Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Hemgjord musli

Av Anna - 17 februari 2014 16:49

Idag gjorde jag slag i saken och gjorde något som jag tänkt göra länge, nämligen hemgjord musli. Jag är så trött på alla färdiga musliblandningar som består av typ 95% havregryn och 4% russin och 10 hasselnötter. Nu har jag min egna musli som är fullproppad med pumpakärnor, valnötter, linfrön, kokos, torkade blåbär och körsbär samt smaksatt med kanel, kardemumma och vanilj. Mums!


Vill du göra din egna musli så är det superlätt. Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Strö därefter ut ca 2dl havregryn och ca 1dl av varje sort av nötter och frön. Du kan ta till exempel pumpakärnor, hasselnötter, mandlar, linfrön, sesamfrön, solroskärnor eller annat som du gillar. Strö över 1 msk kanel, 1 msk kardemumma och 1 tsk vaniljsocker. Blanda runt och rosta i ugnen i 20 min. Ta ut plåten ibland och rör runt så allt blir jämt rostat.  Låt muslin svalna. Häll upp på burk och blanda ner kokos och torkad frukt!

  

DIY · mat · recept
 
 
Danne

Danne

17 februari 2014 18:47

Låter verkligen gott!

http://polaroidized.wordpress.com

 
CreandoPhoto

CreandoPhoto

19 februari 2014 02:51

Det är så vansinnigt mycket godare med egengjord musli. Hemma hos oss (jag gör en liknande din) så tar den slut på nolltid eftersom barnen älskar den. Själv hinner jag sällan smaka innan det är dags att göra ny :)

..och du, jag är här emellanåt också och har precis som du svårt att hitta tiden till kommentarer. Så är det med livet bara :)

http://www.creandophoto.se/blogg

 
hos familjen vanlig

hos familjen vanlig

19 februari 2014 06:49

Spännande med kanel o kardemumma... här gör vi också egen musli men lite onyttigare med både honung och äppeljuice. Blir sådär krispig (fast lätt att bränna om man inte passar) som jag gillar mer än bara "torr".

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

 
Min plats i solen

Min plats i solen

19 februari 2014 19:21

Mmm, så gott! Och vad fint med snygg burk, snöre och etikett. Så enkelt att göra och trots det så får man inte ändan ur vagnen. Jag tror jag ska ta och göra den där granolan jag har funderat på ett tag nu. Tack för spark i baken kära Anna.

Kram Lotta

http://minplatsisolen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards