denna månad har tema Vinter.


Minibiskiver med antingen saffran eller citron, ca 20 st


200g mandelmassa

1 äggvita


3/4 dl strösocker
3/4 dl vatten
3 äggulor
150 g smör
rivet skal från en citron

ca 4 msk citron saft

alt 1pkt saffran


200g vit choklad


Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan grovt. Tillsätt äggvitan lite i taget och blanda till en tjock smet. Spritsa eller klicka ut smeten till runda bottnar på plåt täckt med bakplåtspapper. Jag gör små små biskiver och låter botten var ungefär lika stor som en femkrona. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.


Koka ihop socker och vatten till en simmig lag. Vispa i äggulorna och låt svalna.
Vispa i smöret klickvis och smaksätt med citronskal samt saften från en citron. Vill du istället göra saffransvarianten så hoppar du över citronen och blandar ner ett paket saffran. Bred krämen lite toppigt på den platta sidan av bottnarna och låt stå i frysen i 1 timme. Smält chokladen i vattenbad och doppa kakorna i chokladen.


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards