Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

En dröm av choklad

Av Anna - 5 februari 2013 18:40

Jag är egentligen inget stort fan av choklad men denna kaka är nästintill beroendeframkallande. Mäktigt chokladig och med en krämig härlig kolatopping ovanpå. Något att baka till Alla hjärtans dag kanske?


 

Krämig chokladkaka med kolatopping

150 g smör

150 g mörk choklad, 70%

3 st ägg

3 dl socker

1,5 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

ströbröd

1 burk  sötad kondenserad mjölk

 

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en kastrull.

Hacka chokladen och blanda ner i smöret. Rör till en slät kräm. Ta den från plattan men låt den stå så varmt att den inte stelnar.

Knäck äggen i en bunke och vispa ned socker med elvisp. Ta lite i taget, vispa det fluffigt, Häll sedan i mjölet, blandat med bakpulvret. Vispa. Vänd sedan försiktigt ned chokkladkrämen i smeten med en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad springform, grädda i ca 40 minuter.

Under tiden gör du ordning kolakrämen genom att hälla den kondenserade mjölken i en kastrull och koka under omrörning på svag värme i 10 minuter. Krämen ska tjockna.

Låt kakan svalna. Stjälp upp på ett fat och bred på mjölkkrämen.
 Servera med vispad grädde och lite syrliga bär!



 
 
Elin

Elin

5 februari 2013 20:34

Jösses vilken kaka! Måste prova :-)

http://ekep.blogg.se

 
Tess

Tess

5 februari 2013 22:21

jösses så gott det lät! Får nog ta och göra den till alla hjärtans :)
Kram

http://tess.grevskapet.com

 
Sandra | Inspirera Mera

Sandra | Inspirera Mera

6 februari 2013 15:47

Tack för receptet, den ska jag prova :)

http://www.inspireramera.se

 
Agneta

Agneta

6 februari 2013 18:47

Oh oho oh så gott det såg ut då! Med körsbär på!
Agneta kram

http://www.snackskalsdalen.blogspot.com

 
Linda

Linda

6 februari 2013 20:59

Oj inte så mycket för choklad? Det är inte ofta man hör det :-)
Själv älskar jag choklad och resten av familjen med så detta blir ett spännande recept att testa.
Tack
Kram Linda

http://www.hemmapaekbacken.blogspot.com

 
Fru Vallmo

Fru Vallmo

6 februari 2013 21:51

Du har fått en utmärkelse av mig, kika in på min blogg, tyvärr kan jag inte sätta in länken dit härifrån.
Kram

http://fruvallmo.blogspot.com

 
Matilda

Matilda

11 februari 2013 18:53

Gaaah! Mata miiig!
Kram

http://www.tillevill.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards