Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Gotland i vinterskrud

Av Anna - 19 december 2009 15:28

Det har snöat hela dagen och jag är lycklig som få. Stora, lätta flingor singlar sakta ner och färgar landskapet vitt. Underbart!     

 
 
Ullis/Leva på landet

Ullis/Leva på landet

19 december 2009 22:57

Så mysigt att få snö. Blir ju så mycket ljusare då.

Ha det bra!
Kram Ullis

http://levapalandet.blogspot.com

 
Synne

Synne

20 december 2009 03:10

Hej i natten.
Jodå jag är nog en nattuggla.
Tänkte du skulle få receptet på sillen med calvados och vanilj. Har aldrig gjort den förut så det ska bli spännande ska jag säga.

1,5 dl ättika
3 dl socker
4,5 dl vatten
0,75 dl calvados
en halv vaniljstång
3 lagerblad
8 svartpepparkorn
4 vitpepparkorn
ett halv syrligt äpple
en halv rödlök
1 liten morot
1 burk inläggningssill

Vill du ha kraftigare vaniljsmak skrapar du ur vaniljstången och låter både innehåll och stång koka med i lagen.

1. Skär itu vaniljstången på längden och låt koka upp med ättika, socker, vatten, calvados, lagerblad och pepparkorn. Låt koka i 5 minuter och låt lagen sen kallna.

2. Skölj sillfièerna noga och lägg dem i kallt vatten ett par minuter.

Skär under tiden moroten i slantar, och löken i ringar eller båtar.
Dela äpplet en gång på tvären och skär sedan äpplet i skivor.

3. SKär sillfilèerna i mindre bitar och varva dem med grönsakerna i en väl rengjord glasburk med lock. Häll på den kalla lagen och låt sedan sillen stå i kylskåp i 2-3 dagar innan du smakar av den.

Nu har du receptet. Vi ska göra sill i morgon tror jag så den får dra lite längre. Det tror jag inte skadar.

Det blir blåbärssill.
Vanilj och calvadossill.
Limesill och så en
apelsin och stjärnanis sill.
Säg till om du vill ha receptet på de andra med.

Ha nu en härlig fjärde advent iallafall. Ser att även du fått snö. Hoppas det inte är så kallt hos dig bara. Vi hade i går ner till 23 minus.....Inatt är det "bara" 9 minus.
Kram i natten.
Synnöve.

http://nabolandet.blogspot.com

 
Postgårdsromantik

Postgårdsromantik

20 december 2009 10:18

Skulle skriva in att du hade lagt in fina bilder - rakt emot mig kommer ett sillrecept med calvados och vanilj farandes - jag tar mig friheten att prova detta.

Vänligen,
Lena

http://postgardsromantik.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 december 2009 10:41

Önskar dig en underbar 4:e advent!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards