Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 28 januari 2015

E som i epilepsi del 4

Av Anna - 28 januari 2015 16:29

Jag vill börja med att tacka för all den fina respons ni lämnar i form av kommentarer här och på facebook. Även om jag mest skriver för min egen skull känns det väldigt bra få dela med mig av vår resa. Så tack för alla fina ord och tankar. De värmer gott i hjärtat!

 


I mitten av augusti blir vi beviljade "Vård av svårt sjukt barn".Det ger oss möjlighet att vara hemma och vabba under hela hösten. Även om jag var väldigt sugen på att komma tillbaks till ut i arbetsliv förstår jag att det inte är möjligt.. Jag inser också hur oerhört tacksam jag är över att vi bor i ett välfärdsland som Sverige. Vi har det väldigt bra på många sätt.


Trots att augusti är en ganska turbulent månad på många sätt finner jag någonstans kraften att starta upp en insamling till förmån för Hjärnfonden. Forskningen är vårt hopp och det känns viktigt att kunna göra en insats för oss och alla andra drabbade. Jag bestämmer mig för att ta fram två egna tesorter som ska saluföras på facebook under insamlingsnamnet "För den goda sakens skull" Gensvaret är enormt! På bara två veckors tid samlar vi in över 19 00kr... Jag är fortfarande alldeles mållös över det fantastiska engagemanget från vänner, släktningar och okända välgörare. Teerna blir så populära att vi under hösten får köra ytterligare en insamlingsomgång och totalt samlar vi in närmare 50 000kr! Helt ofattbart!


Sista helgen i augusti åker jag upp till Stockholm för namngivningskalas av min systerson.

Egentligen skulle vi åkt alla tre men Elmer är hängig så han och Joakim stannar hemma. Senare samma vecka, när jag är tillbaks på ön, lovar jag Joakim att få åka iväg till fastlandet själv några dagar.


September har anlänt med sommarvärmen består. Torsdagen den 4 september åker jag och Elmer in till Hemse och tar en promenad i solskenet. Strax bortanför Hagagatan får han en kramp i vagnen och jag inser att den inte kommer ge med sig utan akutmedicin. Jag drar in vagnen från trottoaren och ger stesolid. I vanliga fall brukar krampen ge med sig inom 3 minuter men klockan tickar på. 3,30, 4,00, 4,30....... En isande känsla drar genom kroppen. Jag måste ringa en ambulans... Men precis när jag ska slå larmnumret hör jag att Elmers normala andning återkommer och jag kan pusta ut. Vi avbryter promenaden och åker hem.


Senare samma kväll får han återigen en längre kramp och likadant är det morgonen därefter. Jag känner mig osäker på hur många stesolid vi får ge per dygn och bestämmer mig för att ringa till in till barnavdelningen. Sköterskan i luran ska konsultera jourläkaren. Klockan går.. Det blir lunchtid.. Sköterskan ringer upp och ursäktar att läkaren inte ringt än men lovar att det ska ske snart. Strax efter två ringer så läkaren upp. Han meddelar att han i samråd med övriga läkare beslutat att vi ska läggas in och att de nu håller på att bereda plats på avdelningen. Konstigt nog känner jag mig lättad och glad över att vi får åka in.


Hela sommaren har vi haft en sjukhusväska färdigpackad i sovrummet. Ungefär som den berömda förlossningsväskan står den där fylld med kläder, böcker, hygienartiklar, leksaker och andra förnödenheter. Jag packar ihop det sista och röjer av hemmet lite snabbt.... Man vet ju aldrig hur länge vi blir borta... På vägen in stannar jag till på ICA Maxi och köper lite välling, ersättning och barnmat till Elmer samt lite mat till mig själv. 


Väl inne på sjukhuset blir vi hänvisade till rum nr 6. Det är ett dubbelrum och jag tänker i mitt stilla sinne att bara det inte kommer fler patienter. Jag ser också på telefonen att jag har ett missat samtal. Jag tänker att det är från Joakim men det visar sig vara från barnavdelningen. De ville att jag ska åka förbi Apoteket och hämta ut en ny medicin som en läkare förskrivit till Elmer. Typiskt att jag inte sett det innan. Nu blir det till att vända om igen! Jag svär lite över att Joakim inte är plats när jag baxnar ut Elmer och vagnen till bilen igen.


Väl tillbaks på avdelningen ser jag att vi fått sällskap på rummet, men jag hinner inte fundera så mycket på det.  En läkare kommer in och vill prata med mig. De har beslutats att Elmer ska sättas in på ytterligare en medicin (den som jag hämtat upp på Apoteket) och första dosen ska ges redan nu ikväll. Elmer får en infart i foten och jag vill att de tar en vikt eftersom jag är orolig för hans vikt. Precis som jag misstänker har den minskat ytterligare. Läkaren säger också att vi kommer behöva ligga inne någon dag så att de kan se hur Elmer reagerar på medicinen. Jag vill bara att Joakim ska komma hem....




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards